Gallring

Lämna al i gallringsskogen?

16 inlägg 8868 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämna al i gallringsskogen?

339  
#727227 Är det bara inbillning från min sida men kan lämnad al i röjning men framförallt i gallringsskogen ha en positiv inverkan på bla granens tillväxt?

Al är ju en så kallad kvävefixerare som enligt viss forskning kan ha markförbättrande egenskaper för andra trädslag.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

Hanatorp  
#727233 Det gäller huvudsakligen Klibbal ej lika mycket om det är gråal.

Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

339  
#727235 Ok. Det är väl gråal jag har här i södra Norrland men även gråalen har väl egenskapen som kvävefixerare? Vilket fall ska jag ändå fortsätta spara lite al och asp i granskogen förutom björken. Som gammal vedeldare har man förkärlek till lite löv 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727317 Är väl aldrig farligt att spara löv så det blir lite mull av löven.

Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

uffejohan  
#727318 Jag har samma tanke, planterade klibbal i våras på ett hygge med gran och tall i övrigt. Satte alplantorna i de fuktigaste partierna där granen tidigare utvecklats dåligt. Nu efter första året har alen etablerat sig fantastiskt bra och blir nog ett trevligt inslag i en gran- och tallplantering. Totalt satte jag 4000 gran, 4000 tall, 2000 lärk och 500 al på ett hygge på drygt 4 ha. Ser det också som ett experiment att ståndortsanpassa i detalj.

Användarvisningsbild

Re: Lämna al i gallringsskogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727395
uffejohan skrev:Jag har samma tanke, planterade klibbal i våras på ett hygge med gran och tall i övrigt. Satte alplantorna i de fuktigaste partierna där granen tidigare utvecklats dåligt. Nu efter första året har alen etablerat sig fantastiskt bra och blir nog ett trevligt inslag i en gran- och tallplantering. Totalt satte jag 4000 gran, 4000 tall, 2000 lärk och 500 al på ett hygge på drygt 4 ha. Ser det också som ett experiment att ståndortsanpassa i detalj.


Vilken sida nya vägen kom lärken tillslut? Fanns ju några förslag vi stötte.

Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

339  
#727398
uffejohan skrev:Jag har samma tanke, planterade klibbal i våras på ett hygge med gran och tall i övrigt. Satte alplantorna i de fuktigaste partierna där granen tidigare utvecklats dåligt. Nu efter första året har alen etablerat sig fantastiskt bra och blir nog ett trevligt inslag i en gran- och tallplantering. Totalt satte jag 4000 gran, 4000 tall, 2000 lärk och 500 al på ett hygge på drygt 4 ha. Ser det också som ett experiment att ståndortsanpassa i detalj.


Intressant! 👍 Än om gråalen inte är lika bra som klibbal så skall jag också testa det. Gråalen fullkomligt sprutar upp av sig själv på några av mina områden. Älgen betar dem inte heller!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

uffejohan  
#727419
Tåndemåla skrev:
uffejohan skrev:Jag har samma tanke, planterade klibbal i våras på ett hygge med gran och tall i övrigt. Satte alplantorna i de fuktigaste partierna där granen tidigare utvecklats dåligt. Nu efter första året har alen etablerat sig fantastiskt bra och blir nog ett trevligt inslag i en gran- och tallplantering. Totalt satte jag 4000 gran, 4000 tall, 2000 lärk och 500 al på ett hygge på drygt 4 ha. Ser det också som ett experiment att ståndortsanpassa i detalj.


Vilken sida nya vägen kom lärken tillslut? Fanns ju några förslag vi stötte.


Jag satte lärken mellan de fuktigare delarna där det blev gran och de torra höjderna där det blev tall. Sådde också tallfrö mellan tallplantorna för att tillfredsställa älgarna. Tallplantorna har jag Trico-sprutat i augusti.

Användarvisningsbild

Re: Lämna al i gallringsskogen?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#727426 Blir nog en kanon föryngring. Man får se om man hinner förbi någon dag.

Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

uffejohan  
#727429 Du är så välkommen!! Hoppas man får leva så länge att man får se plantorna bli ungskog och att kommande generationer uppskattar engagemang och ansträngningar.

Användarvisningsbild

Re: Lämna al i gallringsskogen?

Torbjörn Johnsen  
#727436
uffejohan skrev:Du är så välkommen!! Hoppas man får leva så länge att man får se plantorna bli ungskog och att kommande generationer uppskattar engagemang och ansträngningar.


Det är ju en av fördelarna med lövskog om inte annat. Att man inte behöver bli 150 men ändå kan få se en hel del resultat😎

Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

uffejohan  
#727442 Men å andra sidan vore det kul att bli 150 när det är så intressant med skog och natur…

Användarvisningsbild

Re: Lämna al i gallringsskogen?

machonisti  
#727501 Tänk om jag skulle förstått då jag var 25 för 25 år sen att plantskog snabbt övergår i gallringsskog. Vid den tiden kunde man köpa plantskog relativt billigt i våra trakter.

Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

Klanten  
#805658 Bumpar tråden med positiva fakta om gråal
"Dessutom försörjer den sig själv med kväve genom sitt samarbete med den kvävefixerande bakterien Frankia i rötterna."
https://www.skogforsk.se/nyheter/2016/g ... nergitrad/

Avatar Fallback

Re: Lämna al i gallringsskogen?

Elfving  
#805697 Jag har inga positiva fakta om gråal. Den tar över så att inget annat kan komma upp. Möjligen kvävefixerar den men du tappar en massa år om du låter gråalen ta över. Träden blir aldrig nåt annat än dålig ved som dessutom är sneda och korta. Den är svår att bli kvitt (åtminstone i mellannorrland), du måste röja bort stubbskott i tre år för att låta nåt annat etablera sig. Inga djur äter löven från alen så det går inte att beta bort heller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).