Föryngring

Ekföryngring

20 inlägg 8374 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ekföryngring

Amatörhuggare 62  
#726622 Så gutt.
Ja spruta mina granar nyss. Å hundra plantor.
Låg m klumpen upp.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Ekföryngring

Amatörhuggare 62  
#726665 Runt Falköping finns Vildsvin och Hornborgasjön.
Syrran får dom framför bilen, ibland.
Men gått väl hitintills.

Hoppas du kommer få upp Ek.
Är fina träd.

Användarvisningsbild

Re: Ekföryngring

Nyborg  
#726666 Finns såna rackare här också, men hittills mest på andra sidan byn. Där finns det mer åkermark.

Användarvisningsbild

Re: Ekföryngring

Knagge  
#726668 Ek skyddar man bäst genom att vänta med röjningen till älgsäker höjd.
Det gäller Rönn,Sälg och Asp med.
Röjer man fram dom innan så blir dom betade till döds.

Användarvisningsbild

Re: Ekföryngring

Mackanz  
#731726
Nyborg skrev:Kapar tråden! Har fått tag i en massa ekollon som jag tänkte använda vid en föryngring. Kan jag förvara dessa tills våren kommer eller måste jag få ner dem i jorden direkt? Jag har tänkt använda dem på ett område där jag ska avverka granen i vinter och sedan markbereda? Tänker mig att det efter markberedning förutom dessa ekar även kommer upp en massa annat, kanske även tall (frön) och flertalet andra lövträd. Tanken är väl inte i första hand produktion, utan att få en blandskog. Blir nog antagligen ett flertal röjningar för att premiera det som jag vill ha. Kul att prova om det fungerar! /Johan 🌲 🌳 😀



Ta med en borrmaskin sätt på ett lagom stort skruvborr och borra ner dem i höst! Då gror de under hösten och skjuter skott nästa vår.
Gjorde så när vi rev en gammal ladugård. (Tung, blöt och kompakt lera men de letade sig ändå uppåt).

Förvånansvärt bra resultat!
👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).