Lars Lundqvist SLU skrev:Del ingen av tråden gjorde att hela mitt svar försvann, så jag upprepar det och fetmarkerar det som rör volymproduktion:
"Huvudsyftet med gallring är att ta tillvara träd som annars skulle ha självgallrats längre fram i tiden. Så maximal volym gagnvirke produceras med stort stamantal från början och tätt återkommande svaga gallringar.
Men gallring ger dessutom kvarvarande träd bättre möjlighet att övervalla kvistar, dvs ge bättre sågtimmer.
Med slutavverkningsstamantal från början kommer det ta lång tid innan beståndet sluter sig och kronorna börjar lyftas uppåt. Den totala produktionen blir lägre och stammarna kommer vara betydligt kvistigare vid slutavverkning. Men på gran spelar det väl mindre roll?"
Att plantera gran och sen så tall ger granarna ett försprång som det är tveksamt om tallarna klarar att ta igen.
Tack för svar!
Jag förstår att det intialt kommer bli grov kvist och väldigt stor grönkrona länge på träden före höjdutvecklingen drar iväg. Men på vilket sätt blir totalproduktionen sämre? Även om gagnvirkesuttaget ur ett bestånd blir större om man planterar fler träd vid föryngring som man sedan gallrar bort, så är ju detta ändå inte bra för mitt netto? 1a gallringarna ger ju sällan något överskott idag och istället ökar jag bara riskerna kopplade till beståndet i form av rötrisk och stormrisk.
Borde inte fler träd/ha än mallarna, säg 1100 direkt vid plantering ge en skog som snabbare uppnår en hög medeldiamter och snabbare blir redo för slutavverkning?
Har du något att säga om höjdutvecklingen på gran när man planterar den så glest?