Föryngring

Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

22 inlägg 7651 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

hylander  
#725968
Lars Lundqvist SLU skrev:Del ingen av tråden gjorde att hela mitt svar försvann, så jag upprepar det och fetmarkerar det som rör volymproduktion:

"Huvudsyftet med gallring är att ta tillvara träd som annars skulle ha självgallrats längre fram i tiden. Så maximal volym gagnvirke produceras med stort stamantal från början och tätt återkommande svaga gallringar.

Men gallring ger dessutom kvarvarande träd bättre möjlighet att övervalla kvistar, dvs ge bättre sågtimmer.

Med slutavverkningsstamantal från början kommer det ta lång tid innan beståndet sluter sig och kronorna börjar lyftas uppåt. Den totala produktionen blir lägre och stammarna kommer vara betydligt kvistigare vid slutavverkning. Men på gran spelar det väl mindre roll?"

Att plantera gran och sen så tall ger granarna ett försprång som det är tveksamt om tallarna klarar att ta igen.



Tack för svar!
Jag förstår att det intialt kommer bli grov kvist och väldigt stor grönkrona länge på träden före höjdutvecklingen drar iväg. Men på vilket sätt blir totalproduktionen sämre? Även om gagnvirkesuttaget ur ett bestånd blir större om man planterar fler träd vid föryngring som man sedan gallrar bort, så är ju detta ändå inte bra för mitt netto? 1a gallringarna ger ju sällan något överskott idag och istället ökar jag bara riskerna kopplade till beståndet i form av rötrisk och stormrisk.
Borde inte fler träd/ha än mallarna, säg 1100 direkt vid plantering ge en skog som snabbare uppnår en hög medeldiamter och snabbare blir redo för slutavverkning?

Har du något att säga om höjdutvecklingen på gran när man planterar den så glest?

   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

hylander  
#725969
bengt.a skrev:Lite intressanta synpunkter


Den här har jag sett och det är mycket intressant!
Jag gissar dock att avverkningskostnaden för dessa bestånd torde bli dyrare per kubikmeter än det "traditionella" slutavverkningsbeståndet. Jag förmodar ändå att kalkylen är väldigt god för detta bestånd, även om timmerandelen är lägre (i alla fall om det apteras till 18) och att mängden kubb/klentimmer och massaved blir överhängande delen. Men får man upp bestånd att hålla 600-1000 m3sk per hektar, istället för 350 med stor andel timmer, så är 600-1000 m3sk/hektar ett bestånd som ger högre netto.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

hylander  
#725970
Älgfoderodlare skrev:

Du ser ingen möjlighet i att lämna ett fåtal Tallar som fröträd på en så pass liten areal ? För över tid så kommer det då självföryngrad Tall om du markbereder efter avverkning, vilket inte bara sparar in frökostnaden utan du får mer än du önskar. För enl. Oscar Nilsson så kan ju Tall även på medelgoda marker, klart överstiga Granen i tillväxt.


Behöver säkert inte vara fel! Vi har dock väldigt lite tradition av tall och framförfallt frötallställning. Jag tänker mig att vinsterna med fröer är bättre grobarhet samt att dessa är förädlade. Frökostnaden är inte så hög. Men det vore kul att få lite mer tall särskilt på tallmarker där vi historiskt sett tyvärr har planterat gran i allt för hög utsträckning...

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

alias  
#725977
hylander skrev:
bengt.a skrev:Lite intressanta synpunkter


Den här har jag sett och det är mycket intressant!
Jag gissar dock att avverkningskostnaden för dessa bestånd torde bli dyrare per kubikmeter än det "traditionella" slutavverkningsbeståndet. Jag förmodar ändå att kalkylen är väldigt god för detta bestånd, även om timmerandelen är lägre (i alla fall om det apteras till 18) och att mängden kubb/klentimmer och massaved blir överhängande delen. Men får man upp bestånd att hålla 600-1000 m3sk per hektar, istället för 350 med stor andel timmer, så är 600-1000 m3sk/hektar ett bestånd som ger högre netto.


En liten brasklapp när det gäller tvillingarnas skog är att vi inte talar om SI(H100) G26-G30 utan snarare om G40-G46, om jag minns rätt utifrån några redovisade trädhöjder och åldrar.
Det ger ju en "något" högre bonitet, och därmed möjlig virkesförrådsuppbyggnad på samma tid.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

Sjögården  
#726003 Påminner om vad jag hört kallas Bollebygdsgran.
Den är visst något alldeles extra när det gäller längd, dimension och virkesförråd.
Den är bara att drömma om på ostkusten.. 😉

Avatar Fallback

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

Hanatorp  
#726006 Göteborg sägs vila på Bollebygdsgranens pålar.

Avatar Fallback

Re: Nytänk i återbeskogning / gallringsfritt

norrskog  
#735510 Bollebygds gran är ett alternativ både för sin volym och kol sänka . Eller satsa du på snabbväxande lövträd . Sälj allt som flis. Jag har själv sålt min skog till ikeas prov anläggning i Skåne för tillverkning till textil. Om jag orkar eller lever efter deras hygge fundera jag på på nått snabbväxande .mammutträdfrö kostar idag åt helvete för mycket annars hade det kunnat bli ett alternativ. Och gudaträd är i dag förbjudet inom EU. Det hade varit det bästa trädet att bli flis

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).