Avverkning (slutavverkning)

Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötter

19 inlägg 6805 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Mikael Rein  
#720440 Jag vet inte vad det är hämtat från att jag rekommenderar stubbrytning i allmänhet. Som många nämner så är det, åtminstone idag, olönsamt att bryta stubbar. Vad jag sagt är att med en högre efterfrågan och därmed pris på bränsleflis så skulle det kunna vara intressant att åter titta på stubbrytning på vissa granmarkstyper som i kombination med GROT-uttag skulle innebära att markberedning blev onödig. Huruvida det skulle öka, eller minska koldioxidutsläpp jämfört med att lämna stubbar och med traditionell markberedning har troligen studerats både i Sverige samt grannländerna Finland och Norge.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Bosse1  
#725387 "Holmens årsstämma 2007 hölls den 28 mars i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm. Styrelsens ordförande Fredrik Lundberg öppnade stämman och hälsade samtliga närvarande välkomna. Fredrik Lundberg utsågs i enlighet med valbered-ningens förslag att även vara ordförande vid stämman. Den justerade och godkända röstlängden visade att antalet företrädda aktier uppgick till 48 417 415. Verkställande direktören Magnus Hall höll sedan ett anförande där han kommenterade väsentliga hän-delser under verksamhetsåret 2006 och utvecklingen för de olika affärsområdena. Han sa bl a att den egna delen skog är betryggande med en självförsörjnings-grad på ca 50 %, men att man ändå måste göra allt för att få fram grenar och toppar - det är den enda möjlig-heten att skydda massaveden prismässigt."

Ops 😎

http://www.avd68.com/wp-content/uploads ... rnr-07.pdf

Avatar Fallback

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725390 Så är det ju. Bolagen kör grot med förlust hellre än att massaved går till värmeverken.

Användarvisningsbild

Re: Brytning och tillvaratagande av stubbar och grövre rötte

skogshare  
#725444
Mikael Rein skrev:Jag vet inte vad det är hämtat från att jag rekommenderar stubbrytning i allmänhet. Som många nämner så är det, åtminstone idag, olönsamt att bryta stubbar. Vad jag sagt är att med en högre efterfrågan och därmed pris på bränsleflis så skulle det kunna vara intressant att åter titta på stubbrytning på vissa granmarkstyper som i kombination med GROT-uttag skulle innebära att markberedning blev onödig. Huruvida det skulle öka, eller minska koldioxidutsläpp jämfört med att lämna stubbar och med traditionell markberedning har troligen studerats både i Sverige samt grannländerna Finland och Norge.


@Mikael Rein det är jag - Thomas Åkerblom - som uppenbarligen gjort mig skyldig till ett missförstånd och ber om ursäkt för det, men hoppas ändå på en vidareutveckling av ämnet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).