Öppna kategorin

Bredbandsnod placering

9 inlägg 2266 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bredbandsnod placering

torgwe  
#725056 Har ni någon idé eller erfarenhet om vilken ersättning man kan önska för att få en bredbandsnod (3x3 meter) placerad på sin fastighet?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725070 Är de ett bredbandsföretag eller bredbandsförening som vill bygga?

Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

torgwe  
#725071 Open fiber så det är ett företag

   TS
Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725404 Antar att de vill erbjuda några enstaka tusenlappar i engångsersättning?

Uppåt 10 kan du kanske få men det är ett rätt litet intrång som varken genererar någon vidare trafik eller störning. Se till att du får den placerad så den är ur vägen för alla eventualiteter för du lär knappast få den flyttad inom överskådlig tid. Skriver ni kortare avtal som ska omförhandlas vid förlängning så har operatören möjlighet att begära ledningsrätt och tvinga sig kvar relativt billigt mot din vilja så gör upp ordentligt nu och räkna med att det är den enda ersättningen du får.

Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

Brorsan  
#725465 jag har nyligen skrivit avtal med Vattenfall för ett transformatorskåp 3*3m
plus nedgrävning av div kabel ca 500 m det mesta i vägkant.
Fick inte mer än 13500:- i engångsersättning.
Det enda jag kunde förhandla om var några extra kabelskåp för framtida bruk samt läget
på bod och kabelplacering.
Fördelen är att jag får bort all luftledning från fastigheten, endast högspänningen kvar.
Fibern är redan nergrävd, dom var lättare att förhandla med, Svenskt företag från Umeå.

Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

Klanten  
#806005
Brorsan skrev:jag har nyligen skrivit avtal med Vattenfall för ett transformatorskåp 3*3m
plus nedgrävning av div kabel ca 500 m det mesta i vägkant.
Fick inte mer än 13500:- i engångsersättning.
Det enda jag kunde förhandla om var några extra kabelskåp för framtida bruk samt läget
på bod och kabelplacering.
Fördelen är att jag får bort all luftledning från fastigheten, endast högspänningen kvar.
Fibern är redan nergrävd, dom var lättare att förhandla med, Svenskt företag från Umeå.

Bumpar tråden.
Vad fick du för ersättning för fibergrävningen?
På min fastighet har kommunen grävt drygt 1.000 m fiber utan avtal med mig som markägare och utan att informera innan att det skulle utföras.
Så jag vill ju ha mer än normal ersättning(vad som nu är normalt) när kommunen begått ett brott och grävt utan avtal med markägaren

Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

Amatörhuggare 62  
#806066 [quote="torgwe"]Open fiber så det är ett företag[/quote]
Har du sett av dom, än ? Här var dom i september, men inte en maskin än.

Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

Amatörhuggare 62  
#806074 Ligger å letar i mobilen. Hittat detta.
Syrran å jag, fick 4000 kr/var. För detta skåp

Avatar Fallback

Re: Bredbandsnod placering

Brorsan  
#806092 Jag gjorde upp med skanova innan.
Tog bort ledningrätten för luftledning och ny för den nedgrävda, dom skulle dra fibern i luften från början. Inga pengar emellan. Däremot grävde jag ner fibern mot timersättning med grävmaskin, då fick jag den där jag ville, även ersättning för ca 6 m sprängning och all 0-4 skyddsfyllning.
Vid fastighetsgränsen går den över i luftledning igen.
Fibern genom fastigheten går som luftledning under högspänningskablarna, 2 x 120 trådar, en ner, varifrån jag grävde, med 12 trådar till husen i närheten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).