Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

29 inlägg 7938 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

Gyttorp  
#723443 Hej!
Nu har jag bestämt mig för en Branson 5025 c - 47 hk - lagom stor traktor för mig då jag vill ha den i pärlandet o även fara ut i skogen o hämta timmer som jag sågar/blockar på min Logosol.

Nu velar jag mellan kranman T4600 + vinsch (30 m) + ramstyrning (124 600 kr)
Eller en Weimer We-5 - ramstyrning standard + vinsch (40m) 117 000 kr (kanske med tillägg hjul 11,5/80-15,3 14 pr (istället för 10,0/75)- samma som kranman - 1200 kr....(har hjulen nån betydelse större betydelse tro )
Fördel kranman - säljs av samma företag som Branson - allt är svensktillverkat och jag vet att vagnen passar till Traktorn. men kommer jag tycka den är liten? Stör mig på att grindytan bara är 1,1 m2. Kranen når 4.6 m (3 dm mer än Weimer). totalvikt 1040 kg

Weimers kran tillverkas i Estland - vagnen i sverige. Det är 2 styrcylindrar för ramstyrningen (Har det nån betydelse?) - jämfört med kranman som har en. Här är Grindytan hela 1,8 m2 - det är mer än på tex palm 6 ton som har grindyta 1,5 m2 - märkligt. totalvikt 1200 kg
Det är ungefär samma bredd på vagnarna 1,65 o 1,62 m - antar att det har o göra med vilka hjul man har oxå...
Kommer jag tycka Weimer är för stor/tung för traktorn? (Branson försäljaren har sagt att den ska fungera på denna traktor dock). Tycker ventilpaketen ser tung o klumpig ut (jag är lite vek) - verkar smidigare på kranman... Kranman har även T5000 ex - samma dimensioner som T4600 - så man bör ju inte kunna lasta mer på T5000?
Tyvärr finns inga vagnar i närheten där jag bor - så jag har ingen möjlighet att åka o titta på nån av dom...

Hoppas nån som vet något om vagnarna eller har erfarenhet av dem kan ge mig råd...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

phh  
#723448 Har en Valtra A75 och Farmavagn 5ton näst minsta med kran och ventilpaket. Fungerar bra men traktorn är i minsta laget samt ventilpaketet svårt att hantera ensam. Ta reda på hur du hanterar ev ventilpaket. Rädd för att Branson är för klen.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

Suneland  
#723455 Längre kran är en stark fördel 👍

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

axwell  
#723458 Tror inte att Branson är för klen.
Kör själv med Kubota med hydrostat och 44 hp, det räcker gott och väl till en Kranman T4500 ca 30 cm förlängare i stakarna. Kranmans låga area beror nog på löjligt korta stakar, kranbommen får ändå hyggligt med plats vid fullt lass och förlängda stakar.
Vet inte hur det är med sikten genom grinden på Weimar, på T4500 har funderar på att kapa bort en del pinnar pga dålig sikt.
Jag har den korta M46 kranen som du kan köpa utskjut á 110 cm till, jag tyckte inte att det var värt pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

toker72  
#723459 När min far hade en vreten vagn med tungt ventilpaket monterade jag ett fäste man kunde trä i ett rör i på vagnen och hänga upp ventilpaketet i jag brukade sänka ner vagnen koppla fast ventilpaketet och höja upp vagnen så det gick fritt inga tunga lyft alls. Ett annat alternativ är ju att köpa den här https://www.blocket.se/annons/skane/kra ... n/96329577

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

axwell  
#723462
toker72 skrev:s. Ett annat alternativ är ju att köpa den här https://www.blocket.se/annons/skane/kra ... n/96329577


Ja den är för liten för deras nya Kubota, dom kunde ha skrivit att den inte är tillräcklig lång för välväxt timmer.
Det är skillnaden mellan T4500 och T4600 !

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723466 Med en kolv på vagnsstyrningen blir styrningen snabbare men den blir även svagare när du svänger på ena hållet.
2 kolvar ger samma styrkraft åt båda hållen.
Allt sagt utan att veta om styrkraften räcker i alla lägen ändå på kranman vagnen

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

axwell  
#723468 Har inte upplevt ramstyrningen som klen eller underdimensionerad.

Bra att båda har 4 svängcylindrar, Kranmans mindre kranar har ofta bara 2 st.

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

Gyttorp  
#723492 tack för era inlägg..:)
Ramstyrningen med en eller 2 kolvar verkar inte ha nån större betydelse då... kranmans räcker...
Ventilpaketen kanske ändå är lika klumpiga - men det kanske går att ordna men nån hjälpanordning...
Fiffigt med fjärrstyrning - ser inte att det finns som nåt alternativ på kranmans hemsida - men det kostar säker en hel del....
Har tittat på kranmans filmer - o jag upplever T5000 som en större vagn än 4600 - kan det vara att stakarna är lite högre....? Eller är det för att däcken är större... Jag kan fortfarande inte förstå varför maxlast är 5 ton på T5000 o 4,6 ton på 4600... De ska ha exakt samma mått enligt specifikationer (höjd, längd, lastarea) - är det högre stakar - o i sånna fall kan man kanske förlänga dem på 4600...
På filmerna med 4600 kan man se att stakarna vrider sig, de sitter inte fast - verkar ju lite rappligt?
Hittar inga videoklipp på weimars vagn - hade varit kul o se o jämföra..
En hög grind kanske inte alltid är bra ändå - försämrar sikten antar jag. - o ska man inte köra brant utför kan man väl lasta över grinden...

Vinschen på veimars vagn går att frikoppla - tror inte det på¨kranman (när jag tittar på filmerna) - men den verkar ju spela ut ganska snabbt ändå - o det kanske är väldigt tungt o dra ut en frikopplad vinsch?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

toker72  
#723506 Stakarna sitter nog i rörhylsor så dom kan röra sig om man kör på nått och dom åker tillbaka till utfällt läge av sig själva bara man kör så det hoppar lite. Har en kranman vinch på atv vagn och den matar ut tillräckligt snabbt så nån frikoppling saknar jag inte på den och antar att det är större oljeflöde på en traktor så den bör gå snabbare trots lite större hydraulmotor.

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

axwell  
#723516
Gyttorp skrev:det högre stakar - o i sånna fall kan man kanske förlänga dem på 4600...
På filmerna med 4600 kan man se att stakarna vrider sig, de sitter inte fast - verkar ju lite rappligt?
Hittar inga videoklipp på weimars vagn - hade varit kul o se o jämföra..


Att stakarna kan vrida sig framåt/bakåt(inåt) vid påkörning av hinder är en fördel som tom ATV-vagnar i det övre skiktet har som standard.
Det går även att se en fördel i att stakarna är korta; lättare att lossa/lasta när virket ligger nära gränsen för räckvidden.
Förlängarna stoppar man inte i innan dom behövs för större lass, vice versa vid lossning.

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

Heba  
#723593 Gyttorp, jag pratade med Björn på kranman förra året och jag vill minnas han sa att det är samma chassi på alla tre traktorvagnarna. Kostnadsbesparande för dom att bara ha en stomme att utgå ifrån. Det är hjulen som ger olika maxlast.
Jag kör Branson med T4600 och jag gillar att ha ungefär samma bredd på båda, men det är ofta jag hade velat ha de bredare 400-hjulen för stabilitet och bärighet på blöt mark

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

Gyttorp  
#723643 Tack så mkt för alla era inlägg!! väldigt värdefullt för mig:)
inga problem med stakarna då - utan bara bra att de är rörliga.
Men då bör det inte vara några problem med 4600 - jag har stabilt land o inte så knöligt - men det är klart - det är ju alltid nån stubbe man ska över o då kan bredare däck kanske vara bättre....
Känns som att T4600 ändå räcker till då - enligt branson försäljaren ska man kunna lasta 2-2,5 m3fub... det måste ändå var bra mkt mer än på min Thule 4-hjuling vagn?
Men nu vet jag inte om jag har råd - fick ett bud på en gallring (sca - västerbottens inland) 220 kr för talltimmer , 193 grantimmer, 50 barmassa, 40 kr contorta 25 kr löv/m3fub. Svensktallen är stor o fin - stamkvistad en gång i tiden - man får inget för kvalite..:(
Avverkningskostnad 227!
Eller så köper jag vagn o avverkar själv:)!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

Pippio  
#723715 Tycker du även borde kolla Country T50 och deras kranar 430 och 550
//Niclas Heaab

Avatar Fallback

Re: Kranman T 4600 eller Weimer We-5:an

hfab  
#723769
Gyttorp skrev:fick ett bud på en gallring (sca - västerbottens inland) 220 kr för talltimmer , 193 grantimmer, 50 barmassa, 40 kr contorta 25 kr löv/m3fub. Svensktallen är stor o fin - stamkvistad en gång i tiden - man får inget för kvalite..:(
Avverkningskostnad 227!

Hade jag fått det budet så hade jag bett köparen att dra så långt............................!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).