Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78872 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Lars Lundqvist SLU  
#722974
norrskog skrev:Vilket trädslag är bäst att plantera för miljöns skull. Som suger åt sig mest koldioxid per kubik. Sånt borde väl vara intressant att forska i . Både som kol sänka och som kan generera bio kol i framtiden

Det intressanta är inte hur mycket kol en viss volym av ett visst trädslag innehåller utan hur mycket kol som kan ackumuleras per ytenhet. Ett trädslag med låg densitet som ackumulerar väldigt många kubikmeter virke per år suger oftats åt sig mer koldioxid än ett trädslag som växer långsamt men med högre densitet. Så satsa på det som producerar mest kubikmeter.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Älgfoderodlare  
#722979 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Lars Lundqvist SLU  
#722985
Älgfoderodlare skrev:…just för att man följer riktlinjer o inte får den optimala vägledningen.

Det finns ingen "optimal vägledning" eftersom det inte finns något objektivt facit på vad som är "bäst". Du klagar på det du uppfattar som felaktiga "riktlinjer" och råd och vill att någon annan ska ge andra "riktlinjer" som du tycker är bättre. Men vad som är bättre och sämre handlar om värderingar och det är upp till varje skogsägare att själv välja vad man vill värdera som bättre och sämre.
En del vill lära sig så mycket som möjligt för att sen kunna fatta ett eget beslut, medan andra uppskattar att någon annan fattar besluten så de slipper engagera sig. I mina ögon är båda alternativen helt okej. Varje skogsägare har rätt att fatta sina egna beslut, och att engagera sig precis så mycket eller lite eller inte alls, som hen vill.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Älgfoderodlare  
#722993 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Lars Lundqvist SLU  
#723011
Älgfoderodlare skrev:Är det inte vad just ett forum som detta BORDE bidra med ? ! Ge fler alternativen i att se möjligheterna o fördelarna med att bruka just SIN skog ! Fler skulle bli vinnare o världen rikare på skog !

Forumet kan bidra med kunskap och nya tankar, men skillnaden mellan våra synsätt är att du vill att fler ska vara aktiva och göra annorlunda mot idag, medan jag inte har någon sådan agenda.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Älgfoderodlare  
#723945 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Josephine  
#724415 Sequoia? När de väl kommit upp i en viss storlek och ålder växer de ju hur mycket som helst.... Annars för inhemska trädslag borde olika arter av poppel ligga bra till.
Jag fick nyss lära mig att balsalm-poppeln (som visserligen är amerikansk) har hybridiserats till att bli väldigt snabbväxande. Fast när det gäller snabbväxande hybrid så är väl den berömda Paulownian den som tar hem priset.

Varför inte plantera lite av varje beroende på vad som passar för marken?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Älgfoderodlare  
#724422 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

norrskog  
#724626 Jag har funnit svaret på min fråga om vilket träd som suger åt sig mest koldioxid. Och svaret är lika mycket oavsett trädslag . Ca ett ton koldioxid per kubikmeter . Så när ett träd har gått från planta till att bildat en kubik ved har den sugit åt sig ett ton. Så ju snabbare trädet växer. Ju snabbare blir det en kolsänka.

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Hanatorp  
#724636 Har du en källa?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#724647
norrskog skrev:Jag har funnit svaret på min fråga om vilket träd som suger åt sig mest koldioxid. Och svaret är lika mycket oavsett trädslag . Ca ett ton koldioxid per kubikmeter . Så när ett träd har gått från planta till att bildat en kubik ved har den sugit åt sig ett ton. Så ju snabbare trädet växer. Ju snabbare blir det en kolsänka.


Bör väl ha ett visst samband med virkets densitet?

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

norrskog  
#724650 . Här är det jag fann
https://www.sca.com/sv/om-oss/hallbarhe ... oldioxid/#

Så ska man tro detta så är ju våra granar rena skiten för att bli en bra kol sänka gentemot exempelvis en asp. Inget fel på Gran. Inte det jag menar men för att binda koldioxid är aspen bättre över tid.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Lars Lundqvist SLU  
#724653
norrskog skrev:Så ska man tro detta så är ju våra granar rena skiten för att bli en bra kol sänka gentemot exempelvis en asp.

Hur kom du fram till den slutsatsen? Asp har normalt en lägre genomsnittlig tillväxt än gran, sett över en omloppstid.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#724657 Om jag "tror" rätt så spelar densiteten in på kollagringen men givetvis också hur snabbt ett träd växer.

De flesta trädarter på våra breddgrader verkar ha ~50 % kolinnehåll i sin torrvikt. Det varierar givetvis beroende på trädslag och hur fördelningen ser ut med cellulosa, hemicellulosa och lignin för att nämna kanske de viktigaste beståndsdelarna.

Torrvikten diffar avsevärt och är beroende av densiteten. Är det så så ska listan i tråden Hur mycket CO2 binder olika trädslag? (lista) fortfarande stämma skapligt?

Sedan kommer tillväxtspotentialen in i bilden också. Extremen Paulownia kan vara intressant att kolla på. Vid gynnsamma förhållanden så kan den innehålla 1 m3sk efter 6 års tillväxt. Densitet är dock låg, ca halva densiteten och kolinnehållet av gran. Men då tar det kanske 60 år för granen att nå 1 m3sk...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#724662
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur kom du fram till den slutsatsen? Asp har normalt en lägre genomsnittlig tillväxt än gran, sett över en omloppstid.


Har den verkligen det? Försök med Hybridasp brukar visa på högre volymproduktion än gran och med korta omloppstider blir det ju i princip två asp-skördar på en granskörd? (https://www.skogssallskapet.se/forsknin ... erige.html)

Finns det resultat från produktionförsök med skötta (viltskyddade) bestånd av "vanlig" asp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).