Skotare

FMG 678 bränslepump / startproblemer

18 inlägg 5370 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FMG 678 bränslepump / startproblemer

pmlunner  
#721806 Jobbar med en ungefär 90 mod FMG678.

Maskinen startar inte utan hjelp av startgass. Knappast rök på vanlig varvning med startmotor.
Med en liten sprut startgass starter den og går ganske bra.
Teorien min er at den strular med å öppna spridarna med farten via startmotor. Varvar normalt snabbt med startmotor.

Har bytt slang från filter till pump (den stålomspundne) i fall den syg luft.

Inga åndning att tala om och verkar ha ok kompresjon.
Har noen nånn erfarenhet med liknande problem.

Har inte mätt nånting vad gäller komp osv just nu.

Bränslepumpen har ingen separat matarpump. Verkar vara integrerad. Vurderar testa ekstern matarpump.

Tacksam for svar!



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

öronbak  
#721822 Hej och God morgon ...
Hur många timmar har maskinen gått ......
Har pumpen varit demonterad och varit på service och översyn någonsin ????
Troligt att bränslet går i retur i tank ,,,,,,, (Ett inner läckage backventil ) ....När var spridarna provtryckta senast ...
Eller finns en sak till !!!!
Titta på filterhållaren så att det inte sitter dubbla O-RINGAR när du har monterat filter.....

Jag ska prata med en vän på måndag
Han var ute för samma symtom som din Turbogurka....
En 578 fick namnet Gurka och 678 :an fick TURBOGURKA....
Alltid härligt att höra en TURBOGURKA i skogen
Ha en bra dag........
Mvh Gunnar Lilja

Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

pmlunner  
#721880 Hei og takk for svar!

Maskinen har 15000+ timmar. Vet inte om pumpen har varig ute någonsinn.
Spridarna vet jag inte heller. Vet du öppningstryck? Kan kolla med egen testare.

Goda tips du kommer med. Ska kolla med returen och filtrarna.

Mkt tacksam for tips från din vän.

   TS
Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

Cat554  
#721947 Hadde tilsvarende maskin, og den måtte også ha startgass. Eieren før meg gav den det. Mener jeg byttet dysespisser. Men fortsett i alle fall ikke med startgass. Da jeg hadde kjørt noen timer til røk veivakselen. Den dro med lagerskåler rundt, og blokka måtte også byttes. En måned senere sprakk dieselpumpen, og måtte ny. Men deretter startet den riktig bra.

Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

öronbak  
#722065 Hej igen !!!
Jag har prata lite med min vän och han sa att du skulle skruva bort banjoskruv på trycksidan och där kanske finns
lite skräp ....

Han var lite upptagen i sitt jobb i dag ...
Han ska ringa mig i morgon igen ..

Han äger min gamla 678 årsmodell 1987 nummer 1627
maskinen har gått cirka 25000 timmar och har renovera all hydralik och i våras renovera han deiselmotorn och den går en klocka nu ............

Jag återkommer i morgon

Ha en bra kväll...
Mvh Gunnar Lilja

Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

pmlunner  
#722124 Takker så mye!

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

pmlunner  
#722125
Cat554 skrev:Hadde tilsvarende maskin, og den måtte også ha startgass. Eieren før meg gav den det. Mener jeg byttet dysespisser. Men fortsett i alle fall ikke med startgass. Da jeg hadde kjørt noen timer til røk veivakselen. Den dro med lagerskåler rundt, og blokka måtte også byttes. En måned senere sprakk dieselpumpen, og måtte ny. Men deretter startet den riktig bra.


Tusen takk. Ja, er ikke glad i startgass! Mistenker at det ender med ny pumpe

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

Bertby  
#754645 Hejsan. Vilken pump skulle passa till maskinen då? När man ringt runt så finns det ju ingen som kan renovera den gamla pumpen finns inte delar mera säger dom? Vi fick ett erbjudande via en firma för en tid sedan dom sade att dom har en utbytes pump som borde passa. Men den såg så stor ut mot den gamla. Har någon erfarenhet av det att lägga en helt ny pump i 678?

Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

pmlunner  
#754651 Jeg kjøpte pumpe på britishdiesel.co.uk.
Den er lik som på bildet du sendte. Pumpen passet. Må gjøre noen endringer på gasstaget. Så pumpen var feilen på maskinen i denne tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

pmlunner  
#754652 Hvordan skal parkdressen fungere på 678 originalt? Jeg finner ingen magnetventiler. Takknemlig for svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

pmlunner  
#754653 «Parkbremsen»

   TS
Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

skogsjan695xl  
#754663 Jag har en bekant i Arvika som håller på med dieselpumpar. Renoverar och bygger om efter önskemål.
Men min tanke är startmotorn. Får motorn ordentlig snurr?

Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

Cat554  
#754709 Har aldri hørt om noen parkbrems som har funket på en Mini. 😱 Det var en beskrivelse i boka, kan jeg huske, men sendte boka med maskinen, så jeg kan ikke huske detaljene. Har du bok? Ellers kan det vel være mulig å spore den opp her? OH

Användarvisningsbild

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

Pondus62  
#775784 Har en 678 som var väldigt trögstartad.
Min lösning är kanske lite amatörmässig men funkar så här långt.
Köpte en bränslepump på biltema för 395 kr och satte vid tanken.
Låter den gå 10 sek före start sen startar den utan problem.

Avatar Fallback

Re: FMG 678 bränslepump / startproblemer

stenberg77  
#788792 Min 678 var trögstartad, renoverade hela motorn nyligen. Nya kolvar foder spridare etc. Fortfarande lite trögstartad. Finns ny pump att få tag i fortfarande. Bytte den så gick den direkt. Men jag kan märka att när det är lite bränsle(lågt matartryck) i tanken, så går motorn lite ojämt, så jag kan tänka mig att sätta in en matarpump kan lösa problem för en del. Min pump var också väldig påställd, det hade kanske blivit lite lättare och starta den om den varit mindre påställd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).