Traktorn i skogen

Ev köp valtra

36 inlägg 10361 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ev köp valtra

henrik_1  
#721645 Hej!
Jag har lite planer på att byta traktor till en valtra.
Tittat lite på en A83 och den känns som en enkel allroundtraktor.
Jag ska mest använda den på hobbynivå, lite lastarjobb, transportera min miniskotare och minigrävare. O lite grus, o makadam . Det jag hänger bakom traktorn kommer aldrig väga över 5 ton.


Hoppas på att någon här har en A83 alt A93 och kan ge mig lite mer kött på benen.
* Är traktorn lagom stor för detta?
* Hur är den på transport på väg, dragvillig eller trött med ca 5 ton bakom
* Snabbväxlar är det överkurs för mina vikter? Eller räcker "vanliga" lådan för min del?

Tacksam för all hjälp och information.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

A.Lundbäck  
#721650 Prova någons A83.. Kan bara jämföra mellan A75 och A93 och skulle aldrig gå tillbaka till A75 när jag kan köra A93. Detta gäller dragande på väg! Jag kör normalt 11tons grusvagn alt 8m3 gödseltunna. När du kör i skog eller lättare verksamhet i lågt tempo "duger" nog A83 fullt ut. Ang vxl-lådan räcker den långt för dina uppdrag. Vill du prova A93, så hör av dig. Bor ju inte så långt ifrån. Lycka till! 👍 🚜
Senast redigerad av A.Lundbäck lör 31 jul 2021, 20:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

henrik_1  
#721652
A.Lundbäck skrev:Prova någons A83.. Kan bara jämföra mellan A75 och A93 och skulle aldrig gå tillbaka till A75 när jag kan köra A93. Detta gäller dragande på väg! När du kör i skog eller lättare verksamhet i lågt tempo "duger" nog A83 fullt ut. Men som sagt, prova och bilda dig en egen uppfattning. Lycka till! 👍 🚜


Tack!
Jag har provkört en A83 hos en handlare, fick en bra känsla av traktorn, dock inte testat den med nåt tungt bakom.
Den nuvarande traktorn är ganska trött så jag vill investera rätt så det inte blir för liten traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ev köp valtra

alfha  
#721787 upplever A83 dragvillig på väg.
A83 tar mycket mindre bränsle än A75 på vägen. Våran A75 var hur törstig som helst!
jag tror du blir nöjd med en A83 👍

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

henrik_1  
#721808
alfha skrev:upplever A83 dragvillig på väg.
A83 tar mycket mindre bränsle än A75 på vägen. Våran A75 var hur törstig som helst!
jag tror du blir nöjd med en A83 👍


De låter bra de, är de vanlig eller hitech låda på den du har?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ev köp valtra

alfha  
#722047 Det är Hitech ( kopplingsfri fram o back) annars är det en vanlig låda med knapp o trycka på växelspaken.
Känns inte som att den är lika följsam som på valtra N.

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

henrik_1  
#722088
alfha skrev:Det är Hitech ( kopplingsfri fram o back) annars är det en vanlig låda med knapp o trycka på växelspaken.
Känns inte som att den är lika följsam som på valtra N.


Okej hitech verkar smidigt, men kanske mest behov om man kör tyngre lass än mina 5 ton?
Jag funderar fram o tillbaka , man kanske ska tänka lite långsiktigt, o försöka hitta en a93:a, vem vet om några år kanske man köper en snäppet tyngre grävare då är de gott o ha kraften.
Har hört att det är samma motor i A83 som 93 fast strypt, kan man låsa upp strypningen på nåt vis? Synd o inte komma åt kraften om man har den...finns ju inte jättemånga 93or till salu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

Bert1  
#722101 Stora skillnaden med fördel för en HiTech är kopplingspedalen som blir betydligt lättare och trampa på
Finns ju firmor som optimerar motorer och dom kan med lätthet få en 83 och bli en 93 och mer där till om man så vill

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

Bert1  
#722102
alfha skrev:Det är Hitech ( kopplingsfri fram o back) annars är det en vanlig låda med knapp o trycka på växelspaken.
Känns inte som att den är lika följsam som på valtra N.

Du vet att det går och justera hur knappkopplingen drar va?

Användarvisningsbild
A.Lundbäck  
#722121 Hur justerar man detta? Min kopplar in för långsamt i branta backar med tung last. Hade behövt vinna lite tid så jag inte tappar ladd. Vilket sker idag.. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

Bert1  
#722128 Står beskrivit i instruktionsboken hur och vad dom två justerskruvarna påverkar
När jag använder knappkopplingen under färd så släpper jag knappen ungefär när jag har växelspaken i friläge/precis börjat lägga i ny växel för annars tar det för lång tid innan det börjar dra igen
Men är det riktigt tungt efter trampar jag på pedalen för det går snabbare så tappar mindre i backarna

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

henrik_1  
#722150
Bert1 skrev:Stora skillnaden med fördel för en HiTech är kopplingspedalen som blir betydligt lättare och trampa på
Finns ju firmor som optimerar motorer och dom kan med lätthet få en 83 och bli en 93 och mer där till om man så vill

Okej! Där ser man!
Jo har kikat lite smått på de, frågan är om de är bra för motorn o hur försäkringsbolag ställer sig till det om något skulle hända. Men de låter ju som ett smidigt alternativ om man vill ha mer kraft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

Bert1  
#722161 Kan kanske bli kinkigt om du har garanti kvar.
Men är det samma motor på båda och det bara ökad till nästa storlek så om allt sköts skall det mycket till för haveri

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

Fredi  
#728111 Det bästa med Hitec är väl det att du inte alls behöver trampa på nån kopplingspedal vid växling mellan fram och back bara dra joysticken av och an. Mycket smidigare vid t.ex lastararbete.

Användarvisningsbild

Re: Ev köp valtra

henrik_1  
#728470
1632248661_img_4523.jpeg
Nu har den anlänt för några veckor sedan, det blev en A83:a från 2013 med 2000 timmar på mätaren i kanonfint skick.
Känns väldigt bra!
Tackar alla som bidragit med hjälp!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).