Motorsåg och handhållet

Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

15 inlägg 3104 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

stina_m2  
#721223 Hej! Jag har precis köpt min första röjsåg. En Husqvarna 336 fr. Nu har jag bara kört en halvtimme och kanske inte fått till alla inställningar på selen men den var inte särskilt bekväm.

Insåg ju direkt hur lik selen är en ryggsäck. Så jag började fundera på om jag inte kan ta en av mina gamla ryggsäckar och göra om. Det ”borde bara vara” att fästa de två remmarna till plattan på ett bra ställe.

Nån som redan gjort det? Vad är viktigt på en sele till röjsåg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721228 Har du typ denna selen??
https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 537275702/

Byt sele.
Denna är bra! Balance XT
https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 578449801/

Denna vet jag inget om, men är kanske ok... Balance X
https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 578449701/

Båda funkar ungefär som en ryggsäck som du säger, köper du hos en riktig återförsäljare så får du säkert hjälp och tips att ställa in den rätt så den passar dig.

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721230 Välkommen till forumet förresten, hoppas att du kommer få mycket hjälp här.

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721301 Japp, det kan gå alldeles utmärkt att konvertera en lämplig ryggsäck till en röjsele. Men det kräver en del tankeverksamhet, för att få det bra. Inte minst för att du har en rejäl sidobelastning i din kombiröjsåg. Lätt att få nästan all belastning på högeraxeln.

Å som signatur Zixten var inne på, bättre att skaffa en bra röjsele från början, som ju är framtagen för just röjning under många timmar per dag.

Då du (av ditt signaturnamn att döma) verkar vara en kvinna, skulle jag definitivt rekommendera Husqvarna Balance XT framför Husqvarna Balance X. Inte minst för att du kan "koppla runt" brösten med en Balance XT, samt dessutom justera rygglängden i tre steg på den selen. (Många kvinnor har en kort rygg, jämfört med män av samma längd).
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721349 Se till att få den bästa selen som finns. Dåliga röjselar är tortyr även för stora starka män.

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721350 Men vad som är bra röjsele beror också på hur den ställs in och hur den passar kroppen. Man får pröva sig fram tills man hittar rätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

jannee  
#721354 Den som verkligen lyckas bygga om en ryggsäck till att klara den snedbelastning en röjsåg ger är nog knappt skapt.
Be återförsäljaren du köpte röjsågen av att prova fram rätt sele + VERKLIGEN ställa in den.
Den tid och denna summa pengar det innebär har du mångfalt igen.
Du ska kunna gå hela dagen med röjsågen utan att känna av dess snedbelastning eller tyngd, om inte är det fel sele eller är den felinställd - så enkelt är det.

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

svampbob  
#721364 Man får balansera upp ryggsäckselen med 5 kg hängande på vänster höft. 🤣

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

JohannesG  
#721370 Självklart går det att göra en själv, om man kan och vill. Men då måste man analysera och förstå hur en bra sele fungerar och sen göra en kopia. Om det är värt tiden är upp till var och en. Någon har ju gjort selen man kan köpa, så då går det göra en kopia.

Avatar Fallback

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

mullhytting  
#721372 Finns väska att montera, i alla fall till trio balance. Inte så dyr heller.

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721385 Nä, men så rymmer inte den väskan så mycket, heller, samt saknar helt interna fack - till skillnad från Stihls motsvarighet.

Å ska den sättas på en Balance XT, så måste fästena flyttas.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721386 Jannee! Inga problem att modda en bra ryggsäck till en röjsele. Har själv gjort det vid några tillfällen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

forest.  
#817759
Niking skrev:Jannee! Inga problem att modda en bra ryggsäck till en röjsele. Har själv gjort det vid några tillfällen.
/Niklas


Har husqvarnas väska till selen men det är slut så behöver tips på en lagom ryggsäcka att sätta dit istället som är lite större en hva som jag knappt fick ner 2st 1l bränsleflaskor och verktyg i.

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#817760
forest. skrev:
Niking skrev:Jannee! Inga problem att modda en bra ryggsäck till en röjsele. Har själv gjort det vid några tillfällen.
/Niklas


Har husqvarnas väska till selen men det är slut så behöver tips på en lagom ryggsäcka att sätta dit istället som är lite större en hva som jag knappt fick ner 2st 1l bränsleflaskor och verktyg i.


Kolla runt bland friluftsbutiker och sportbutikernas friluftsavdelningar.

Det du ska leta efter är en ryggsäck på ca 30-35 liter, med ett "riktigt" vaderat avbärarbälte. (Alltså inte typen med enbart en tunn rem runt höften).

Det är ofta en fördel om ryggsäcken i fråga är av den långsmala typen, avsedd för bergsklättring och dylikt.

Dessutom måste ryggsäcken ha en inbyggd stabiliserande ram, som bär upp röjsågen.

Å då butikerna utbud varierar över tid, så är det vanskligt att rekommendera specifika modeller.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Göra sele till röjsåg av ryggsäck?

OddHEriksson  
#817895 Her kan det hende at sekker for offpist/slalomski også er ypperligge. Jeg har en (usikker på merke, og får ikke sjekket da jeg er i skottland og sekken er i norge) som er ca 25L, har ryggskinne med justering og grove hoftebelter. Noe slikt er vel i sesong nå snart.

Mvh
Odd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).