tor 15 mar 2007, 11:19#7145
eriksberg skrev:Jag försöker bara hjälpa folk som inte varit i skogen att välja rätt. Finns många företag och personer som talar sig varmt om så mkt. Stihls RSC kedja är fin, men fila den några gånger sen kommer du inte kunna göra några instick med den. Det är ju som vanligt med stihl, lågteknologi. Ingen säkerhetslänk, långt avstånd mellan tänderna. Aja du mäker som sagt. Men visst, den skär bra.
Har aldrig haft några problem att göra instick med Stihls RSC kedja, även när den är filad ända bak till markeringen.. Vill du ha säkerhetslänk, välj RSC3.. Långt avstånd mellan tänderna?? Tja 3/8 är 3/8 även på Stihl, så avståndet torde vara det samma..
/klas
Det här med säkerhets länk....
Är det upphöjningen "brevid ryttaren du menar?
I såfall är den nog mer för balans o vibrations absorberande än säkerhet.
Så långt ner ska aldrig ryttarna behöva filas.
Jag vet att Oregon kallar det för skyddslänk nu, men det är nog en av uppgifterna den har..
Jag har nån reklam om detta från 80 talet då det jagades vibrationer hit o dit...
Denna del finns inte på alla kedjor. Oftast inte på skördar/maskin kedjor.
S25/73 finns eller har funnits i alla fall utan denna.
Jag ska se om jag kan förklara vad jag menar lite bättre...
Det handlar om hur krafterna tas upp o används. Filas kedjan så den vill resa sig eller dra sig utåt skapas vibrationer ändå. För att förebygga detta formas tänderna olika. Finns massor med olika knep för att få ner vibrationer.
Jag vet de som kör ner ryttaren till denna på nya kedjor tycker att de har vasst. Den tar bra, men vasst????
När man tar ner ryttaren är det en av vägning: Effekt, Filning, Hastighet.
Man kan ha låg hastighet på kedjan låg ryttarställning o kräva mycket effekt eller hög ryttarställning högre varvtal mindre effekt.
Om en tand skär ett spån på 2,5mm tjocklek vill tanden resa sig eller dra sig, även om den är vass. I vissa träslag till o med kanske tvär stopp om effekten inte räcker till...
Tanken är att det ska skära under högre varv, så tjockt som möjligt.
Det är här filningen kommer in....
Vassare skär/mindre effect..
Även detta har gränser, det är därför det finns olika typer o grovlek på kedjor.
Alla delar o former är uträknade/utprovade för att funka ihop så bra som möjligt.
Det händer en hel del o tetas hit o dit hela tiden.
Ett sätt o se hur man filar är att kolla spån, kedja o snittyta.
En optimalt filad kedja ger en yta som ser ut som den var hyvlad, hela likformade spån och jämn belastning på kedjan.
Skärpa, Effekt, Hastighet, Stabilitet, Spån(Form, lagring, avkastning), friktion (termisk,krafter,materia), kostnad.
Allt detta hänger ihop o tas med i funderingar..
Det finns massor att lära om detta för den som är sugen...
Gamla huggare, pensionerade idag lärde sig riktigt från börgan.
Kedja o svärd har förändrats/utvecklats mycket o allt för att underlätta o minska kostnader.
Det är lättare o oftast billigare o ändra en detalj eller vinkel än utbilda 1 miljoner huggare.