Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

809 inlĂ€gg 233916 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Icegrip  
#718242 Bra och aktuellt avsnitt! Jag uppskattar ert grĂ€vande i fakta. 👍 Det Ă€r alltid bra med flera informationskanaler, Ă€ven om det ibland Ă€r svĂ„rt att sovra bland all information.

Elmia
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#718938 Nu finns podd 69 ut för avlyssning(!).

Denna podd sÄ poddar vi frÄn samma plats och besöker Torbjörns ungdomsskog. Vi pratar bland annat om vikten av att timmerpriset mÄste upp och stÀller oss frÄgan om granen efter torksommaren 2018 har fÄtt en medelÄlderskris?

Lyssna direkt: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... 40-arskris

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Jrp  
#719080 Lyssnar varje vecka mycket bra avvĂ€gning mellan nyheter och prat, fortsĂ€tt det goda arbetet 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Brozzlaren  
#719111 Kommer inte Ät veckans podd, nÄn simple cast vill att jag ska konfigurera nÄnting?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Brozzlaren  
#719238 Det löste sig 👍

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#719672 I avsnitt 70 som precis slÀppts sÄ poddar vi i den heta sommarvÀrmen och pratar om just vÀrme men ocksÄ vÀder och klimat. EU: s gröna giv och skogsstrategi tar vi ocksÄ upp, lyssna direkt:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... -och-vader

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

SjögĂ„rden  
#719775 Lyssnade pÄ Ànnu ett trevligt avsnitt.
Är nog lite fundersam över er syn pĂ„ skogsĂ€garrörelsens dubbla roll i diskussionen om skogsstrategin.
Min erfarenhet Àr nog att nÀringspolitiken i LRF och skogsÀgareföreningarna drivs nÀstan helt utifrÄn skogsgÄrdens bÀsta.
Hörde Paul Christensson (Södra och LRF skog)pÄ P1 i fredags eftermiddag och det var klockrent och tydligt fokuserat pÄ hur vi som skogsÀgare Àr beroende av att skogsfrÄgorna hanteras klokt.
Bra jobbat tycker jag 🙂

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#719819 Efter att ha lyssnat pĂ„ ytterligare ett o i mitt tycke, mycket intressant avsnitt i podden. SĂ„ upplever jag att via era synpunkter o redogörelser för vart o hur skogsbruket kan o bör förĂ€ndras, sĂ„ borde de flesta mark / skogsĂ€gare inse hur de skulle kunna bli vinnare i detta utan att vi nĂ€mnvĂ€rt behöver förĂ€ndra sĂ€rskilt mycket i hur vi sköter vĂ„ra privata skogarna idag. IntĂ€kts o tillvĂ€xtmöjligheterna borde istĂ€llet för som idag, kunna öka om inte mycket, sĂ„ i en större del Ă€n vad som Ă€r fallet idag. Det enda som blir avgörande Ă€r NÄR uttagen kan göras i tid o inte. För INGEN pratar ju om avverkningsstopp. Det Ă€r ju mer en frĂ„ga om HUR, NÄR O VAR vi gör dessa avverkningar. Men att vĂ€gen dit kan bli via att under tiden Ă€ven fĂ„ ersĂ€ttning för att skogen i vĂ€ntan pĂ„ avverkning, stĂ„r dĂ€r den stĂ„r. SĂ„ att röja i lĂ€gre grad under ungdomsfasen i ett bestĂ„nd med ökat antal arter, för att snabbare komma in i att efter avverkning bli en kolsĂ€nka, Ă€r det som prioriteras. Det ger ökad biomassaproduktion, biodiversitet samt CO2 inlagring. Att man sen gallrar i lĂ€gre grad ( som ni tog upp ) Ă€n idag, för att bygga upp ett ökat slutavverkningsbestĂ„nd med mer volymrika bestĂ„nd, ger ocksĂ„ en vinst för skogsĂ€garen. Att idag avverknings fĂ€rdiga bestĂ„nd, lĂ€mnas under ytterligare ett antal Ă„r o pĂ„ sĂ„ sĂ€tt bidrar till en ökad CO2 inlagring som kan ge ersĂ€ttning, blir ju Ă€ven detta en vinst. SĂ„ jag har svĂ„rt att förstĂ„ ur ett privat skogsĂ€gar perspektiv, vad som gör denna nya strategi sĂ„ skrĂ€mmande. För nĂ€r man sĂ€ger att industrin behöver i framtiden, Ă€ndra sin produktionsinriktning efter skogens tillvĂ€xtförhĂ„llande o inte tvĂ€rtom. SĂ„ har vi ju det fenomenet idag, att de mest volymrika trĂ€den vrakas till att INTE ha en för skogsĂ€garen optimal prissĂ€ttning. Just för att de flesta sĂ„gverk idag har stĂ€llt om sin produktion, till att sĂ„ga första o andra gallrings trĂ€d ( klensĂ„gverk ) som har lĂ„g inköpskostnad men till ett högt avsĂ€ttningsvĂ€rde. Den nya skogsstrategin har ju som avsikt att Ă€ven kunna Ă€ndra pĂ„ detta o fĂ„ / ge en ökad lönsamhet till privatskogsbruket. Har försökt att lĂ€sa strategin i sin helhet i annan trĂ„d o ser ju INTE att det Ă€r till nackdel för privat skogsbruket. Jag upplever att det Ă€r ytterst smĂ„ förĂ€ndringar i brukandet, som Ă€ndĂ„ kan ge ökade intĂ€kter o hĂ„llbar skogsekologi, som ger till följd att kraven pĂ„ ytterligare avsĂ€ttningar ( d.v.s. upphört brukande ) minskar ! Det Ă€r ju inga problem i att se vad ett helhetstĂ€nkande strĂ€var mot ! KĂ€nns ju rĂ€tt gott att man började redan för mer Ă€n 30 Ă„r sedan i denna anda! Även fast klimatproblemen som de framstĂ€lls idag, inte ens var pĂ„ tapeten ! SjĂ€lvklarheter ? - Nja, inte kanske nĂ€r jag började. Men ju mer jag lĂ€ste pĂ„, sĂ„ vart bilden Ă€n mer klar om att vad jag gjorde, inte var helt fel. Idag sĂ„ Ă€r den ju mer Ă€n vĂ€l bekrĂ€ftad ! Har jag behövt ge avkall pĂ„ nĂ„got ? Missat i produktion ? Haft högre kostnader ? Mer skador ? Svaret pĂ„ samtliga frĂ„gor Ă€r det samma !
UrsÀkta Fredrik, för Àven om jag inte ser mig helt som en klimatförnekare, sÄ kan jag inte annat Àn konstatera o ta emot detta förbÀttrade klimat i min region o utnyttja det till fullo ! Om det sen gynnar i det lilla, vad övriga vÀrlden behöver, sÄ bjuder jag pÄ det ! TrÀd o skog Àr o kommer alltid att var min passion ! Det Àr ju nÀr dom finns dÀr, vÀrdet Àr som störst !
Skog för mig Àr de trÀd som bildar den, inte utrymmet mellan dom !

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

SjögĂ„rden  
#719824 Kloka reflexioner, Àlgfoderodlare, Àven om jag inte Àr lika optimistisk om slutresultatet av denna soppa kokt av EU.s klimatstrategi och artskyddsförordningen med en krydda av ÀganderÀttsdiskussion i skogsutredningen.
Hör och ser Carl Schlyter ta för sig i debatten och förmodligen kommer man fortsÀtta vÀxelspela sitt upplÀgg mellan EU,riksdagen, opinionen och marknaden och den strategin bygger pÄ minskad avverkning och allt mindre av att lÀmna ansvaret hos den enskilde skogsÀgaren.
PÄ gÄrdsnivÄ mÀrker vi tydligt att man systematiskt följer anmÀlda avverkningar och anmÀler förekomst av hotade arter till Artportalen inom sexveckorsregeln.
Det sprids ocksÄ manualer om hur man strategiskt stoppar enskilda skogsÀgares avverkningar genom frÀmst artskyddsförordningen.
Ibland kÀnns det som systematiskt sabotage mot den enskilde skogsÀgarens verksamhet.
SĂ„ det Ă€r för tidigt att blĂ„sa faran över.. 😉

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

isteskog  
#719825 SpÄren efter EU:s jordbrukspolitik förskrÀcker, ska nu skogen in under klÄfingriga Eu och Svenska byrÄkrater sÄ har vi nog nÄgon slags skogsskatt att vÀnta.
Jag tror inte ett skit pĂ„ att det gynnar oss skogsĂ€gare...... đŸ˜±

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Mellberg  
#719829 Kan bara hÄlla med Isteskog, finns inget vÀrre Àn att bli styrd av politiker med mÀrkliga bidrag eller avgifter. HÀr bÀddar man rejÀlt för korruption i framtiden. Alla minns vÀl skogsklipparna pÄ 1990-talet, dom blÄste mÄnga dÄ det begav sig :D

Kanske blev lite fel dÄ jag inte lyssnat pÄ podden :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Orsa  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#719833 Vi fÄr ju bara politik för skattepengarna. Vi behöver inte starkare statliga och överstatliga styrningar. Snacka om försvagat folkstyre. VÄra demokratier Àr ju mest ett utanpÄverk som rövas av aktivister, lobbyister och kapitalister. Ska man reglera skogen och sÄ kallad rovdrift rÀcker det vÀl att styra upp privatstyrda bolagsÀgandet, kyrkan och statens förvaltningar och bolag. Det blir vÀl knappt 10 pÄ andra sidan bordet. Privatskogsbruket, om man hÄller fingrarna borta, Àr ju bevisat största garanten för mÄngbruk och innovation.
Se bara hur mycket kalhyggen som skapats av de som nu ska inskrÀnka ÀganderÀtten. Hur mycket förtida slutavverkning och kalslag skrÀms inte privata Àgare till för att man inte vÄgar överhÄlla eller sas spara i skogen.
HÀr har ni i alla fall en som lÄtit bilan falla över i princip all mogen skog senaste 15 Ären, för att slippa tvÄngslÀmna ifrÄn sig skogen. Man har hunnit ta och göra reservat pÄ över 10ha med över 4000kbm.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Älgfoderodlare  
#719836
SjögÄrden skrev:Kloka reflexioner, Àlgfoderodlare, Àven om jag inte Àr lika optimistisk om slutresultatet av denna soppa kokt av EU.s klimatstrategi och artskyddsförordningen med en krydda av ÀganderÀttsdiskussion i skogsutredningen.
Hör och ser Carl Schlyter ta för sig i debatten och förmodligen kommer man fortsÀtta vÀxelspela sitt upplÀgg mellan EU,riksdagen, opinionen och marknaden och den strategin bygger pÄ minskad avverkning och allt mindre av att lÀmna ansvaret hos den enskilde skogsÀgaren.
PÄ gÄrdsnivÄ mÀrker vi tydligt att man systematiskt följer anmÀlda avverkningar och anmÀler förekomst av hotade arter till Artportalen inom sexveckorsregeln.
Det sprids ocksÄ manualer om hur man strategiskt stoppar enskilda skogsÀgares avverkningar genom frÀmst artskyddsförordningen.
Ibland kÀnns det som systematiskt sabotage mot den enskilde skogsÀgarens verksamhet.
SĂ„ det Ă€r för tidigt att blĂ„sa faran över.. 😉


- Ja, jag kan inte annat Àn hÄlla med dig "SjögÄrden" men samtidigt Àven se, att OM nu taxonomin ska o bör fungera fullt ut, sÄ finns det ju dÀr en förhoppning om att kunna istÀllet för att avverka i rÀtt tid. Ha möjligheten att fÄ en kompensation via taxonomin för den överhÄllning man istÀllet gör som klimatkompensation. Jag har ju en förhoppning om att det verkligen blir sÄ ! Annars blir ju detta förslag att bli lite av BAU o de förlorar pÄ att mer avsÀttningar kommer att krÀvas o den förvÀntade klimatkompensationen / tillvÀxtökningen pÄ de produktiva skogsmarkerna via högre volymproduktion / areal, uteblir. Blir en delikat balansgÄng för att genomföra detta o de bör ju inom EU vara generösa att lÀtta pÄ plÄnboken för att det ska bli möjligt ! För om avverkningar redan idag, börjar att ifrÄgasÀttas o INTE ger de eko. kompensatoriska effekterna som EU nu sÀger ATT de ska kunna bidra med för att nÄ sina mÄl. Ja, dÄ missar man ju helt o hÄllet mÄlet o alla skogsÀgare ska stÄ för klimatomstÀllningen utan att industrin pÄverkas i nÄgon större omfattning. Vi skogsÀgare ska leverera under strikta / restriktiva förhÄllanden, via hÀnsynsfullt klimat o artbevarande brukande, o industrin fortsatt fÄ vinsterna !
Via den ev. nya strategin, hoppas jag att den har som avsikt att den faktiskt SKA gynna de privata skogsÀgarna mer i denna omstÀllning ! Alla ska fÄ ta sin del av ansvaret !

AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Fredrik Reuter  
#720626 Nu finns avsnitt 71 ute av Skogsfredag. Vi pratar idag bland annat om miljardregnet över skogsindustrin och vÄndas över att det inte verkar komma skogsÀgaren till gagn. Vad kommer skogsindustrierna göra med alla pengar? Vi pratar ocksÄ om vikten av mÄngfald i skogsÀgarledet och att oavsett vilken inriktning man har pÄ sitt skogsbruk sÄ ska man hylla den skogsÀgare som hÄller pÄ med det motsatta.

Detta och mycket finns att lyssna pÄ hÀr: https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... skogsagare

   TS
AnvÀndarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

SjögĂ„rden  
#720729 Det var nog lite blandade skurar i det resonemanget.
Jag fÄr nog lyssna en gÄng till.
NÀr det gÀller virkesmarknaden hÀnger jag med i era tankar nÄgorlunda, nÀr det gÀller massaveden Àr fortfarande Södramodellen sÀttet för mig att fÄ del av vinsten i den delen av marknaden men nog behövs det högre pris pÄ massaveden för att fÄ bÀttre och fler gallringar gjorda.
Resonemanget kring timmerpriset köper jag helt och hÄllet.
Resten vÀckte nog mer frÄgor Àn svar för mig.RÀtten att Àga och bruka sin skog pÄ ett lÄngsiktigt och lönsamt sÀtt krÀver en hel del av de som driver nÀringspolitiken.
Har nog mer gemensamt med skogsindustrin Àn miljörörelsen i dessa frÄgor.
FÄngade inte riktigt in ert resonemang dÀr.
FĂ„r nog tĂ€nka ett varv till ..😉

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).