Föryngring

Erfarenheter av sÄdd av tall?

66 inlĂ€gg 26681 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

HannuRöj  
#720131 đŸ˜„ Inte trevligt att höra era otor, Ekman och Amatörhuggare..

Jag har inte ens kollat mina sÄdd, har inte haft röjningar dÀrborta, men efter jag har lÀst era inlÀgg kÀnns att jag mÄste hoppa i bilen och gÄ genom flÀckorna.

Torkan, alltsĂ„ vattenbrist, tror jag Ă€r inte direkt det som dödar plantan .. đŸ€”, Temperaturen djupare i torra jorden ökar inte tillrĂ€cktligt hög för rottillvĂ€xt sĂ„ den första roten hinner inte till vatten förran plantan dör pga solen och vinden.

De pÄ finsk sÄddskopavideon har sett som bÀsta att tÀcka frön ca 1 cm. Det Àr förvÄnads mycket, men sÄ undviker man för hÄrda solen förran roten har vÀxt upp tillrÀcktligt djup, eller?

SÄ har jag nu tÀnkt att djupare sÄddspÄr och senare tidpunkt vore bÀttre Àn min sÄdd sÄ lÀtt myllad som möjligt.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

Tikka  
#720136 YtsÄdde i början pÄ maj och under tvÄ veckor. Efter tvÄ-tre veckor sÄg det lovande ut med mÄnga frön som grott. Efter tvÄ mÄnader ser det sÀmre ut för utom i fuktigare partier. MisstÀnker att mÄnga plantor torkat bort. Inventerar sÄdden i slutet pÄ vÀxtsÀsongen för att se hur det gÄtt och Àr jag inte nöjd Àr det vÀl bara att bestÀlla plantor och plantera kommande vÄr.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

charger  
#720552 Hej alla som jobbar m att fÄ upp nya skogar,jag frösÄdde ett markberett hygge i maj förra Äret.
Jag och frua gick o sÄdde m fröet i handen och tog direkt ur plastpÄsen.
Hon lyckades att sÄ endast nÄgra frön Ät gÄngen med sina fingrar mot att det gÀrna ville
Drösa ivÀg lite mer med mina nÀvar,det var sandig morÀn i norra Dalarna och lÀttföryngrad mark.
O jÀ lÀr va de har grott plantor i Är.de Àr ca t16-t18 bonitet.
Nu till kruxet, de har grott lika mkt björk tillsammans med tallen,
Kommer tallen att kunna vinna över björken framöver eller blir d att röja o röja björkbuskar framöver.
De Àr rÀtt gott om Àlg i trakten sÄ de kanske hjÀlper till.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

SjögĂ„rden  
#720571 Kul med lyckat resultat.
Älgen och du Ă€r mest förtjusta i dina tallplantor sĂ„ röj du hĂ„rt i björken sĂ„ tallplantorna blir frodiga och fina.
Röj inte en enda tall de första fem Ă„ren eller pĂ„ kanske Ă€nnu lĂ€ngre tid.. 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

HannuRöj  
#720909 Jag kollade i dag den delen som jag sÄdd sist.
Ser inte hemskt bra ut. Fanns i medeltalt 2-3 st per sÄddpunkt, 8 frön försökte jag sÄ pÄ en meters spÄr.
Tror mina plantorna har ocksÄ död, de som lever ser friska ut.
Tog bilder av överlevna plantorna och deras plasering. Fanns inga i blandad jord; det misstÀnker jag har död helt enkelt av torkan, ingen kapillariskt lyft blir om jorden inte Àr tillrÀcktligt tÀtt i kontakt med mineraljorden. Sammt var tommt i grusiga stÀllen som borde vara bra för tall, motsvarande stÀllen lyckades bra i fjol.

Kan det vara hög UV -strĂ„lning som dödar första barren eller roten? Fast tall Ă€r en pionjĂ€rtrĂ€slag tĂ„l plantan kanske inte hur mycket som helst UV ljus i sina första dagadna. Ovanligt hög UV -nivĂ„n hela vĂ„ren och sommaren. đŸ€”
NÄgon som sÄdd under skÀrmen?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

Ekman  
#721104
HannuRöj skrev:Torkan, alltsĂ„ vattenbrist, tror jag Ă€r inte direkt det som dödar plantan .. đŸ€”, Temperaturen djupare i torra jorden ökar inte tillrĂ€cktligt hög för rottillvĂ€xt sĂ„ den första roten hinner inte till vatten förran plantan dör pga solen och vinden.

De pÄ finsk sÄddskopavideon har sett som bÀsta att tÀcka frön ca 1 cm. Det Àr förvÄnads mycket, men sÄ undviker man för hÄrda solen förran roten har vÀxt upp tillrÀcktligt djup, eller?


Intressant och lÄter logiskt! Men hos mig verkade det inte ha grott öht. Ska göra ett nytt försök trots att det Àr vÀldigt sent pÄ Äret, med lite mer myllning denna gÄng.

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

Älgfoderodlare  
#721109
charger skrev:Hej alla som jobbar m att fÄ upp nya skogar,jag frösÄdde ett markberett hygge i maj förra Äret.
Jag och frua gick o sÄdde m fröet i handen och tog direkt ur plastpÄsen.
Hon lyckades att sÄ endast nÄgra frön Ät gÄngen med sina fingrar mot att det gÀrna ville
Drösa ivÀg lite mer med mina nÀvar,det var sandig morÀn i norra Dalarna och lÀttföryngrad mark.
O jÀ lÀr va de har grott plantor i Är.de Àr ca t16-t18 bonitet.
Nu till kruxet, de har grott lika mkt björk tillsammans med tallen,
Kommer tallen att kunna vinna över björken framöver eller blir d att röja o röja björkbuskar framöver.
De Àr rÀtt gott om Àlg i trakten sÄ de kanske hjÀlper till.


Jag gick o kollade en frösĂ„dd pĂ„ Bergviks marker idag, med rĂ€tt sĂ„ bra med Älg. DĂ„ det Ă€r rena Tallmarker o fĂ„ om ens nĂ„gra Björkar kommer att komma upp dĂ€r, Tall sĂ„ lĂ„ngt ögat nĂ„r. SĂ„ med enbart den förutsĂ€ttningen, hade nog jag vĂ€ntat med att röja nĂ„got överhuvudtaget innan Tallen Ă€r ur beteshöjd ( Skogspodden). Jag har ocksĂ„ sett att med likĂ„ldriga Tall / BjörkbestĂ„nd, sĂ„ tenderar "sĂ€llskapet" att öka tillvĂ€xten i höjd till Tallens fördel. Fördelen dĂ„ med att röja senare Ă€r att du kanske bara behöver göra det en gĂ„ng. Har du vĂ€l fĂ„tt upp Tallen o du röjer bort den Björk du anser INTE ska finnas annat Ă€n i luckor, dĂ„ bör inte det bli sĂ„ mycket av varken stubbuppslag eller ytterligare föryngring. Har gjort det sjĂ€lv utan tillvĂ€xtförluster ! Samma breddgrad, T20 - T22 !

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

SjögĂ„rden  
#721118 Tycker det Àr fantastiskt nÀr man fÄr upp en jÀttefin föryngring pÄ ett hygge, med eller utan frötrÀd, och kan röja sig fram till ett bestÄnd som följer de naturliga förutsÀttningarna och vad jag vill.
Har sett och provat lite blÀdning men det blir rÀtt trÄkigt att sortera bland granarna i luckorna.
Efter Gudrun och Per blev det en hel del sÄdant men har fÄtt plocka ner det vartefter och börjat om frÄn början.
Tror nog nĂ€sta Ă€gare blir glad över det framöver.. 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

Älgfoderodlare  
#721166
SjögÄrden skrev:Tycker det Àr fantastiskt nÀr man fÄr upp en jÀttefin föryngring pÄ ett hygge, med eller utan frötrÀd, och kan röja sig fram till ett bestÄnd som följer de naturliga förutsÀttningarna och vad jag vill.
Har sett och provat lite blÀdning men det blir rÀtt trÄkigt att sortera bland granarna i luckorna.
Efter Gudrun och Per blev det en hel del sÄdant men har fÄtt plocka ner det vartefter och börjat om frÄn början.
Tror nog nĂ€sta Ă€gare blir glad över det framöver.. 😉


- Ja, visst Àr det en ren fröjd att se skog vÀxa ! Och att just fÄ forma ungskogar till nÄgot som vÀxer bra, Àr Ànnu trevligare ! Jag har ju den typen av marker att jag ALDRIG kommer att kunna blÀda / plockhugga o fÄ en tillfredsstÀllande föryngring i för smÄ luckor. Men genom att försöka optimera tillvÀxten / areal innan avverkning o pÄ sÄ sÀtt hÄlla den avverkade ytan mindre, Àr ett mÄl jag kan ha nÀr jag inte lever av min skog. Och som du sÀger, det Àr en förhoppning att de som tar över, verkligen uppskattar det man gjort av skogen o ser att vÀrdera det pÄ rÀtt sÀtt !

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

alias  
#733033 Ägnade delar av helgen Ă„t att viltskyddsbehandla ett hygge som jag planterade med gran och flĂ€cksĂ„dde och myllade ned 150 gram tallfrön pĂ„ under vĂ„ren 2019.

Hade 3-4 rÄdjur som "bodde" pÄ hygget förra vintern och jag kompletteringssÄdde med ungefÀr lika mycket frön som ytsÄdd radsÄdd.

Jag har i samband med viltbehandlingen konstaterat att det inte Àr överdrivet mycket groddplantor av tall pÄ de bördigare delarna (ca G28), men de tallplantor som jag hittade var ofta under eller direkt intill hallonplantor. PÄ dessa delar av hygget sÄ fanns det inte mÄnga frötallar som högskÀrm till att förbÀttra microklimatet.

Funderar pÄ om det Àr en slump, eller om hallonplantorna ev. har haft en positiv inverkan pÄ microklimatet i vissa delar av markberedningsfÄrorna och dÀrmed har bidragit till ökad överlevnad pÄ groddplantorna i dess nÀrhet, eller om rÄdjur och harar m.m. har haft svÄrare att hitta dessa smÄplantor som har stÄtt sÄ lite mindre exponerade?

MVH
Alias

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

HannuRöj  
#760050 😄 Sent svar Ă€r bĂ€ttre Ă€n ingen svar alls.
SÄ angÄende hallon som skÀrm, tror jag det Àr helt möjligt att sjÀlvsÄdda frön fÄr bÀttre möjligjheterna hamna till direkt kontakt med ganska ren mineraljord för att oftast under hallon Àr inte konkurrens av grÀs. Sammt tunna och lÀttmultnande hallonblad tÀcker frön i rÀtta tid, nÀr bÀren börjar mogna börjar blad ramla ner. PÄ kort sikt bra stÀlle för plantan, pÄ lite lÀngre sikt Àr jag mycket tveksam..
Det har jag mÀrkt ocksÄ att rÄdjur undviker taggiga hallonbuskar. SÄ det Àr inte helt fel att sÀga hallon har skyddande egenskaper.

😀 Jag faktiskt kom pĂ„ trĂ„det för att jag var och sĂ„dd tall i morse.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

Ekman  
#766114 Har ju gÄtt och sÄtt i omgÄngar bÄde förra Äret och i Är pÄ ett hygge utan vidare resultat. Men tillslut verkar det i alla fall komma lite tall. PÄ de flesta smÄ flÀckar jag gjort. BÀst ser det nog ut dÀr jag sÄdde en andra gÄng i slutet av juli förra Äret. DÀr jag sÄdde nu i slutet av maj ser ocksÄ ok ut.
Men jag blir inte riktigt klok pĂ„ varför det gror ibland men inte annars, förutom att det verkar öka chanserna nĂ„got att mylla över med lite jord. Det Ă€r nog den enda ”kunskapen” jag tar med mig. Om det blir sĂ„dd nĂ„gon mer gĂ„ng..

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

SjögĂ„rden  
#771258 Kollade fröstÀllningarna idag. HÀftigt mycket sjÀlvsÄdda tallplantor i Är.
Och det Àven pÄ hyggen utan frötrÀd.
Hann aldrig sĂ„ i Ă„r och tur var det.. 😉

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

SöderlĂ€ge  
#771262 Mycket intressant trÄd.

Vi rÀknar med att för första gÄngen sÄ tall. Hittills har naturlig föryngring gjort det mesta jobbet och vi hoppas att frötröden ska bidra mycket. NÀr Àr det lÀmpligt att sÄ? Vi rÀknar kallt med att vi har torka ( mer eller mindre) mellan juni och september.

Jag tÀnkte att att börja ( om det inte Àr ovanligt kallt ) att börja sÄ i mitten av mars och hopas pÄ att de hinner gro innan torkan sÀtter in.

Eller ska man vÀnta till hösten?

Vi planterar normalt mellan mars och början av maj och sedan ytterst sÀllan förrÀn i oktober igen, funkar samma taktik pÄ sÄdd?

AnvÀndarvisningsbild

Re: Erfarenheter av sÄdd av tall?

SjögĂ„rden  
#771310 Tror inte du skall sÄ förrÀn slutet av april och helst i maj.
Men prova lite olika, det brukar vara bra
 😉

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).