Öppna kategorin

Takbyte på ladugård

28 inlägg 11314 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

alias  
#718916
Amatörhuggare 62 skrev:Detta är inget tak.
Men en matta på mitt kontor.
Kan det vara asbestpapp ?
Som baksida.
Den ska va lagd, cirka 1980 ??


Det är nog inte omöjligt. En snabb googling säger att de farligaste varianterna av asbest förbjöds 1975, men att ett totalförbud inte kom förrän 1982.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

svampbob  
#718917
Amatörhuggare 62 skrev:Detta är inget tak.
Men en matta på mitt kontor.
Kan det vara asbestpapp ?
Som baksida.
Den ska va lagd, cirka 1980 ??


Skicka in en provbit till ett asbestlabb så vet du. Det är inte lätt att se med ögat om det är asbest eller inte. Jag har skickat in ett antal prov i år där snickarna har misstänkt asbest och enda gången jag har fått positivt svar var från rörböjarna i pannrummet.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

Amatörhuggare 62  
#718918 Tack för svaren.
Om en dryg timme.
Så är ja, på väg.
Med ett prov.

Är det asbestpapp,som stomme i mattan.
Så består den, upp till 90% av detta otrevliga ämne. Jag bröt direkt.
När jag vikt upp hörnet.
Vid vattenskadan från elementet.
Det är lite,mycket nu 😥

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

masyngel  
#718958 Jag arbetade ett halvår 86-87 med att sälja golv i sthlm.
Vi hade egna golvläggare.
Minns en som då hade ersättning för skador av asbest i golvmaterial.
Så se upp med denna skit.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

Amatörhuggare 62  
#719533 Provsvaret kommit.
Det är Krysotil (vit asbest )
Misstanken stämde.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

Skogsöga  
#719638 Bytte drygt 800 m2 somrarna -15-16. Hade möjlighet att passa på när vädret var rätt, fuktigt och blåsigt. Jobbade i halvmask och medvind. Har ett skapligt sticketak under så det gjorde inget om det var en glipa öppen ett tag. Sticketaket eliminerar även behovet av kondensskydd. Bytte bara ca tio m dålig läkt i övrigt använde jag den gamla. Taket ligger kvar ännu trots att det är cc 90 istället för 60 som rekommenderat.

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

bearo  
#722089 Tvätta bort mossa i skarvarna på ett eternittak med högtryckstvätt. Är det risk för att få i sig asbest?

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

tallen100  
#722106
bearo skrev:Tvätta bort mossa i skarvarna på ett eternittak med högtryckstvätt. Är det risk för att få i sig asbest?

Nej det farliga är om du tex knäcker dom och andas in dammet som blir. Annars är inte skivorna farliga

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

dhaglund  
#722151 Jag tog bort ett tak med asbest förra året. Det gick riktigt bra. Vi jobbade i halvmask med rätt andningsfilter och glasögon och handskar. Egentligen är det bara asbestdamm som är farligt att andas in. Som jag förstår, gör det egentligen inget att få på huden. Oavsett så slängde vi handskar och kläder när vi var klara. Alla skivor firades ner med rep för att helst inte gå sönder. Det är ju brytning, slipning och bearbetning av asbest som skapar damm.

Vi blötte inte taket först. Jag tror inte det gör någon nytta. Allt öppet damm är redan bortspolat sedan 50 år. Eventuellt damm i skarvar och på undersidan kommer man ändå inte åt. En bra andningsmask löser problemet.

Eftersom det här var på egen går i privat regi så tog återvinningscentralen emot asbesten utan kostnad. Men vi var tvugna att plasta in all asbest innan vi kunde lämna den. Så vi fick göra en massa paket med några skivor i varje. Hör med din återvinningscentral vad som gäller.

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

dhaglund  
#722154
bearo skrev:Tvätta bort mossa i skarvarna på ett eternittak med högtryckstvätt. Är det risk för att få i sig asbest?


Låter inte så troligt men det finns ingen anledning att chansa. Sätt på en andningsmask med dammfilter så blir det säkert.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722239
bearo skrev:Tvätta bort mossa i skarvarna på ett eternittak med högtryckstvätt. Är det risk för att få i sig asbest?


Du gör dig själv en björntjänst med högtrycken.
Sopa bort så mycket mossa du kan och behandla taket med grön fri.
Högtryckstvätten kommer att påskynda åldrandet av taket genom att pressa in vatten som sedan inte kommer att hinna torka bort innan vintern och då får du frostsprängning i skivorna.

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

halvproffs  
#722243 Köpte en 5l dunk på Granngården för mossbevuxna tak. Trodde inte mycket på det men det fungerade!

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

tallen100  
#722264 Har använt en vanlig kratta lite vinklad på högkant med förlängt skaft. tog först vattenslangen och spolade på taket så mossan blev blöt, sen släppte den fint.
Men man får vara lite försiktig, ofta har plattorna börjat vittra en del om det är tjockt med mossa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).