Verkstan

Billiga skogsdäck från Kina

24 inlägg 6992 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

jannee  
#717685 Däck gjorda i Kina (Thailand) är oftast utprovade för att hålla bra i varm väderlek.
Risk finns att TS efterfrågade däck blir stenhårda i kyla.
Hårda däck kan ha både för och nackdelar, avgörande är vartill de ska användas.
Lite off kan jag berätta att just under vintertid hade jag endast 6,5 kg i drivdäcken på lastbilen medans jag under resten av året hade 8 till 8,5 kg.
Lägre tryck = mjukare slitbana som greppade bättre på is.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717687 Om han får däck överhuvudtaget som passar till det priset så kan han väl leva med att de blir hårda i kyla.

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717702
Skogsola skrev:Om han får däck överhuvudtaget som passar till det priset så kan han väl leva med att de blir hårda i kyla.


Precis, vem ger sig ut i skogen i kyla utan kedjor?

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

ymer  
#717740 Kvaliten på däcken var bara en del av problemet. Många av våra "kvalitetsdäck" är tillverkade i Kina.
Men sen är frågan: Hur får man hem dem? och till vilken fraktkostnad.
-Vad jag sett hitils så varierar frakten mellan ca 10.000 kr -1500 kr/st.
På Ebay bör man komma komma ner till halva kostnaden och den låga frakten (som är spikad).
Men det var värre att få kontakt direkt med fabriken. -Får inget svar-

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

paavo25  
#718327 Många saker du antog är sk västerlänska kan bra vara tillverkade numera i kina, vad de nu kan tex stä på en orginal implement Ålö, made in prc.

Jag och flertal andra tar traktordäck från estland som dom får via öst och nån däck jätte i litauen? Inte 10% av inhemsk butikspris, men ändå betydligt billigare.

Men frakten från fabriken, vilka bolag fungerar där? Och tid tar det.

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

ymer  
#719004 Har nu kommit till vägs ände, tror jag.
Efter hundratals sökningar på nätet har jag äntligen fått lite inblick i fraktpriser.
Just det senaste året har fraktpriset från Asien stigit med 700 procent. Coronarelaterat det mesta.
Att ta hem 2 däck i dumperstorlek kostar ca 10-12 tusen från kina. Fabrikerna är heller inte så angelägna om att sälja 2 däck även fast priset är angivet i 1st/pris minileverans. Dom hugger till extra om dom inte får en fylld container (30 kubik).
Så det är inget bra läge för import just nu.

Finns däck i tyskland för 1/2:a priset. Men frakten hamnar runt 10 tkr om man inte har ett speciellt fraktavtal.

Känns lite närmare med Litauen om man ska åka och hämta själv. Ska kolla lite där...

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

jannee  
#719009 Avgörande är var däcken kan lastas och vart du vill ha godset levererat.
Tar du direktkontakt med något åkeri som trafikerar Tyskland eller kör igenom Tyskland kan du få "rätt" pris.
Eurolink, NH åkeri, Fluckinger transport, Börjes transport, Karlsson spedition, Börje Jönsson åkeri.
Du får troligtvis ett betydligt bättre pris av något av dessa företag än du får av DHL, Schenker eller DSV.

Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

johan eriksson  
#719014 Var i landet håller du till?
Lättare att råda om fraktbolag då.

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

ymer  
#719038 https://www.payamli.de/unser-reifenbest ... 3-payamli/

Jag håller till i Dalarna.
Länken i tyskland erbjuder fri frakt inom tyskland. Ska man hämta därifrån så kan man kanske få dom att skicka till nån nordlig terminal. Bodde man sen i skåne var var det väl en enkel match att ta släpvagnen och hämta själv.

-Men det fanns ett aber... Dom har inte L2 mönstret jag var ute efter. L3 är relativt bra mot vad jag har nu men skillnaden blir för liten. Hade det varit L2 så hade jag förståss frågat tyskarna om frakt till dalarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).