Verkstan

Billiga skogsdäck från Kina

24 inlägg 6990 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Billiga skogsdäck från Kina

ymer  
#716856 Har en Kockums 836 -70:a. Har umgåtts med tanken på att förbättra mönstret på framhjulen till riktigt traktor utseende.
Tyvärr så valde Kockums att använda dumbersstorleken i 25 tum fälgstorlek. Mera exakt så är det 23,5-25 i dimension vilket gör att traktormönstret är rätt så sällsynt.
Priset på orten här är 25,000 kr inkl moms per st + hjulbyten 5000 kr.
Sen har man varit på nätet och kollat:
https://prestonetyre.en.made-in-china.c ... Tyres.html
Ett däck kostar alltså knappt 200 dollar. Sen tillkommer tull 5 % + 25% moms. Fraktkostnad vet jag inte.
Jag skickade en förfrågan om priset var riktigt. Dom antydde då ett jag kanske inte är kvalificerad att handla men att beställa 2 st var inga problem.
-Nån som har några erfarenheter av dylika affärer?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

ymer  
#717064 Egentligen är jag rätt överraskad av att ingen kommenterade priset på däcken...!
-Priset är ju 10% av vad som erbjuds i butik.
Är pengar ointressant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717069 Om det låter för bra för att vara sant så är det nog det. Tala om hur det gick.

Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

Camaro1969  
#717072 det där är nog inte skogsdäck? utan ska sitta på lastmaskin är tanken..

jag skulle inte köpa dem till skotaren, däremot möjligen till lastmaskin...

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717079 Det var någon här eller på maskinisten som tog hem 6 nya till en skotare. Visst lär de vara hala som hockeypuckar men i skogen har man ju kedjor.

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

ymer  
#717082 camaro1969:
Mönstret som jag ska ha är L2. Alltså typiskt traktor mönster.
-Finns olika bilder med olika mönster-

   TS
Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

Camaro1969  
#717090 tänkte på hållbarheten snarare än mönstret. men för priset är det säkert värt att testa :)

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

jannee  
#717097 Vill inte uttala mig om speciellt ovanstående däck - däcksfabrikat.
Allt som kommer från Kina eller Sydostasien över huvud taget är INTE skit.
En åkare berättade för mig att hans bilar bara körde med Double coin, däck som var betydligt billigare än europeiska märken och absolut inte sämre hållbarhet/livslängd.

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717552 Nu är inte pris o livslängd allt på ett personbilsdäck utan hur dom presterar i form av bromsprestanda, våtgrepp bullernivå och komfort.
Där brukar man få vad man betalar för

Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

Camaro1969  
#717629
gnisten83 skrev:Nu är inte pris o livslängd allt på ett personbilsdäck utan hur dom presterar i form av bromsprestanda, våtgrepp bullernivå och komfort.
Där brukar man få vad man betalar för


sen betalar man för märket med såklart :)

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717632 Läser du ett däcktest från tex Teknikens värld märker du rätt snart att premiumdäcken presterar bättre än billiga.

Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

Camaro1969  
#717634
gnisten83 skrev:Läser du ett däcktest från tex Teknikens värld märker du rätt snart att premiumdäcken presterar bättre än billiga.


man måste såklart jämföra prestanda/pris

pris är vad du betalar, värde är vad du får.

Avatar Fallback

Re: Billiga skogsdäck från Kina

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717638 Jo men när du får flera meter längre bromssträcka från 100km/h med billiga däck kan man undra om de ännu är billigt

Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

Camaro1969  
#717641
gnisten83 skrev:Jo men när du får flera meter längre bromssträcka från 100km/h med billiga däck kan man undra om de ännu är billigt


man anpassar hastigheten till förutsättningarna.

Användarvisningsbild

Re: Billiga skogsdäck från Kina

JohannesG  
#717680 Vet inget om nämnt däck men generellt gäller:
Om däcken är för hårda får du krypa fram för att kunna stanna. Att starta eller stanna i en backe är inte på tal med ett för hårt däck vintertid. En granne som nyss flyttat från stan åkte i diket för några år sedan, vilket jag tyckte var märkligt då det varken var speciellt halt eller backigt. När jag drog upp bilen såg jag att den hade Nokian Hakkapelitta däck. Det är ju bra däck, men saknade helt fäste, vid närmare titt var de tillverkade på slutet av 90talet. De har alltså blivit gamla och hårda och duger inte till något alls.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).