Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsforums lövskogsprojekt

174 inlägg 78426 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687536 Även om det hade varit ett naturreservat hade nog de stora bokarna fällts då det är ett så publikt område. Men de kanske hade fått leva vidare som död ved.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Josephine  
#687549
Tåndemåla skrev:Även om det hade varit ett naturreservat hade nog de stora bokarna fällts då det är ett så publikt område. Men de kanske hade fått leva vidare som död ved.


Knappast, de är värdefulla. Vid nagot tillfälle vart t.o.m. ett antal stockar stulna. Ibland faller de när det är storm ocksa, men da blir det sprickor och virket gar till spillo.. :-/ 2:02 "Helsen" www.woodtrade.be

>

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#687626
Josephine skrev:Om jag har förstatt saken rätt sa planterar ni glatt även utländska trädarter i experimentsyfte? Väl kan jag tillägga att t.ex. den amerikanska ekens löv inte har nagra naturliga mikrobioter som äter upp dem och att förmultning av exotiska sorter antagligen (logiskt?) gar mycket langsammare alt. skapar problem med marken. Kommer ni att undersöka detta med? För det vore mycket intressant att fa veta vad som "smälter in" bäst.


Jag har också undrat över användningen av utländska träd, om det kan göras helt hur som helst, tror jag frågade om det i tråden om Paulownia.
De insekter som finns här är ju anpassade till de inhemska trädslagen, träden är motståndskraftiga mot kända sjukdomar osv. Hur påverkas sånt på sikt om vi anlägger bestånd med nya arter?
Nu är det ju i så liten skala att den inte spelar roll men ändå, är det helt oreglerat vilka trädslag man planterar?

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Ekman  
#687638
Josephine skrev:
Tåndemåla skrev:Även om det hade varit ett naturreservat hade nog de stora bokarna fällts då det är ett så publikt område. Men de kanske hade fått leva vidare som död ved.


Knappast, de är värdefulla. Vid nagot tillfälle vart t.o.m. ett antal stockar stulna. Ibland faller de när det är storm ocksa, men da blir det sprickor och virket gar till spillo.. :-/ 2:02 "Helsen" http://www.woodtrade.be

>


Beror säkert på vad det är för syfte med skogen. Stadsbor tycks inte gilla varken oröjd skog eller rasade stammar. Där jag bor är det asfalterade gångvägar mestadels i skogarna och längs dessa städas det ganska noga med den döda veden oftast kvar. Utanför vägarna får man inte gå 😂.
Och när trycket är högt är det nog bäst faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Skogshenke  
#701705
tol skrev:Ta gärna en titt på Artdatabankens bedömningar av invasivitet, listan förklaras och länkas på
https://www.artdatabanken.se/arter-och-natur/biologisk-mangfald/frammande-arter/artdatabankens-arbete-med-frammande-arter/
Tysklönn verkar som nån tidigare sa vara minst sagt riskfylld, Artdatabanken listar den med högsta riskklass både i invationspotential och ekologisk effekt. Har för mig att Skogsstyrelsens ansvariga också lyft fram den som ett träd vars spridning är väldigt svår att stoppa.


Tror inte det är tillåtet att plantera tysklönn och den är väldigt invasiv, har en granne som har denna lön och vi får mängder med lön i våran trädgården.
Men lönn är annars ett framtida träslag, men då ska det vara den europeiska, den är ljusare och finare till möbelvirke. Den amerikanska lönnen är lite mer grå i färgen. Gjorde mitt gisell prov som möbelsnickeri just med dessa två typer av lön.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Skogshenke  
#701706
Torbjörn Johnsen skrev:Bumpar den här tråden. Vi pratade om lövskogsprojektet i podden idag och där efterlyser vi vart man kan få tag i plantor av gulbjörk (Betula Alleghaniensis), Vitek (Querqus Alba) och Pawlonia. Vi har fått tag plantor från ett 20-tal olika lövträd men just dessa tre saknar vi. Alla tips mottages tacksamt här i tråden eller via PM.


Sök på Ebay, finns allt. Bäst är att köpa från Europa eftersom fröer ibland kan fastna i tullen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Senox  
#704046 Tror det är bra att det inte är ett naturreservat. Min erfarenhet är att naturreservat blir som en död hand. Inga träd lever för evigt och nyckeln måste vara att med ekonomin som ledstjärna hitta de bästa, långsiktiga metoderna för tillväxt och biologisk mångfald. Detta kräver med stor sannolikhet aktiva skogsägare och växande kunskap. Nyckelordet är långsiktighet och inget kan vara långsiktigt om ekonomin inte är med.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#715878 Nu finns en övergripande artikel bland annat av våra erfarenheter hittills när det kommer till nyetablering av ädellövskog. Inkl lite tips och trix samt kortare historia om företeelsen med mera.

Du kan läsa den här: https://iskogen.se/skogsbruk/adellovsko ... dellov-50/

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

norrskog  
#716472 Hur går det med kejsarträdet. Ska ju vara ett av världens mest snabbväxande träd och ge god ekonomi för ved och biokol . Finns en hel tråd om detta träd här på forumet

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Josephine  
#716506
Fredrik Reuter skrev:Nu finns en övergripande artikel bland annat av våra erfarenheter hittills när det kommer till nyetablering av ädellövskog. Inkl lite tips och trix samt kortare historia om företeelsen med mera.

Du kan läsa den här: https://iskogen.se/skogsbruk/adellovsko ... dellov-50/


Trevlig läsning. :-) Den kanadensiska sockerlönnen, kan man plantera den i Sverige (och tappa sav...) ?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#716507 Det är det vi ska ta reda på. 👍

Men hittills verkar den leva i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Fredrik Reuter  
#716509
norrskog skrev:Hur går det med kejsarträdet. Ska ju vara ett av världens mest snabbväxande träd och ge god ekonomi för ved och biokol . Finns en hel tråd om detta träd här på forumet


Än så länge så ligger vi lite lågt med Paulownia. Jag odlar några här hemma som var tänkta till projektet men än så länge är de i krukor.

Paulownia har vi definitivt inte hört sista ordet om tror jag. Problemet kan vara att det är ett helt nytt trädslag för oss svenskar och det skapar ju huvudbry hos egentligen alla initialt.

Mina egna odlingar är annars av "fel sort" då jag köpte frö från Impecta som är av arten Tomentosa. För att få till den brutala tillväxten som det pratas om, och som görs på flera håll i centraleuropa så används istället Paulownia Elongata.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Torbjörn Johnsen  
#716529 Gulbjörksfröna grodde till slut så nu hoppas vi på några plantor att sätta i hägnet till våren. Gäller att få upp dem så högt som möjligt i år👍

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

norrskog  
#718954 Vilket trädslag är bäst att plantera för miljöns skull. Som suger åt sig mest koldioxid per kubik. Sånt borde väl vara intressant att forska i . Både som kol sänka och som kan generera bio kol i framtiden

Avatar Fallback

Re: Skogsforums lövskogsprojekt

Magnus_A  
#722794
norrskog skrev:Vilket trädslag är bäst att plantera för miljöns skull. Som suger åt sig mest koldioxid per kubik. Sånt borde väl vara intressant att forska i . Både som kol sänka och som kan generera bio kol i framtiden


Torde vara det tyngsta trädslaget då vikten bestämmer hur mycket kol en kubikmeter innehåller.

Men Att mäta per kubikmeter är nog inte det mest lämpligaste då det inte säger något om tidsaspekten. Vad som spelar roll är hur mycket koldioxid som accumuleras per tidsenhet och detta varierar förmodligen ganska kraftigt över landet. Träd som växer snabbt i södra landet accumulerar mer koldioxid än samma trädslag som växer långsammare i norra delen av landet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).