Traktorer och processorer

Varnar för lågt tryck transmission?

23 inlägg 10547 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

Erre  
#578927 Kolla runt om du kan låna en mätare så du kan få reda på vad du faktiskt har för tryck.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

JoTh  
#578968
339 skrev:Kan man på något enkelt sätt kolla om tryckgivaren är paj? Varningslampan slutar blinka då jag rycker bort kablarna till tryckgivaren så det är denna i bilden som larmar.


Absolut enklast är att beställa en ny tryckvakt och byta, om man inte har tillgång till utrustning att kontrollera givaren till- och från- frånslagstryck med. Eller elschema för att se hur givaren jordning sker. I bland är det direkt kopplat i chassijord men i vissa fall går jordningen via en jordpunkt direkt till en elektronikenhet vilket kan vara av betydelse vid felsökning.
Då det med största sannorlikhet är just fel på tryckvakten, testa helt sonika med en ny vakt.
Denna typ av tryckvakter är inte alls ovanligt att det blir fel på, oavsett viiket maskinfabrikat de än sitter på.
Genom åren räknas inte längre antalet felaktiga tryckvakter som bytts ut i ental utan i dussintal för egen del.
Bara lite som en härledning..

Du har ju kontrollerat att det är rätt tryckvakt som du har fel på, vilket är en viktig del i felsökningen.

Men för att vara helt säker så mäter man alltid trycket som mekaniker med tillgång till lite adaptrar och en manometer, vid en korrekt felsökning.
Detta för att säkerställa att maskinen med marginal har rätt prestanda på funktionen i fråga.
Skulle utdraget ur verkstadhandboken, som tidigare har refererats till stämma även på denna modell av traktor, skulle man med hjälp av ett parallelt inkopplat mätuttag för manometer kunna se vad trycket är samtidigt som tryckvakten skall ändra från sluten krets till öppen. Men då gäller det att man med säkerhet har korrekt information att tillgå.

För den enskilde traktorägaren som många gånger saknar ovanstående är det enklast och troligen billigast att införskaffa en ny tryckvakt och se om felet är avhjälpt.

Se bara till om det beställs en ny vakt att verkligen få rätt artikel, för applikationen.
Då dessa vakter är justerade och låsta på det aktuella trycket, och finns i en uppsjö varianter men som passar att skruva dit.
Mycket troligt är att det sitter en justerskruv mitt mellan stiften även på din tryckvakt, där fabrikanten har ställt in vaktens trycknivå för brytaren efter specifikation och sedan låst justerskruven med någon form av låsvätska.
Dessa tryckvakter är en väldigt simpel konstruktion, troligen har fjädern inuti satt sig något eller så är det någon smutspartikel som gör att den har fastnat i fel läge, så brytaren har förskjutit sig tryckmässigt.
Men det är lite mer av överkurs att ge sig på att försöka att justera den eller mäta kretsens trycknivå, så mitt råd är att bara byta givaren och se om felet blir avhjälpt som enklaste husbehovsmeckning.

Det är en helt normal funktion du får att lampan slocknar då kablarna demonteras, då dessa tryckvakter i de flesta fall är av typen NC, för att indikatorlampa eller styrsystem skall kunna kontrolleras i kretsen vid uppstart och sedan varna då kretsen bryts för att indikera fel.
Vanligaste typen av tryckvakter är av principen NC= Normaly Closed och motsatsen finns även den och är då, NO= Normaly Open samt med olika till eller frånslagstryck för skiftning av funktion.
Normaly likställs vid opåverkat läge, i detta fall trycklös.
NO tryckvakter används vanligen på arbetsfordon i en hydrauliskt styrd bromskrets för att tända tex. bromsljus eller dylikt.

Men för den sakens skulle, avråder jag från att köra med traktorn tills tryckvakten är bytt och felet troligen är avhjälpt.
Det kan faktiskt vara så att det är för lågt tryck i systemet så vakten faktiskt verkligen varnar för ett fel som finns!
Då kan det ju bli än dyrare att reparera än den ringa kostnaden är för en tryckvakt i sammanhanget.
Senast redigerad av JoTh tis 30 jul 2019, 01:02, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#578971
JoTh skrev:
339 skrev:Kan man på något enkelt sätt kolla om tryckgivaren är paj? Varningslampan slutar blinka då jag rycker bort kablarna till tryckgivaren så det är denna i bilden som larmar.


Absolut enklast är att beställa en ny tryckvakt och byta, om man inte har tillgång till utrustning att kontrollera givaren till- och från- frånslagstryck med.
Då det med största sannorlikhet är just fel på tryckvakten.
Denna typ av tryckvakter är inte alls ovanligt att det blir fel på, oavsett viiket maskinfabrikat de än sitter på.

Du har ju kontrollerat att det är rätt tryckvakt som du har fel på, vilket är en viktig del i felsökningen.

Men för att vara helt säker så mäter man alltid trycket som mekaniker med tillgång till lite adaptrar och en manometer, vid en korrekt felsökning.
Detta för att säkerställa att maskinen med marginal har rätt prestanda på funktionen i fråga.
Skulle utdraget ur verkstadhandboken, som tidigare har refererats till stämma även på denna modell av traktor, skulle man med hjälp av ett parallelt inkopplat mätuttag för manometer kunna se vad trycket är samtidigt som tryckvakten skall ändra från sluten krets till öppen.

För den enskilde traktorägaren som många gånger saknar ovanstående är det enklast och billigast att införskaffa en ny tryckvakt och se om felet är avhjälpt.

Se bara till om det beställs en ny vakt att få rätt artikel, för applikationen.
Då dessa vakter är justerade och låsta på det aktuella trycket.
Mycket troligt är att det sitter en justerskruv mitt mellan stiften även på din tryckvakt, där fabrikanten har ställt in vaktens trycknivå för brytaren efter specifikation och sedan låst justerskruven med någon form av låsvätska.
Dessa tryckvakter är en väldigt simpel konstruktion, troligen har fjädern inuti satt sig något eller så är det någon smutspartikel som gör att den har fastnat i fel läge, så brytaren har förskjutit sig tryckmässigt.
Men det är lite mer av överkurs att ge sig på att försöka att justera den eller mäta kretsens trycknivå, så mitt råd är att bara byta givaren och se om felet blir avhjälpt som enklaste husbehovsmeckning.

Det är en helt normal funktion du får att lampan slocknar då kablarna demonteras, då dessa tryckvakter i de flesta fall är av typen NC, för att indikatorlampa eller styrsystem skall kunna kontrolleras i kretsen vid uppstart och sedan varna då kretsen bryts för att indikera fel.
Vanligaste typen av tryckvakter är av principen NC= Normaly Closed och motsatsen finns även den och är då, NO= Normaly Open samt med olika till eller frånslagstryck för skiftning av funktion.
Normaly likställs vid opåverkat läge, i detta fall trycklös.
NO tryckvakter används vanligen på arbetsfordon i en hydrauliskt styrd bromskrets för att tända tex. bromsljus eller dylikt.

Men för den sakens skulle, avråder jag från att köra med traktorn tills givaren är bytt och felet troligen är avhjälpt.
Det kan faktiskt vara så att det är för lågt tryck i systemet så vakten faktiskt verkligen varnar för ett fel som finns!
Då kan det ju bli än dyrare att reparera än den ringa kostnaden är för en tryckvakt i sammanhanget.


Tack för hjälpen! Jag har nu hittat artikelnumret i New Hollands sprängskiss så jag beställer en ny tryckgivare. Traktorn har ju knappt gått 1000 h så jag hoppas verkligen inget allvarligt har inträffat. 🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#579520 Bytte tryckgivaren nu idag och det har slutat larma så det var nog det som var felet! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

MF-  
#599227 Någon som vet var tryckvakts givaren sitter på valtra a 93h?

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

håkan100  
#718760 Gammal tråd men jag har fått exakt samma fel på min TL70A, vad var felet, om du har hittat det?

Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

339  
#718807 Det var givaren som var felet. Efter jag bytt den så blev allt normalt igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Varnar för lågt tryck transmission?

håkan100  
#718811 Ok tack, vart sitter givaren?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).