Öppna kategorin

Takbyte på ladugård

28 inlägg 11302 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Takbyte på ladugård

Miaw  
#718603 Hej!
Blir helt förvirrad av alla olika besked och ville höra med er här...
Vi har eternittak som börjar bli dåligt.
Vissa varnar för kondens och att en kondens duk måste finnas. Att ta bort eternittak själv gäller inte ekonomibyggnader utan bara bostad.
Vad har ni för tips och råd att ge?
Fått offerter på mellan 80 000 - 150 000 från saneringsfirmor för att ta bort eternittak ET. Gäller en yta på 360 kvm.
Alla tips och råd är välkomna!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

tallen100  
#718608 Låt eternittaket ligga kvar.
Läkta på eterniten och lägg plåt ovanpå, enklast och smidigast.

Och nu snart kommer det andra kommentarer som talar om hur fel det är att göra så, men många gör så och det funkar bra👍

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718609 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718612 Rev av ett tak i likande storlek förra året. Kostnad för omhändertagandet landade på ca 4000 ink moms. Arbetet gjorde jag själv då jag rev samtidigt som jag lade ny plåt. Semestern hade lite lynnigt väder förra året så jag ville inte ha det öppet. Eternit demonteras lätt med skruvdragare och multihylsa, räkna med att det går åt ett par hylsor till ett sådant tak om du har en stark skruvdragare.

Plåten behöver vara kondensskyddad och jag gillar den som har en limmad filt på undersidan.
Lämna inte kända saneringsbehov till nästa generation.

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

Nyborg  
#718614 Lämpligt att vattna på takskivorna innan demontering för att minimera damm? Eller finns det andra risker med det? Så gjorde i alla fall farsan när han bytte vårat tak...

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718619 Vi har bytt tak på lagård som hade eternit.
Problemet där var att eterniten var spikad i underliggande reglar.
Det var mycket svårt att dra ur dessa grova spikar!

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

Miaw  
#718622 Tack alla för svaren. Mycket till hjälp för min del som kommer bli nästa generation tillslut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

tallen100  
#718624 Det bör gå att byta plåten en gång till om det skulle behövas och låta eterniten ligga kvar då oxå. 😉

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

totte  
#718625 Notera särskilt att man alls inte hanterar Eternit eller ens är i närheten när den hanteras utan riktigt ordentlig skyddsutrustning. Läs på om vad som krävs. Asbestfibrer är dödligt farliga, fast inget märks på kort sikt.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#718680 Helt rätt asbestfibrer är farliga allra helst i kombination med långvarig rökning. Men att demontera ett tak en gång i livet är inte något som genererar risker som påverkar hälsan.
Min morfar drabades mest troligt av skador från asbest men hans exponering en normal arbetsvecka var mer än 10ggr vad jag kommer att utsätta mig för på en livstid.
Ska man riskminimera på ett rimligt vis så fuktar man taket, jobbar i overall som inte kommer inomhus före den är tvättad och har ansiktsmask.

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

totte  
#718684
busholle skrev:Helt rätt asbestfibrer är farliga allra helst i kombination med långvarig rökning. Men att demontera ett tak en gång i livet är inte något som genererar risker som påverkar hälsan.


Fel, tyvärr. Det räcker med att du andas in en ordentlig dos asbestfibrer en enda gång för att du skall ha en klart ökad risk. Givetvis ökar risken ju mer du exponeras.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

jannee  
#718691 Rökare saknar flimmerhåren i halsen vilket gör att dessa är mer utsatta för asbestfiber.
Vissa människor är också mer känsliga än andra.
Vattnar du plattorena innan du börjar montera ned taket + använder dig av ett bra munskydd är risken för skador ganska minimala.
Själva plattorna är helt ofarliga, det är dammet som bildas när du borrar eller sågar i plattorna som är mer eller mindre direkt livsfarligt.
Man ska m.a.o. inte överdriva men ändå ha respekt för vad man tar sig till.
Sedan har Totte HELT rätt, skador som eventuellt bildas är permanenta.

Användarvisningsbild

Re: Takbyte på ladugård

JohannesG  
#718692 En bra halvmask, gärna helmask eller fläktmatat andningsskydd skulle jag föreslå. Ett munskydd filtrerar inte bort så värst mycket då det varken sluter tätt mot ansiktet eller har tillräckligt hög filtreringsgrad.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

mooos73  
#718702 Som privatperson får du riva eternit oavsett vilken byggnad den ligger på. Du är dock skyldig att se till att du inte dammar på din omgivning.

Tät overall i "dammavstötande" material samt halvmask med P3 filter är ett minimum.
Klarar du av att demontera skivorna hel är det ingen större fara.

Det man ska vara extremt försiktig med på eternittak är risken för genomtrampning då gamla skivor kan bli mkt spröda.

Avatar Fallback

Re: Takbyte på ladugård

Amatörhuggare 62  
#718884 Detta är inget tak.
Men en matta på mitt kontor.
Kan det vara asbestpapp ?
Som baksida.
Den ska va lagd, cirka 1980 ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).