Motorsåg och handhållet

Echo motorsåg

45 inlägg 13249 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

JeppeS  
#704477 Köpte för två år sen en echo cs452esx, lättare än hq51 och jonsered 2054 som jag har att jämföra med och snarlik styrka i sågen bara den får varva. Den har varit med i allt från sågning av vindfällen till första gallring och mest "vedhuggning".

Ville ha en allroundsåg av bra kvalité utan databox så jag kan fixa allt själv på sågen, men hittills har ingenting behövt fixas så jag är mycket nöjd!
Skulle våga påstå att den får räknas in i proffssåg sortimentet, kanske inte lika vass som de större märkena men VÄLDIGT prisvärd och hållbar (betalade runt 460€ för den tror jag).

Nu när jag letar hittar jag inte just den modellen till salu nånstans mera men den nyare 4510 tycks vara efterträdaren (tycker den ser mera "plastig" ut) 🤔

Nu när jag fått förtroende för märket och en återförsäljare har dykt upp i trakten funderar jag på att köpa 3510an och om det blir mycket vindfäll i fortsättningen också 7310an.

Ursäkta för lite lång kommentar men måste också tillägga att när 2054an fick cylindern bytt till 2055 blev den nog frakligt starkare att såga i stock än echo 452 och den känns också lite bättre balanserad med mindre vibrationer. 🌲

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

JeppeS  
#704481 Började fundera på mitt tidigare inlägg och måste tillägga att jag inte har kört många nya proffssåg och kanske därför lite tokigt av mig att påstå att echon kan klassas till proffssåg. Men jag tänkte att eftersom den har någorlunda lika vikt/prestanda som påstådda proffssåg och bra hållbarhet skulle den kunna platsa där.

Enda nya sågen med liknande prestanda som jag har kört lite med är hq543xp, och skillnaden på 200€ + där gör nog att jag skulle välja echon ganska lätt. Har ofta sett att handlaren haft in 543or på service också men det beror ju förstås på att det finns många fler såna i användning än echon.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Finnetfel  
#704508 Hejsan, köpte en Echo 452ESX för drygt ett år sedan. Upplever den som en lätt och varvvillig såg. Har ju bara lite äldre Stihl och Husqvarna sågar att jämföra med men skulle ställa Echo likvärdig dom. För en glad hobbybrukare (som jag) skulle jag rekomendera Echo, inte minst pågrund av lägre pris och lång garanti. 😀

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Miche1  
#705542 Är det någon som vet om Torbjörn har lagt ut testet av echo sågarna??
Ifall jag missat det.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Echo motorsåg

axwell  
#705548
Miche1 skrev:Är det någon som vet om Torbjörn har lagt ut testet av echo sågarna??
Ifall jag missat det.....


Ja väntar på samma sak, tycker att jag borde ha sett om Torbjörn lagt in det här på forumet.

Det är alltid för tidigt att ge upp, eller...........

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

paavo25  
#705588 Kan varmt rekomendera 452, har en som shindaiwa, men de är kvalitet och lätt, högvarvare, har blivit under träd, flera gånger. Jo, den var på service pga den icke tog varv, smutsig förgasare. Nu när jag huggit med en kina 372xp, så 452 väger ingenting!

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Torbjörn Johnsen  
#705594 Nejdå, ni har inte missat nåt. Jag väntar på en förgasarmejsel (specialverktyg) för att kunna testa lite fintrimning av förgasaren innan jag klipper ihop det sista.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#717786
1624962360_cs-501sx_sverd_og_kjeder_-_echo.jpg
$matches[2]
$matches[2]
Jag köpte en sådan Japansk ECHO CS-501SX för en månads tid sen, ock den går mycket bra. Lättstartad ock stark såg, bra kraft i den (3,5hk). Det satt ett 33cm svärd på den med 0.325 delning ock 1.3mm kjedja med 56 länkar (Oregon 95TXL056E). Svärden är producerad av Sugihara (Japan). Allt tycks att vara hög kvalitè, med magnesium vevhus. Jag kjöpe även en Stihl kjedja till den, då jag fann at dom hadde en som passade (3693 000 0056, Rapid Micro Pro). Jag köpte till 40 cm svärdet också, med 1,5mm kjedja, med 68 länkar (Oregon 21BPX068E), ock Stihl kjedja skulle då vara 3638 000 0068, Rapid Super. Justeringsverktyget för forgasaren är av typen "single-D", originalverktyget från Echo (Y089-000095) innehåller en sats med div. skruvmejslar ock är lite dyrt. Denna ECHO såg tilsvarar omtrent Husqvarna 550XP, samma motorvolym 50cc.

https://cms-yamab.sdch.develondigital.com/uploads/product/catalogue/5c542d82bc2119f014dc8363/YNPN-15-0201ER1_CS-501SX_web%E7%94%A8.pdf

Jag kan lägga till att med 33cm svärdet med 1.3mm kjedjan, så biter den rejält og skär snabbt. Med 40cm svärdet ock 1,5mm kjedjan så går det ju inte fullt så snabbt, men ändå hyfsat. Jag har sett på den översikten som finns i 2021-katalogen ock funnit att CS-501SX har svärdfäste typ V hos ECHO, ock det står att den även kan använda typ Y svärd. Jag finner ett 38cm svärd typ V med 1.3mm kjedja som jag tror kan passa bättre än 40cm ock 1,5mm. Denna svärd har artikel-nr. X123-000581 ock kjedja är 95TXL064E (64 länkar, 1,3mm 0.325). Stihl kjedja 3693 000 0064 Rapid Micro Pro borde passa.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#717820 For övrigt ligger det en service data manual på CS-501SX på nätet här:

http://www.echojapan.cz/wp-content/uploads/2015/10/CS-501SX.pdf

På sidan 7 ock 8 står den justering av förgasare som dom rekommenderar. Man behöver en varvtalsräknare ock justeringsmejsel "enkel-D". Jag ser att den ska ligga rundt 13.000-14.000 rpm på maksvarvtal enligt punkt 6 sidan 8.

Annars ser jag att ECHO har en större CS-621SX också, det är ju en 60 cc med 4,4 hk som väl passar bäst som såg för fällning ock kapning av grövre trän. Också denna utan elektronisk styrd förgasare med manuell justering av L ock H skruvar. Jag finner endast service data manual till föregångaren CS-620SX här:

http://www.echojapan.cz/wp-content/uploads/2014/05/CS-620SX.pdf

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717877 620SX har jag kört. Trevlig såg! Även jag anser det är en mindre fäll såg. Bra och genomtänkt byggd.
Jag la upp lite bilder o skrev lite om den här innan.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#717925 Min granne hugger lite ved ock har en Biltema motorsåg som är ca. 1,5 år gammal (CS 143). Den dör när han gasar, så vi forsökte justera L skruven, men det hjälpte omtrent ingen ting. Den responderade inte som jag är van vid på L skruven, den dog vid gaspådrag oavsett hur jag ställde L skruven..... H skruven var också svår att finna nån god ställning på, den varvar dårligt. Han använder Biltema alkylat-bensin. Det måsta vara når fel på förgasaren, ock den orkar veldigt lite. Kan hända är ljuddämparen lite tät ocså.... har inte kollat.

Jag sade att han borde slänga den där ock köpa nåt bättre så att han släpper problemet. Jag läser här inne at inte all alkylat-bensin är lika bra, han borde nog använda typ Aspen, Stihl Motormix etc.

Köp en liten Husqvarna 130 II, Stihl eller Echo sade jag. CS-3510 ES kan ju vara interessant, veldigt lätt ock til ett vettigt pris också. Den borde vara en bra ved-såg.

CS-3510 ES (3,7kg)

Husqvarna 130 II, lite tyngre (4,7kg)

Echon kostar en tusenlapp mer enn Husqvarna'n. Begge har 1.5kW effekt.
Husqvarna har X-Torq, jag läser at den använder friskluft för att spola ut avgaserna.
https://www.husqvarna.com/se/hallbarhet-och-innovation/x-torq/

Avatar Fallback

Re: Echo motorsåg

Richard B  
#718035 SX modeller finns bara, P modeller verkar inte kommit hit märkligt nog. Dock så behöver du nog öppna upp dämparen lite för den blir för lite rapp annars kan jag tycka men det är givetvis en smaksak.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

JensSkoog  
#718100
Norrmann123 skrev:Min granne hugger lite ved ock har en Biltema motorsåg som är ca. 1,5 år gammal (CS 143). Den dör när han gasar, så vi forsökte justera L skruven, men det hjälpte omtrent ingen ting. Den responderade inte som jag är van vid på L skruven, den dog vid gaspådrag oavsett hur jag ställde L skruven..... H skruven var också svår att finna nån god ställning på, den varvar dårligt. Han använder Biltema alkylat-bensin. Det måsta vara når fel på förgasaren, ock den orkar veldigt lite. Kan hända är ljuddämparen lite tät ocså.... har inte kollat.

Jag sade att han borde slänga den där ock köpa nåt bättre så att han släpper problemet. Jag läser här inne at inte all alkylat-bensin är lika bra, han borde nog använda typ Aspen, Stihl Motormix etc.

Biltema alkylatbensin är en sågdödare, enligt vad jag erfart.
Har fått in sågar som har nekad starta eller gått dårligt på
den soppan, men efter byte till Aspen eller Motomix har
de startat bra och sågat som de ska.

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

Norrmann123  
#718343 Det kan vara att dom tvåtaktsoljor som inblandas i diversa alkylat-bensin inte har samma höga kvalitè hos alla producenter.
Jag blir också lite illemåande av avgaserna från Aspen 2 som jag använder nu, ock funderar på att prova 4T alkylatbensin ock blanda inn 2% fullsyntetisk tvåtaktsolja. Kanskje Mobil Racing 2T, som borde vara en mycket bra olja:

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=511

Bild


Men, om det gör nån skillnad vet jag ju inte....

Användarvisningsbild

Re: Echo motorsåg

totte  
#718399
Norrmann123 skrev:Men, om det gör nån skillnad vet jag ju inte....


Det gör det nog. En hel del som haft problem just med Aspen 2T, och det har nog i de flesta fall hjälpt att göra som du säger, köpa 4T och blanda själv med annan olja. Så det är nog just Aspens olja som somliga inte tål, alkylatbensinen är det knappast problem med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).