tis 29 jun 2021, 13:18#717795
Hej!
Fortsätter på denna tråd då vi har liknande problem som beskrivs i trådens titel.
Hjälper en bekant med en BM 430 som inte ville starta efter att ha stått stilla någon månad.
Bränslefilter samt matarpump är bytta. Försökt att lufta enligt alla konstens regler.
Det kommer bra med diesel ur bägge luftningarna på dieselpumpen (CAV DPA) när man pumpar för hand och när man kör på startmotorn. Men:
1. När man öppnar rören vid spridarna så rinner det diesel ur det mittersta oavsett om man pumpar för hand eller kör på starten. (Detta verkar alltså komma från lågtryckssidan?). Ur de andra två rören kommer inget. Jag tror inte att det som kommer ur mittersta röret är tillräckligt för att öppna spridaren, har aldrig hört antydan till att den tänder.
2. När man pumpar med handpumpen får man kortare och kortare "slag" för att till slut inte ha något motstånd kvar. Om man då öppnar en luftning kan man få ut någon halv deciliter diesel innan trycket är slut. Efter det känns handpumpen normal igen. Tyder detta på att det finns luft någonstans som komprimeras?
Vore otroligt tacksamt med tips på fler saker att kolla innan vi "ger upp" och byter insprutningspump eller beställer transport till verkstad...