Motorsåg och handhållet

Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

23 inlägg 4624 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  
#717639 Köpte ett 13" Oregon svärd med två 1,3mm kedjor till min Stihl MS170.

Hade läst att folk uppgraderade till 1,3mm kedjor på samma modell och det kom fram som första svar dessutom då jag sökte på svärd + ms170, så jag tänkte det passar väl min såg då. Men nä då jag fick hem den så märker jag att det nätt och jämt lyckas spänna kedjan, men det stora problemet är att drevet på själva motorsågen är för litet och passar inte med kedjan.

Min fråga är, kan jag köpa nytt drev till sågen så kedjan börjar passa, eller har jag helt enkelt fel produkt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

Tosca  
#717651 Jag skulle misstänka att du köpte fel delning på kedjan, alltså avståndet mellan drivlänkarna.
Förmodligen är det 3/8 picco du behöver, det står förmodligen på det gamla svärdet?

Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  
#717652 Jag är inte hundra men har googlat och tror det är en liknande del jag söker
https://www.chainsawspares.com.au/chain ... -017-ms170

Oregonsvärdet/kedjorna jag köpte är 13" / 1,3 mm / .325

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  
#717653
Tosca skrev:Jag skulle misstänka att du köpte fel delning på kedjan, alltså avståndet mellan drivlänkarna.
Förmodligen är det 3/8 picco du behöver, det står förmodligen på det gamla svärdet?


Jag har sett 3/8 och .325 nämnas. Men min sökning tog mig till .325 så jag tänkte det är väl vad det ska vara. Har inte sett nån info på det gamla svärdet men ska kolla efter jobbet.

Är väl lite jobbigt att lämna tillbaka delarna då jag brutit förpackningen och provat installera på sågen. Så jag funderade om jag kunde byta drevet på sågen.

Här verkar vara ett annat alternativ:
https://motorsaga.no/produkt/drev-til-s ... s250c-325/

Tror jag hittade en finsk källa. Det verkar finnas flera sorter av drev, vissa är 7-stjärninga, vissa är av en helt annan typ. Gör det nån större skillnad?

https://www.pienkonepiste.fi/kytkinrump ... 3-640-2074)/p/03640/
Senast redigerad av DennisCA mån 28 jun 2021, 11:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717655 Nu är vi inne på internet köp och produktval som inte blivit rätt. Det är det isärklass största bekymmret idag och leder till onödiga kostnader och strul.

Det du behöver är att veta vad du har för delning på sågen först o främst.
Sen kan man fundera å hur man rättar till detta.

Det går att byta delning (ringdrev eller kopplingstrumma) och svärd/kedja men det är inte gratis och kanske inte vad du behöver.

De jag bytt på här får Oregon 91VXL 3/8 delning och 1,3 spårvidd med Oregons svärd.
Det funkar i mitt tycke bättre än .325 för de flesta.

Tips!
Kolla upp lite vad man kan ha och vad som funkar till det du ska ha sågen till INNAN köp oavsett köpställe.

Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  
#717658 Jag har ju redan två kedjor och ett svärd som jag nog inte kan lämna tillbaka längre. Så jag utgår från att försöka få dom att funka för alternativet är väl att försöka sälja dom vidare. Typ jag får leva med misstaget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  
#717661
Mange skrev:Tips!
Kolla upp lite vad man kan ha och vad som funkar till det du ska ha sågen till INNAN köp oavsett köpställe.


Jag var stensäker det var rätt då jag beställde... Hade faktiskt forskat litet men det går enkelt fel. Inte säker det hade blivit mera rätt i affären.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717664 Har man sågen med sig när man till exempel kommer hit eller återförsäljaren så ska det rätt mycket till för det inte ska bli så rätt det går.

Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717665 Det vi kan göra här på ett internet forum är att hjälpa till med dina alternativ.
Klargöra och upplysa. Vad du sen väljer är inte mycket nån kan göra nåt åt.

Att lära sig hur man ser delning ocv vad som finns, kanske till o med var det finns kan vi skriva om men det blir onte samma som en personlig service och dialog o vad som är bäst, som du nu märkt.

Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  
#717666 Fel har begåtts, men kan jag nyttja den här kedjan och svärdet jag har? Med något av det jag länkat, eller blir det att försöka kränga det på annonssajterna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#717668 Har du en bild på ditt nya svärd gärna med text och fäste synligt?
En bild på sågens drev och gärna en på svärd o kedja du ska ersätta så blir det lite enklare.

Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  
#717669 Får ta bilder sen, det jag köpte var exakt denna produkt dock:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500619 ... tjua-STIHL

Fast sidan säger inte så mycket:
Oregon svärd 13" 1,3 mm .325 + 2 kedjor STIHL

Kan ta bilder sen på vad jag har.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

JensSkoog  
#717677 MS170 är utrustad med 3/8 kedjedrev när den är ny. Har aldrig hörd att det skulle gå att sätta .325 drev på den. Om du känner någon som har en MS260/261 så kan du sälja svärd/kedja till dom.
Jag skulle aldrig ha annat än 12" svärd och 1,3mm 3/8 kedja på den sågen, men det funkar mycket bra.

Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

DennisCA  

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpte jag fel svärd och kedja till min såg

JensSkoog  
#717686
Går ut i från att det är 3/8 delning. och att det bara saknas ett 8-tal på slutet: 3/?? "STIHL 12"" 170-250, MS170-MS231 1 X120SDEA074 + 2 - 91P44 1,3MM 3/". Då stämmer det. Är inte så insatt i Oregons svärd och kedjor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).