Skogsmiljö och Trädlära

Udda skogsbestånd, se bilder

31 inlägg 9525 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Fredrik Reuter  
#530608 Hej,
Här är beståndet på Google Maps. Man ser att det är udda även på ortofotot. Du får gärna kolla Lars om det ingår i SLU:s försök, annars får vi gå vidare och kolla med markägaren!

https://goo.gl/maps/KN3hY2uG1YM2

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

anersimyra  
#530611
Brozzlaren skrev:Äpple på oxel ska väl också funka.
Jag skulle vilja fråga Lars Lundqvist hur jag ska gå till väga för att fånga upp frön från asp, angående det här med plusträd.
Gjorde en avverkning år 2000, satsat på självföryngring med tillägg gran. det kom första sommaren några st sticklingar som jag först inte förstod va det va. Hursomhelst växte dom nått så fantastiskt, har nu 18 år senare en bhd på 24cm och nått över 20m höjd. den här aspen sticker verkligen ut och jag skulle vilja komma åt fröna men vet inte när och hur det ska göras.
Tacksam för svar
Mvh Börje.

Päron har jag sett inympade på sorbusarter, äpple ska också fungera under en kortare tid. Vad gäller aspfrön så är det bara ut och ” jaga fallskärmar ” på senvåren då fröna kommer singlande inuti en boll lik maskros.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

anersimyra  
#530613 Lite mer om aspfrön..https://www.skogssverige.se/en/node/35796

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Lars Lundqvist SLU  
#530614 Jag hittade en karta där området är markerat som fröplantage. Det finns fler i närheten, exv precis söder om det område som heter Pannkakans naturreservat, där Klarälven rinner ut i sjön Lusten sydväst om Mölnbacka.

http://www.forshaga.se/download/18.1987 ... 8/Karta+trädinventering.pdf

I högra kanten på bilden finns fröplantagen markerad.

SLU har inga egna fröplantager utan det är bolagen/plantskolorna som anlägger dem. Men det normala är att man beskär träden så de aldrig blir mer än 6-8 m höga. Annars blir det för besvärligt att plocka kott i dem.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Fredrik Reuter  
#530626 Se där, tackar!
Då är det Bergvik Skog som påbörjat ett fröplantage som sedan troligtvis lämnats och som älgen nu verkar gilla något enormt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Brozzlaren  
#530666 Tack ska du ha myran, det blir till att kolla om trädet blommar till våren det har kanske inte uppnått åldern än.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Bertil J  
#534039 .

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Camaro1969  
#534069 Ser inga bilder?

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Byggonomen  
#534082 Fina rivmärken antigen älg som du säger eller tom. björn

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Brozzlaren  
#714508 Jättekul att höra dagens podd! Ni slår ett slag för aspen, det har jag väntat på i 25 år. det naturligt kommande trädslag som i mina trakter har en överlägsen växtkraft. Jag ska mäta min favoritasp igen, det är några år sen senast, Den fyller 21 i år.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Brozzlaren  
#717030 26 cm i brösthöjd och över 25 m hög. skulle ge ett värde på 0,619sk. Vet inte om jag mätt fel, låter för bra för att vara sant, får nog kolla igen.
Är det nån på forat som sysslar med hybridasp, kan en sån här vanlig svensk asp, tror jag att det är hävda sig mot en sån?

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Torbjörn Johnsen  
#717048 Jag uppfattar att det finns snabbväxande aspar i alla landsdelar. Aspar som inte är hybridasp. Jag tycker också att man ofta ser aspar med en "fyllig" stamform. Mer volym pr stam än björkar i samma höjd t ex. Sen beror ju totalproduktionen på hur tätt de klarar att växa också men det kanske finns någon forskning på det? Hursomhelst så är aspen underskattad idag.

Har du några bilder på din asp?

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Brozzlaren  
#717049 Ska se om ja kan få hjälp med tekniken nån gång framöver, jag återkommer.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Älgfoderodlare  
#717085 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 03:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Brozzlaren  
#717112 Ja det krävs nog ett hygge för och få igång den ordentligt, men den klarar betydligt tätare förband än björken. dessutom tycker jag att den skiktar sig och börjar självgallra sig redan efter en röjning. Inte helt olikt granens förmåga till självsanering faktiskt. Men jag ska i sanningens namn säga att jag hänger med dåligt i mina provytor, det håller på att gå i från mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).