Skogsmiljö och Trädlära

Udda skogsbestånd, se bilder

31 inlägg 9611 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Udda skogsbestånd, se bilder

Fredrik Reuter  
#530362 Fann detta något udda skogsbestånd på väg till Mölnbacka i samband med mätningarna av den nu berömda Mölnbackagranen. Bilderna nedan kan nog diskuteras en hel del och skulle det vara så att om någon som ska vara med på exkursionen 8 november även vill se detta bestånd så kan vi ta en tur hit också, det ligger mycket nära.

Vi håller på att luska lite i vad detta kan vara för bestånd. SLU har försök i Mölnbacka och det är troligtvis ett av dessa.
Planterad tall på gammal åker i 4x4 meters förband. Uppemot 30 meter i höjd och bedöms till ca 40 år gammalt, BHD och grundyta är inte taget ännu. Glansbark ända ner till marken och träden har hönsnät virat runt sig vid marken som skydd.

Älgen (eller vad det nu är) verkar gilla beståndet, se bilden nedan.

Det vore intressant med en diskussion utifrån vad du och alla andra ser genom bilderna, så, vad tror du?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Mellberg  
#530363 Kanske var tänkt att bli ett Fröplantage.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Fredrik Reuter  
#530369 Ja, så kanske det är?
Torbjörn pratade om att det är sticklingar som använts och därför blir det glansbark ända ner till marken.
Vilka är anledningarna till att använda sticklingar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

halvproffs  
#530383 Är det inte så att man får exakt samma gener i varje stickling?
Fröplantager har låga träd så det blir lätt att plocka kott. Här är dom bara ca 3-4m höga.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Lars Lundqvist SLU  
#530457 Om du ger en mer exakt uppgift om var beståndet ligger så går det att kolla vad det är i Silvaboreal.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Torbjörn Johnsen  
#530459 Vi tittade i Silvaboreal i går men det finns ingen markering för just det här beståndet. Däremot flera andra ytor kring Mölnbacka men de ligger nån km ifrån. Fredrik kanske kan lägga upp en exakt position?

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Torbjörn Johnsen  
#530462 Vad beror det på att rotstocken ”fattas” (ingen skorpbark) @Lars Lundqvist ?
Jag har sett ett liknade tallbestånd utan skorpbark utefter rv 62 i närheten Hagfors flygplats men det är några år sedan så jag vet inte om det finns kvar.

Tallarna i fröplantager brukar ju se ut som man grävt ner en talltopp. Glansbark ända ner..,

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Lars Lundqvist SLU  
#530463 Om det inte finns i Silvaboreal så är det förmodligen inte ett SLU-försök. Det finns enstaka äldre, sedan länge nedlagda försök som inte finns i Silvaboreal men de är sällsynta. Det här är för nytt för att inte finnas registrerat, även om man slutat följa det. Men det finns ju andra som anlägger fältförsök, exv Skogforsk och Skogsstyrelsen.

Det är inte sticklingar men möjligen ympar. Sticklingar innebär att man tar en kvist från moderväxten och får den att skjuta rötter så den går att plantera. Det funkar med många krukväxter och med Salix-arter, men inte med tall och gran. Skogforsk har jobbat hårt för att ta fram en teknik för att enkelt producera sticklingar av gran men är inte i mål än. Fröplantager anläggs genom att man ympar en kvist från ett träd på en basplanta, precis som när man förökar äppelträd.

Det kan mycket väl vara ympar på bilden. Om du ympar en kvist på en basstam så "tror" kvisten fortfarande att den är en kvist, inte en stam, fast den kan ändå växa rakt.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Torbjörn Johnsen  
#530464 Vad är vitsen med att plantera ympar? Är det att vegetativt föröka en känt välväxande individ? Hur stora är i så fall plantorna/träden som man klipper ymparna ifrån?

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Lars Lundqvist SLU  
#530467 Samma skäl som för äppelträd, dvs det du skriver: föröka individ med goda egenskaper.
Det började med s k plusträd. Väldigt stora och fina exemplar som man tog kvistar från. Sen tar man frön från ymparna, provodlar och väljer de bästa av dom och gör nya ympar. Förenklat är det så man byggt upp fröplantagerna.

Avatar Fallback

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Hema  
#530481 Kan man ympa en tallgren på en granrot?

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Lars Lundqvist SLU  
#530502 Det tvivlar jag på

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Sne4  
#530561 Tumregeln är att de ska vara nära besläktade med varandra för att det ska fungera väl.
Kostnaden per styck gör dock att det nog inte lär vara lönt att göra det bara för att såga ner ett träd i framtiden. Passar de inte väl ihop så blir inte ympen så långlivad. Äpple ska fungera att ympa på rönn, men det blir inte så långlivat. Äpple på äpple fungerar ju som bekant bättre...

Ett undantag skulle kunna vara svart valnöt på kaukasisk vingnöt, om det finns någon marknad för valnötsvirke i Sverige om XX år. (Kaukasisk vingnör tål våtare marker)

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Brozzlaren  
#530601 Äpple på oxel ska väl också funka.
Jag skulle vilja fråga Lars Lundqvist hur jag ska gå till väga för att fånga upp frön från asp, angående det här med plusträd.
Gjorde en avverkning år 2000, satsat på självföryngring med tillägg gran. det kom första sommaren några st sticklingar som jag först inte förstod va det va. Hursomhelst växte dom nått så fantastiskt, har nu 18 år senare en bhd på 24cm och nått över 20m höjd. den här aspen sticker verkligen ut och jag skulle vilja komma åt fröna men vet inte när och hur det ska göras.
Tacksam för svar
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Udda skogsbestånd, se bilder

Lars Lundqvist SLU  
#530603 Inte en aning. :)
Insamling av frö har jag aldrig sysslat med. Jag vet visserligen hur det funkar på tall och gran men aldrig ens funderat över asp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).