Skogsmiljö och Trädlära

Medel mot fästingar för människor

51 inlägg 57220 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Joel3  
#715798 Har letat efter tester på de olika ”fästingmedlens” effekt men lyckas bara hitta tester gjorda mot mygg.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

jannee  
#715811 Prova med kokosolja. Eller ät vitlök, bägge lär fungera

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#722297 Dessa otäcka kryp. Har precis varit i väg med min pojk som är 7 år till barnakuten. Åkte iväg i går eftermiddag och hemma kl 2 i natt. Sen tillbaka i dag kl 11 och hemma för ett par timmar sen. Kört 40 mil fram och tillbaka och knappt sovit alls sista 1,5 dygnen. Massa blodprov och ryggmärgsprov. Nu är han satt på antibiotikabehandling 14 dagar. Höger ansiktshalvan förlamad och det är orsakat av Borrelia från fästing. Dom tror i alla fall att alla symtom ska gå tillbaka men jag mår inte bra av all oro jag känner.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

halvproffs  
#722298 Fy va tråkigt. Förstår din oro. Hoppas på snabb tillfriskning utan men 👍

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722301 Fy vad tråkigt. Vi håller tummarna att han frisknar till. Borrelia kan vara värre än man tror.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Erre  
#722305 Håller tummarna för din pojk vedproducent.

Bedrövligt att man ska kunna bli så dålig av dom där kräken.

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#722306 Tackar för omtanken. Ja hur gör man bäst när ens pojk med ett snett leende och sluddrande tal säger pappa jag vill att allt det ska vara som vanligt. Då får man bita ihop kan jag säga..

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#722336 Borelia är i alla fall klart botningsbart med antibiotika, TBE är värre. Kan vara värt att vaccinera sig.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Amatörhuggare 62  
#722355 Jag hoppas allt, kommer bli bra igen.
Mvh Amatörhuggare 62

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Ängagärdet  
#722419 Usch! Fy fan, jag hatar dom! 😤

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Amatörhuggare 62  
#722816 @ Vedproducent
Hur mår grabben ?
Hoppas verkligen,det är på bättringsvägen.
Mvh Amatörhuggare

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#722820
Amatörhuggare 62 skrev:@ Vedproducent
Hur mår grabben ?
Hoppas verkligen,det är på bättringsvägen.
Mvh Amatörhuggare

Han klagade på ont bakom öronen och huvudet tidigare och så har han ätit väldigt dåligt. Ansiktsförlamningen är inte bättre men det onda är borta och han äter något lite bättre. Men i övrigt så är han ungefär som vanligt (ganska pigg). Men jag hoppas verkligen ansiktsförlamningen släpper för det är inget roligt och nu börjar strax skolan. Men han får antibiotika och nu har det gått 5 dygn och den kuren ska pågå 14 dagar så hör dom av sig från sjukhuset då.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Amatörhuggare 62  
#722821 Vi får verkligen hoppas, att allt rätar till sig.
Tänker på er.
Mvh Amatörhuggare

Användarvisningsbild

Re: Medel mot fästingar för människor

Vedproducent  
#722822 Tack. Ja dom tror ju det och dom allra flesta går det ju tillbaka på men det kan ta lite tid. Det får väl gå bara det rättar till sig.

Avatar Fallback

Re: Medel mot fästingar för människor

Wanna Be  
#722989
1628627137_img-20210627-wa0000.jpg
Jättetråkigt när ett bett får såna följder. Jag har provat ett medel i sommar som påstås vara verksamt mot både mygg och fästingar. Det innehåller icaridin och fungerar bra mot mygg och knott. Här i Norrbotten har vi tack och lov sparsamt med fästingar så där kan jag inte ge nåt betyg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).