Skotare

Provkörning av Komatsu Smart Crane och Smart Flow

2 inlägg 2251 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Provkörning av Komatsu Smart Crane och Smart Flow

Pelle Skog  
#715016 För en tid sedan lanserade Komatsu Forest sin nya Smart Crane, en kranspetsstyrning som erbjuds i kombination med Smart Flow som lanserades 2018. Jag är själv gammal maskinförare, som lärde mig krankörning med fem eller sex spakar en gång i tiden. Trots att jag körde med 2-spak de sista 10 åren som förare, har jag aldrig testat varken krandämpning eller kranspetsstyrning, det sistnämnda visste jag knappt vad det var. Så när Komatsu Forest gav sig ut på turné och passerade i min närhet var jag ju tvungen att kolla in dessa moderniteter.
1622707248_kf_855_med_smart_crane.jpg

Enkelt uttrycket är Smart Flow ett krandämpningssystem och Smart Crane en kranspetsstyrning. Smart Flow dämpar kranrörelserna vilket gör att man kan köra ganska aggressivt utan att det känns särskilt mycket i maskinen. Jag fick testa att med fullt knippe i gripen från hög höjd dra "full sänk" på högerspaken och bara släppa spaken mitt i fallet. Som gammal maskinförare förväntade jag mig ett rejält ryck i maskinen men det kom inte. En liten nigning och kranen stod still. Det var overkligt, nästan obehagligt första gången.
Funktionen på kranspetsstyrningen kan enklast beskrivas med två rörelser: Rakt upp och ner, och rakt ut och in. Om man ska lyfta gripen rakt upp längs en vertikal linje gör man det enbart med högerspaken. Datorn justerar linjen med utskjut och vipparm automatiskt. Likaså om man kör gripen längs en horisontell linje rakt ut och rakt in, så gör men den rörelsen enbart med vänsterspaken (vippspaken).
Smart Crane och Smart Flow-funktionerna beskrivs i filmen här nedan.
Gamla hundar kan lära sig?
För dagens maskinförare är detta kanske inget speciellt? Jag, som före detta maskinförare, kanske kan tycka att liknande system borde ha slagit igenom för länge sedan. Olika typer av krandämpning har ju funnits länge men det är som om att det aldrig slagit igenom på riktigt(?), eller har tillverkarna inte pratat så mycket om det. Olika typer av automatfunktioner på kranar har också funnits länge, i alla fall som prototyper, t.ex. "laserpekare" där piloten pekade på ett träd med laser och skördaraggregatet gick dit själv, eller kranar med "minne", dvs. man hade ett grundläge som gripen/aggregatet alltid återvände till när man släppte spakarna.
Jag tycker att system liknande Smart Crane och Smart Flow är bra. Gamla uvar, som jag, borde ha lätt att lära sig utnyttja automatiken effektivt, och att få mindre skakningar i hytten kan bara vara bra för gamla kroppar (och unga med för den delen) och för produktiviteten.
För nybörjare är det naturligtvis enklare att lära sig krankörning med dessa system som hjälpmedel. Enda nackdelen här, som jag kan tänka mig, är om någon som lärt sig köra med hjälpmedel av någon anledning hamnar i en äldre maskin utan hjälpmedel ... då kanske det blir lite jobbigt ett tag?
Här är en film från mitt besök på Komatsu-demon. På filmen är det dock inte jag som kör.




   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Provkörning av Komatsu Smart Crane och Smart Flow

Tralsmo  
#715654 Ja provade demomaskinen igår å lassade av å på ett halvlass.
Först med bara krandämpningen å sen med kranspetsstyrningen ochså inkopplad.
Krandämpningen är helt suverän.
Med kranspetstyrning så går mesta fokus ( som grön) till att låta bli utskjuts knapparna.
Men får man några timmar så blir det nog bra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).