Motorsåg och handhållet

Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämnt

16 inlägg 3647 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämnt

haltegarden  
#715429 Hej, har en 520 ord som har börjat gå väldigt ojämnt och orkar inget trots att batteriet verkar full laddat.
Testade batteriet på stånggången och den var det fart i.
Det är dock ett litet skramlande ljud i batteriet
Någon som råkat ut för samma problem och/eller vet vad det kan vara som är fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715431 Har du möjligtvis kört den för hårt?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Torbjörn Johnsen  
#715473 Håll er till trådämnet och sluta med tjafsandet. Vi vet alla vad ni tycker om batteri resp bensinsågar och det behöver inte framföras i tid och otid. Saklig information och delade erfarenheter är uppskattat och värdefullt. Fortsatt pajkastning kommer att leda till varningar och risk för avstängning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

JörgenO  
#715474 Om batteriet är OK, kan det vara kontakten mellan batteri och såg? Om den går ojämt o svajigt och inte har nån kraft. Jag skulle satsa på felsökning där. Jag var ute o tittade på min... det finns ju inte så mycket att skruva i. Jag tänkte även på lös eller dåligt fastsatt kabel nånstans men jag vet inte var man skall leta.
Har du garanti kvar?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715477 Det var tydligen någon som hade liknande problem på sin 530iPX, där problemet tydligen var en defekt switch. Samma problem här?
F23 - Husqvarna 530iPX går ojämnt
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715478 Felsökning på dessa är samma som vilken annan såg som helst. Lungt o metodiskt ett system åt gången.
Beter den sig lika obelastad med eller utan svärd/kedja monterat?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715479
Mange skrev:Beter den sig lika obelastad med eller utan svärd/kedja monterat?

Äum! Det är alltså en selhängd grästrimmer, Mange!
https://www.husqvarna.com/se/produkter/ ... 967916202/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715480 Ursäkta blev förvirrad av inlägget du (Niklas) länkade till ang kedjeröjare.

Så till trådskapare. INTE Niklas..

Beter den sig lika obelastad som belastad?

Det är samma felsökning oavsett drivkälla.
Lungt o metodiskt, ett system i taget.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715481
Mange skrev:Ursäkta blev förvirrad av inlägget du (Niklas) länkade till ang kedjeröjare.

Ursäkten accepteras!👍
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

haltegarden  
#715563 Hej och tack för svar, skall se om det går att felsöka brytaren/switch.
Nej garantin har gått ut, det är enligt frugan som kör den en stark och bra grästrimmer, får jag inte den att funka får jag ge mig ut med röjsåg och tråd, det vill jag helst slippa 😎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715602 Gör du det. Vill du ha hjälp med felsökning så dra iväg ett pm ska vi se om det inte går att reda ut.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

F23  
#715813 Om du håller fullgas på gastriggern, svajar varvtalet upp och ner då?

Isåfall är det alldeles säkert switchen som måste bytas. Som på andra handverktyg, skruvdragare och liknande är ju switchen en potentiometer där kontaktytorna invändigt kan bli slitna. Bytte på min 530iPX. Enkel operation. På din sitter väl switchen i det högra handtaget?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Gregzore  
#716400 Jag har haft problem med switchen som fick in fukt när jag hamnade i ett skyfall. Det gällde att montera isär och rengör/torka kretskorten. Till slut tättade jag kortet med 'hetlim' för att hålla bort fukt. Det är lätt att sågspån och fukt kommer mellan ledarna på kretskortet som leder till kortslutni g och dålig funktion. Förhoppningsvis kommer Husqvarna och Stihl inse att det är bra att ha grejer som tåler lite regn.

Alla mina batterier har också haft problemet att mätaren visar full tills batteriet är slut. Tror att problemet förekom av fukt, men har i te grävt djupare i frågan.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716407 Fukt är ett problem elsågar haft sen de kom 1920. Ström, värme o vatten funkar inte bra ihop.
De ska tåla vatten, de är ju IP4 klassat om det betyder nåt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 520irx, har i helgen blivet svag och går ojämn

Gregzore  
#716485 IP4 klassning menar att de klarer lite vattenstänk. Det de behöver göra är att kapsla in elektroniken på ett betydligt bättre sätt. Problemet med inkappslingar är att de är svåra att kyla och tillverka så man måste kompromissa. Verkar som de tog en mellanväg som passar bra för 95% av användarna. Så blir det med konsumentprodukter. De blir sällan perfekta för alla även om de kan vara jävelst bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).