Motorsåg och handhållet

Husqvarna 530iPX går ojämnt

3 inlägg 1538 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 530iPX går ojämnt

Svendufva  
#710882 Min el-stång-röjsåg Husqvarna 530iPX går ojämnt. Jag upplever att varvtalet ändras av sig själv. Det hörs tydligt.

Det uppträder även om jag använder mig av ett annat batteri, så felet ligger nog inte där.

Någon som upplevt detsamma, och som har idéer om var felet kan ligga?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 530iPX går ojämnt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710891 Är det motorn eller kedjan som ändrar i varv?
Det kan vara en mängd olika grejer. Går den ojämt under belastning och utan eller en av dem?
Det kan vara koppling, nåt i huvet, lager, drivning svärd/kedja. Även nåt längre ner, styrning av motorn eller nåt annat elektriskt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 530iPX går ojämnt

F23  
#710906 Upplevde samma problem på min kedjeröjare för något år sedan. Motorn svarade inte alltid på gaspådrag och vid fullgas kunde varvtalet svaja upp och ner. I mitt fall var det det den elektriska switchen som styr gaspådraget som var sliten. Efter byte fungerade sågen som vanligt.

Finns ingen koppling på de här sågarna. Kedjedrevet sitter direkt på elmotorns utgående axel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).