Skogsnyheter

Skogsutredningen diskussion

40 inlägg 7221 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsutredningen diskussion

halvproffs  
#714298 Oerhört bra skrivet och genomtänkt av dig Fredrik 👍 . Vi småskogsägare har alltid statens piska vinande runt oss.
Egen skog och stora skogsbolag får fina erbjudande. Fy f.n rent ut sant sagt.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsutredningen diskussion

Torbjörn Johnsen  
#714300 Det som förvånar mig i sammanhanget är att det inte hörts ett knäpp om det här från någon av Skogsägarföreningarna om bolagens och Naturvårdsverkets tilltag. Eller har jag missat något?

Avatar Fallback

Re: Skogsutredningen diskussion

isteskog  
#714301 Då blir det att få se bolagen bjuda på privata skogsfastigheter intill deras egen skog/ industri. Snart får vi nog se "baggböleriet" på skogsfastigheter återkomma är jag rädd för..... 😤

Användarvisningsbild

Re: Skogsutredningen diskussion

Suneland  
#714320
isteskog skrev:Då blir det att få se bolagen bjuda på privata skogsfastigheter intill deras egen skog/ industri. Snart får vi nog se "baggböleriet" på skogsfastigheter återkomma är jag rädd för..... 😤


Det har aldrig upphört, dock har det varit i mindre skala än vad detta heltokiga tilltag kan resultera i.. 🤬

Mitt tips är att alltid överklaga hos länsstyrelsen om ni förlorat en budgivning. Skicka alltid in en intresseanmälan efter avslutad budgivning. Den måste ha inkommit innan förvärvstillatåndet godkänts. Nyttan för glesbygd går före storbolagens förvärv enligt jordabalken!

Avatar Fallback

Re: Skogsutredningen diskussion

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714324 Fast om ett bolag får mark inlöst så finns det väl undantag för förvärvstillstånd om de ska köpa ersättningsmark?

Användarvisningsbild

Re: Skogsutredningen diskussion

Suneland  
#714327
busholle skrev:Fast om ett bolag får mark inlöst så finns det väl undantag för förvärvstillstånd om de ska köpa ersättningsmark?


Nej.

Användarvisningsbild

Re: Skogsutredningen diskussion

Suneland  
#714329
isteskog skrev:Då blir det att få se bolagen bjuda på privata skogsfastigheter intill deras egen skog/ industri. Snart får vi nog se "baggböleriet" på skogsfastigheter återkomma är jag rädd för..... 😤


SCA har bara i Västernorrlands län budat på uppskattningsvis åtminstone något hundratal privatägda fastigheter de senaste åren, en rätt hög andel.. Och har även vunnit budgivningen på ett 40-tal. Av bara de senaste jag tittade på var flertalet skiften ända in i samhällena och en del hade en hel del åkermark.. Förvärvstillstånd är offentliga handlingar.

Aktiv avbefolkning av glesbygden är vad storbolag och stat håller på med. 😥

Användarvisningsbild

Re: Skogsutredningen diskussion

Torbjörn Johnsen  
#721456 Representanter från Mellanskog har skrivit ett debattinlägg där de sågar skogsutredningen. Dessutom är de (som första skogsägarförening?) rejält kritiska till bolagen som satte sig med Naturvårdsverket för att diskutera fjällskogsavsättningar innan några av utredningsförslagen ens hunnit beslutas:


I våra ögon är det unikt att en enskild myndighet, utan ett politiskt mandat, agerar innan politiken har satt ner foten. Myndigheten rundar våra folkvalda på ett sätt som vi finner oacceptabelt. Bolagen delar vår kritik mot avsättningarna i de fjällnära områdena, men agerar på ett sätt som säkrar upp deras ekonomiska intressen – på bekostnad av den enskilde markägaren. Aktörerna bakom avsiktsförklaringen vill ge sken av att denna frivilliga uppgörelse skulle gynna enskilda och att möjligheten till frivillighet för dessa skulle öka. Det stämmer inte.

Även om förslaget från skogsutredningen skulle begränsas kommer det leda till ett mycket stort tryck på reservatsbildning för de skogsägare vars skog helt eller delvis omges av bolagsmark. Bolagens intresse av att verka i den fjällnära regionen skulle minska och därmed skulle även möjligheterna för enskilda att äga och bruka mark försämras.


Läs hela debattinlägget här.

Användarvisningsbild

Re: Skogsutredningen diskussion

Mellberg  
#721560 Hoppas att C kan blockera frågan fram till nästa val och att MP då samtidigt försvinner ut ur riksdagen för gott. 👍

Går inte längre att lita på vissa myndigheter och skogsbolagen tycks inte heller vara skogsägarens bästa vän längre👎

År du skogsägare, bli snarast medlem i din närmaste skogsägareförening, där kan du få hjälp med det mesta i ditt skogsbrukande. 😎 och förhoppningsvis hjälp när man tänker stjäla din skog ....... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsutredningen diskussion

gurka  
#721601
Mellberg skrev:Hoppas att C kan blockera frågan fram till nästa val och att MP då samtidigt försvinner ut ur riksdagen för gott. 👍



Det får vi hoppas. då ju MP har fått sin maktposition pga C:s stöd. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).