Föryngring

Vad är detta?

5 inlägg 2074 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är detta?

Elof71  
#713775 Har massor med granplantor som planterades juni 2020 som ser ut så här. Snytbagge gnager väl bara nere vid barken?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Vad är detta?

Tuss  
#713781 Jag har samma problem med mina granplantor och det är sork/mössangrepp tror jag. Jag hade sprutat med trico men både rådjur och sork/möss har gnagt/betat på plantorna jag satt - även självföryngrade har de varit på:(

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta?

Josephine  
#713784 Räv och ugglor tar sork så det blir till att se till att få dem intresserade av att bosätta sig i närheten.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta?

Ekman  
#713787
Josephine skrev:Räv och ugglor tar sork så det blir till att se till att få dem intresserade av att bosätta sig i närheten.


Då får det nog lov att bo ett gäng ugglor och rävar i just den planteringen. Både rävar och ugglor har en ytterst marginell betydelse för gnagarna skulle jag påstå. Och eftersom jag gissar på att det här är i Sverige så tar jag gift på att det inte är ont om varken rävar eller ugglor i närheten redan nu.
Tyvärr har jag ingen annan bättre idé avseende planteringen.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta?

Brozzlaren  
#713794 Jag har samma problem, rådjuren betar en del men den stora boven de senaste åren är hare. Om det kan vara det senaste snytbaggeskyddet som fungerar som strössel på en glass? Har inte sett detta tidigare, förra våren började det och i år är det än värre. titta noga va du har för spillning runt plantorna så får vi se vad du kommer fram till.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).