Öppna kategorin

Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

59 inlägg 7714 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Arvid0  
#713714 https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgar

"Som mest kan en älgtjur uppnå en mankhöjd på 230 cm. Vikten på hösten ligger för en älgko på cirka 270 till 360 kg och för en tjur på omkring 380 till 540 kg"

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713716
Arvid0 skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgar

"Som mest kan en älgtjur uppnå en mankhöjd på 230 cm. Vikten på hösten ligger för en älgko på cirka 270 till 360 kg och för en tjur på omkring 380 till 540 kg"
Vad blir det då? ett djur om månaden som krävs? man kan ju inte konservera utan frys heller så...

Kan man få något konkret svar över hur det skulle gå till?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Arvid0  
#713717
winterpuppy skrev:
Arvid0 skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgar

"Som mest kan en älgtjur uppnå en mankhöjd på 230 cm. Vikten på hösten ligger för en älgko på cirka 270 till 360 kg och för en tjur på omkring 380 till 540 kg"
Vad blir det då? ett djur om månaden som krävs? man kan ju inte konservera utan frys heller så...

Kan man få något konkret svar över hur det skulle gå till?


Ställ en konkret fråga så...

Hur många kilo kött äter du per vecka?

En qp-burgare på McDonalds bör innehålla cirka 113 gram kött.

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713719
Arvid0 skrev:
winterpuppy skrev:
Arvid0 skrev:https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgar

"Som mest kan en älgtjur uppnå en mankhöjd på 230 cm. Vikten på hösten ligger för en älgko på cirka 270 till 360 kg och för en tjur på omkring 380 till 540 kg"
Vad blir det då? ett djur om månaden som krävs? man kan ju inte konservera utan frys heller så...

Kan man få något konkret svar över hur det skulle gå till?


Ställ en konkret fråga så...

Hur många kilo kött äter du per vecka?

En qp-burgare på McDonalds bör innehålla cirka 113 gram kött.
Om man utgår från att man äter 500g kött per dag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713720 Skulle man ens kunna överleva på enbart kött är frågan? :O

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

r93  
#713721
winterpuppy skrev:Skulle man ens kunna överleva på enbart kött är frågan? :O


Jag tror det, eskimåerna äter väl inte så mycket annat, jag har fått lära mig att sälögon innehåller c-vitamin, men jag är inte säker

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

masyngel  
#713722 Äh, eskimåerna äter isglass med citronsmak, där får de sina vitaminer.

Jag trodde alla visste detta..?

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

r93  
#713726 Gul snö? 😱

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

hfab  
#713727
winterpuppy skrev:Vad blir det då? ett djur om månaden som krävs? man kan ju inte konservera utan frys heller så...

Kan man få något konkret svar över hur det skulle gå till?


Om det bara handlar om överlevnad så räcker det med ETT djur på hela året.
Skjut den största älgtjur eller vildsvins galt du kan hitta.
Torka precis allt kött, tarmar, magar, märgben och organ.
Glöm inte köttet i skallen, och tungan.

Konservering och föda för mer än ett år.

Skulle det inträffa en situation då du MÅSTE jaga för att överleva, tror jag dock att avsaknaden av WIFI blir ditt största bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

winterpuppy  
#713730 Ett djur på hela året?? och du är seriös? hur skulle köttet konserveras tro?

Sen förstog jag inte det där med wifi...

   TS
Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

hfab  
#713732 Torkning är ett gammalt beprövat sätt att konservera kött.
Vill du lyxa till det kan du ju röka köttet.
Tar du reda på allt ätbart på en stor älg, har du minst 300 kg mat.

Det där med WIFI får du klura på

Användarvisningsbild

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

Anton Holmström  
#713736 Om det är ett "skiten träffar fläkten"-scenario du skissar på, så måste du flytta långt ut i ödemarken för att kunna överleva på jakt. Det finns inte tillräckligt med vilt i Sverige för att försörja befolkningen en längre tid.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

r93  
#713747 Underskatta inte duvor, kråkor etc... sedan har du fisk med.

Älg och rådjur finns ju i sådana mängder att dom äter upp skogen, enligt många, så det går nog att äta en bra stund.

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

masyngel  
#713750 300 ekorrar blir ju både en hel del hamburgare, och en finfin kostym.
Go for it!

Avatar Fallback

Re: Rimligheten för jägaren att skjuta ett djur!

husqvarna_med_sthil  
#713888 Nej det är inte rimligt för de flesta jägare. Utan metoder att konservera eller de fysiska förutsättningar som krävs för att leva på det viset så blir det mycket svårt. Måste också kompletteras med allt möjligt från fisk till vegetabilisk kost. Sedan måste allt göras rent fysiskt, det är jobb hela den vakna tiden av dygnet för att få ihop till maten. Jag tror att väldigt många skulle svälta ihjäl vid detta scenario.

Vid jakt här i mellandelen av landet går det upp och ner. Köttet från årets älgjakt räckte till familjen här hemma fram till februari och då är vi i snitt 20 man som hjälps åt med jakten. Jag sköt ingen älg alls ifjol och även om det skjutits en del för hundarna av andra kan man iaf konstatera att jag skulle blivit utan om jag varit själv... fast å andra sidan höll jag igen vid en par tillfällen likväl som jag inte skulle gjort i en överlevnadssituation förstås...

Vissa år har man fyllt frysarna med småvilt andra år blir man utan. Det finns en anledning att vi gick från jakt och nomadliv till markbruk och blev bönder som är ett betydligt enklare sätt att hålla sig med mat året runt.

De flesta som går i sådana här funderingar har sällan eller väldigt liten erfarenhet av jakt och att tro att man över natten skulle bli en fullfjädrad jägare som överlever på sin jakt är en utopi.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).