Logistik, Transport

Avgiften för Virkesupplag på egen mark tas bort

4 inlägg 6130 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avgiften för Virkesupplag på egen mark tas bort

Ewol  
#713578 Fick detta till mej alldeles nyss.
Hur tycker ni, är avgiften positiv eller negativ?

"För två årsedan införde Trafikverket en avgift för markägare som placerade timmer på egen mark (!) och vid allmän väg.
Genom ett offensivt riksdagsarbete ( av flera moderater)och ett tillkännagivande i Trafikutskottet, har regeringen nu tvingats ta ett nytt beslut och avgiften upphör därför.
S, V, MP,L har reserverat sig mot att ta bort avgiften.
🌲Frågan är självklart viktig ur ett äganderättsperspektiv!!"



   TS
Avatar Fallback

Re: Avgiften för Virkesupplag på egen mark tas bort

jannee  
#713579 Finge S, V, MP,L som de innerst inne vill vore hela Sverige snart förstatligat.
Har svårt att förstå hur man överhuvudtaget kunde avgiftsbelägga privat mark.
Hur var egentligen motiveringen?
Hur långt från vägbanan äger staten/trafikverket egentligen mark?
Vägslänt och bakslänt kan jag förstå men sedan?

Avatar Fallback

Re: Avgiften för Virkesupplag på egen mark tas bort

hfab  
#713591 Avgiften togs ut för att bekosta handläggning av ansökan för virkesupplag vid allmän väg.
Tillstånd krävs om virkesbilen måste stå på allmän väg för att lasta virke.

Har du egen väg behövs inget tillstånd.

Avatar Fallback

Re: Avgiften för Virkesupplag på egen mark tas bort

550  
#713710 Låter bra att det händer något i frågan.
Det är svårt att motivera att man ska ta ut en avgift för att handlägga ett ärende som går ut på att man slentrianmässigt ger tillstånd på mindre vägar, bara man får betalt för det. Bolagen har haft generella tillstånd som har gjort att man lägger hur man vill i kurvor och backkrön, utan någon som helst bedömning från Trafikverket. Bara man har ett papper så försvinner det som var så farligt?
Detta är ett bra exempel på meningslös byråkrati.

Vissa allmänna vägar borde vara helt undantagna att behöva ansöka om tillstånd. Jag har åtminstone svårt att se faran med en välta som ligger bredvid vägen, när det när som helst kan komma ett fordon med fart, som man inte kan möta eftersom den allmänna vägen inte är tillräckligt bred. Vilken nöjesåkare som helst har rätt att köra på vägen på sin fritid, men markägaren får inte utöva sin verksamhet som innefattar att lägga virke, utanför vägen. 🙃

Vad jag har läst så är det högst tveksamt vad det är man ger tillstånd för. Även om man har fått tillstånd så ska fortfarande en massa regler följas. Så i praktiken går det knappt att uppfylla kraven om man inte lägger vältan utanför vägområdet, och då behöver man inget tillstånd från Trafikverket. Däremot behöver man tillstånd från Länsstyrelsen för upplag inom 12 m från allmän väg. Hur många har det?

Edit:
Glömde svara på frågan, självklart är en avgift negativ. Att man ens behöver tillstånd är negativt, men det framgick nog av resonemanget ovan.
Man började för några år sedan att tillämpa hela tillståndsprocessen i praktiken. Innan har ingen sagt något och det fungerade bra då. När man sedan blev överhopad av ansökningar kom man på att det skulle vara en avgift också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).