fre 21 maj 2021, 19:37#713710
Låter bra att det händer något i frågan.
Det är svårt att motivera att man ska ta ut en avgift för att handlägga ett ärende som går ut på att man slentrianmässigt ger tillstånd på mindre vägar, bara man får betalt för det. Bolagen har haft generella tillstånd som har gjort att man lägger hur man vill i kurvor och backkrön, utan någon som helst bedömning från Trafikverket. Bara man har ett papper så försvinner det som var så farligt?
Detta är ett bra exempel på meningslös byråkrati.
Vissa allmänna vägar borde vara helt undantagna att behöva ansöka om tillstånd. Jag har åtminstone svårt att se faran med en välta som ligger bredvid vägen, när det när som helst kan komma ett fordon med fart, som man inte kan möta eftersom den allmänna vägen inte är tillräckligt bred. Vilken nöjesåkare som helst har rätt att köra på vägen på sin fritid, men markägaren får inte utöva sin verksamhet som innefattar att lägga virke, utanför vägen. 🙃
Vad jag har läst så är det högst tveksamt vad det är man ger tillstånd för. Även om man har fått tillstånd så ska fortfarande en massa regler följas. Så i praktiken går det knappt att uppfylla kraven om man inte lägger vältan utanför vägområdet, och då behöver man inget tillstånd från Trafikverket. Däremot behöver man tillstånd från Länsstyrelsen för upplag inom 12 m från allmän väg. Hur många har det?
Edit:
Glömde svara på frågan, självklart är en avgift negativ. Att man ens behöver tillstånd är negativt, men det framgick nog av resonemanget ovan.
Man började för några år sedan att tillämpa hela tillståndsprocessen i praktiken. Innan har ingen sagt något och det fungerade bra då. När man sedan blev överhopad av ansökningar kom man på att det skulle vara en avgift också.