Verkstan

Vinkelslip, köpråd nybörjare.

54 inlägg 9325 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Ent  
#710842 Sån här har jag, supersmidig att jobba med https://www.webhallen.com/se/product/26 ... -GWS-7-125

Edit, billigare hos NetOnNet
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 938.12131/

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

halvproffs  
#710857
masyngel skrev:Jag hatar vinkelslipar, finns inget verktyg som väsnas så jävligt, samt spottar gnistor överallt...


Är dom dessurom tryckluftsdrivna så är det etter värre.

Den mindre jag äger har jag ett ont öga till den konstruktören. Påslaget är så att knappen skall dras bakåt och inte föras framåt och går dessutom tungt så två händer behövs för att få igång den.
Har många gånger tänkt elaka tankar om den konstruktören. Det är en AEG och knappen är det bara små refflor i så jag får inte grepp på den.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

JensSkoog  
#710862
halvproffs skrev:Har många gånger tänkt elaka tankar om den konstruktören. Det är en AEG och knappen är det bara små refflor i så jag får inte grepp på den.

Just därför donerade jag min AEG till min granne och lämnade problemet till han :mrgreen:
Men utöver det får jag säga att jag är nöjd med mina vinkelslipar av olika fabrikat, Metabo, Bosch og Makita med 125mm och sladd och en Bosch med 9" skiva. Kvalitet alla som känns bra i handen. :-bd
Men efter att jag skaffade mig en Milwaukee 18V batterislip, är det den jag använder allra mest. På allt småjobbande är det grymt att släppa sladden, och om något behövs kapas i skogen fixas det utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

halvproffs  
#710865
JensSkoog skrev:
halvproffs skrev:Har många gånger tänkt elaka tankar om den konstruktören. Det är en AEG och knappen är det bara små refflor i så jag får inte grepp på den.

Just därför donerade jag min AEG till min granne och lämnade problemet till han :mrgreen:


Tyvärr är mina grannar för smarta för att ta emot den och jag är för snål för att slänga den 😉

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

DennisCA  
#710870 Jag har Makita och Bosch, gillar båda. Makitan är 700W och är bra till allt möjligt, Boschen är 1800w tror jag och är tyngre i handen, men man klarar mera kapande. Men har inte upplevet att Makitan skulle sakna kraft. Smala 1mm kapskivor är min bästa vän, fast jag har plasma åker vinkelslipen fram för det mesta.

Jag tror ännu att en 230mm version vore bra att ha, lättare att kapa större grejer och kapa rakt med en sådan.

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710913 Påverkad av folk som jobbar med rostfritt så har de körts med Bosch 13-1400w maskiner o helst med varvtalsreglering så de går att sänka varvtalet när de körs med lamellslipskivor

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710917 Jag har en drös rondeller med olika märken och storlekar, den jag använder absolut mest är min 18v DeWalt
som får gå ganska hårt ibland.
Jag köpte begagnade stora märkesrondeller på en auktion för många år sedan och de funkar än idag.
För ett par år sedan köpte jag tre mellanstora lätt begagnade rondeller på en loppis för 70kr styck och de funkar bra.
Så en blandning av lite olika stora, olika märken och olika mkt begagnade verkar vara min melodi med DeWalten som lysande stjärna.
Jag kommer nog inte att köpa en fullpris ny rondell annat än isf en till batterimaskin.
Tipset blir att kolla Tradera, där finns en Makita för 620kr eller Ebay, alltid dyker det upp nåt.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710925
Slurfi skrev:Jag har en drös rondeller med olika märken och storlekar, den jag använder absolut mest är min 18v DeWalt
som får gå ganska hårt ibland.
Jag köpte begagnade stora märkesrondeller på en auktion för många år sedan och de funkar än idag.
För ett par år sedan köpte jag tre mellanstora lätt begagnade rondeller på en loppis för 70kr styck och de funkar bra.
Så en blandning av lite olika stora, olika märken och olika mkt begagnade verkar vara min melodi med DeWalten som lysande stjärna.
Jag kommer nog inte att köpa en fullpris ny rondell annat än isf en till batterimaskin.
Tipset blir att kolla Tradera, där finns en Makita för 620kr eller Ebay, alltid dyker det upp nåt.

Tack!
Jag ska kolla beg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

tallen100  
#710927
halvproffs skrev:
masyngel skrev:Jag hatar vinkelslipar, finns inget verktyg som väsnas så jävligt, samt spottar gnistor överallt...


Är dom dessurom tryckluftsdrivna så är det etter värre.

Den mindre jag äger har jag ett ont öga till den konstruktören. Påslaget är så att knappen skall dras bakåt och inte föras framåt och går dessutom tungt så två händer behövs för att få igång den.
Har många gånger tänkt elaka tankar om den konstruktören. Det är en AEG och knappen är det bara små refflor i så jag får inte grepp på den.

Har för mej att jag hade AEG för några år sen men den var det vanlig knapp som man tryckte framåt🤔

Har gjort slut på många små vinkelslipar, AEG, black&decker, makita, och någon mer.
Men den sista makitan har hållit länge, men så har jag tagit den stora vinkelslipen när det ska kapas grovt.
Man gör snart slut på småmaskinerna annars, särskilt om det "hugger" ofta...

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710941 Även solen har fläckar, drevet i vinkelväxeln tackade för sig för några år sen.
Ska bli spännande o se hur dj-ligt de blir o byta de

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

johan eriksson  
#710953 Vinkelslip med sladd finns bara ett alternativ om man pratar med byggsmeder och svetsare.
Det är Metabo, helst den på 1700W.
En del av deras modeller har autobalansering för att reducera vibrationer, leta reda på en sådan. Mellan 13-1500W så blir du nog inte besviken på orken.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710954
johan eriksson skrev:Vinkelslip med sladd finns bara ett alternativ om man pratar med byggsmeder och svetsare.
Det är Metabo, helst den på 1700W.
En del av deras modeller har autobalansering för att reducera vibrationer, leta reda på en sådan. Mellan 13-1500W så blir du nog inte besviken på orken.

Tur jag redan fastnat för Metabo!
Jag tror att det blir en på 1500W, balansgrejen och variabel.
Men det kan ta ett tag tills det blir av, jag vill mest veta vad som är bäst sedan när behovet blir stort nog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

johan eriksson  
#710958 Då kommer du förhoppningsvis ha vinkelslip i många år sen 👍

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

totte  
#710962 En aning OT: Jag har en Metabo borrmaskin. Köptes av min far runt 1965 och kostade då 160 kr, vill jag minnas. Det var rätt mycket pengar på den tiden. Tidvis var den med ute på byggena och kördes stenhårt. Bytt kol och lagt i nytt smörjfett i växelhuset och lagren. annars still going strong. Fått en ny snabbspännande chuck också, original Metabo.

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

tallen100  
#710965
totte skrev:En aning OT: Jag har en Metabo borrmaskin. Köptes av min far runt 1965 och kostade då 160 kr, vill jag minnas. Det var rätt mycket pengar på den tiden. Tidvis var den med ute på byggena och kördes stenhårt. Bytt kol och lagt i nytt smörjfett i växelhuset och lagren. annars still going strong. Fått en ny snabbspännande chuck också, original Metabo.

Det är imponerande, förr gjorde dom saker ordentligt.
Grejor med sån kvalité kommer nog aldrig att tillverkas igen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).