Verkstan

Vinkelslip, köpråd nybörjare.

54 inlägg 9333 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710799 Hej!

Det är snart dags för mig att skaffa en egen vinkelslip (125mm skiva).
När det gäller vilket märke så är jag redan inkörd på Metabo då de har så många olika att välja på och deras frikopplinssystem verkar bra.

Jag har kört med en gammal batteridriven förut. Så jag behöver en lite starkare maskin men inget klumpigt monster.
(Men jag har kvar den batteridrivna för småsaker)
Jag brukar använda vinkelslip till att kapa bult, göra barkstöd, och slipa. Jag vill dock inte att den är för liten så att jag växer ifrån den när jag börjar svetsa.

Men när det gäller utrustning så vet jag inte så mycket.
1: vad för motorstorlek är lagom?
2: paddelbrytare? Jag tycker det verkar som en bra grej, men jag vet inte. Problemet är att de mindre (900w) inte har det.
3: jag har set att det finns med olika varvtal 8000, 11000, 12000. Vad är bäst för metall? Mest kapning men också bra resultat vid slipning.

Typ denna tycker jag verkar bra:
https://www.metabo.com/se/sv/maskiner/kapning-slipning-fraesning/vinkelslipmaskiner/vinkelslipmaskin-o76-150-mm/wp-11-125-quick-603624000-vinkelslipmaskiner.html


Hälsningar Williamm.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Erre  
#710810 Köp med så stort watt tal som plånboken tillåter.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710811
Erre skrev:Köp med så stort watt tal som plånboken tillåter.

Det går att köpa en med massa watt men utan något extra och en med mindre watt men med en del extra för samma. Det är den balansen som är svår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

masyngel  
#710812 Jag hatar vinkelslipar, finns inget verktyg som väsnas så jävligt, samt spottar gnistor överallt...

Jag har en gammal black&decker på 900w.
Fungerar till allt utom att kapa grövre saker.
Jag kapar stål, kakel, sten samt grovslipar gräsknivar osv.

Metabo är såvitt jag vet ett bra märke, har några.
Dödmansgreppet verkar vara en bra sak, men hur låser man det när man arbetar?
Normalt jobbar man ju inte på samma sätt som med en såg.

Vad kostar den?

Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

jannee  
#710813 En gång Makita, alltid Makita - evighetsmaskinen.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Bert1  
#710816 Den Makita jag hade var nästan väl stor att hålla i men annars har den funkat utmärkt i massa år men när den havererade så blev det en Bosch mest för han rekommenderade den framför Milwaukee
Och Boschen är smäckrare så den passar min hand perfekt visst lite svagare än den röda men räcker till åtminstone för mina behov

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710820
masyngel skrev:Jag hatar vinkelslipar, finns inget verktyg som väsnas så jävligt, samt spottar gnistor överallt...

Jag har en gammal black&decker på 900w.
Fungerar till allt utom att kapa grövre saker.
Jag kapar stål, kakel, sten samt grovslipar gräsknivar osv.

Metabo är såvitt jag vet ett bra märke, har några.
Dödmansgreppet verkar vara en bra sak, men hur låser man det när man arbetar?
Normalt jobbar man ju inte på samma sätt som med en såg.

Vad kostar den?

Dödmansgreppet sitter så att man håller in det hur man än håller den ser det ut som. Det kostar kring 100-200kr extra tror jag.

jannee skrev:En gång Makita, alltid Makita - evighetsmaskinen.

Jag ska kolla. Vi har bara Makita annars. men jag fastnade för Metabo just på deras vinkelslipar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

totte  
#710824 Metabo är rejäla grejor. Skall du verkligen ha en som är allround även för slipning och t ex stålborstning så är variabelt varvtal omistligt.

https://www.metabo.com/se/sv/maskiner/k ... %20varvtal

Men det är väl tyvärr lite mer pengar det handlar om.

Skulle inte gå ner under 1100 W.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710825
totte skrev:Metabo är rejäla grejor. Skall du verkligen ha en som är allround även för slipning och t ex stålborstning så är variabelt varvtal omistligt.

https://www.metabo.com/se/sv/maskiner/k ... %20varvtal

Men det är väl tyvärr lite mer pengar det handlar om.

Skulle inte gå ner under 1100 W.

Det är nog för dyrt med variabel till att börja med. Men när ska man ha en som varvar 800 respektive 1100?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

masyngel  
#710826 Lustigt, jag hade en Metabo skruvdragare som fick jobba hårt i 10 år, sedan dog batterierna.
Nu kör jag med en 30 år gammal makita...

Gör hobby jobb, typ sätta upp ett kök, inget annat.

William, om du kan prova maskinen i handen kan du nog bestämma dig, Dödmansgreppet kan ju vara en vinnare, eller rent skit.

Min x svägerska vägrade att lyssna på mina råd och förslag, körde sönder någon röjsåg och motorsåg. Eftersom hon är starkare än maskinerna...
Senaste motorsågen är lätt, med för långt svärd och skip kedja, har lånat den en dag stängde av sågfan säkert 40 gånger av misstag, då jobbar jag ändå alltid med tunn handske på höger hand.

Så testa maskinerna!

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710831
masyngel skrev:Lustigt, jag hade en Metabo skruvdragare som fick jobba hårt i 10 år, sedan dog batterierna.
Nu kör jag med en 30 år gammal makita...

Gör hobby jobb, typ sätta upp ett kök, inget annat.

William, om du kan prova maskinen i handen kan du nog bestämma dig, Dödmansgreppet kan ju vara en vinnare, eller rent skit.

Min x svägerska vägrade att lyssna på mina råd och förslag, körde sönder någon röjsåg och motorsåg. Eftersom hon är starkare än maskinerna...
Senaste motorsågen är lätt, med för långt svärd och skip kedja, har lånat den en dag stängde av sågfan säkert 40 gånger av misstag, då jobbar jag ändå alltid med tunn handske på höger hand.

Så testa maskinerna!

Jag ska prova först.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710833
totte skrev:Metabo är rejäla grejor. Skall du verkligen ha en som är allround även för slipning och t ex stålborstning så är variabelt varvtal omistligt.

https://www.metabo.com/se/sv/maskiner/k ... %20varvtal

Men det är väl tyvärr lite mer pengar det handlar om.

Skulle inte gå ner under 1100 W.

Jag får ändar mitt svar. Det var så när jag kollade att snarare alla var dyrare än jag trodde... om man mixtrar lite hit och det på prissidor mellan 1100w och 1350w samt olika utrustning så hamnar alla kring 1500kr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

JohannesG  
#710835
Erre skrev:Köp med så stort watt tal som plånboken tillåter.

Instämmer till fullo.
Det viktiga är att hålla hastigheten på skivan uppe. Orkar maskinen inte hålla varvet uppe slits även kvalitetsskivor ut väldigt snabbt med stor dammutveckling och hål i plånboken som följd. Hastigheten bör vara så hög som möjligt. Men givetvis aldrig högre än vad skivan tål.

Ett exempel. En 180mm skiva håller bra i början på en maskinen som varvar runt 8000rpm. När skivan blir sliten och krymper försvinner skivan allt fortare. Samma fenomen uppträder på en 125mm skiva trots att denna skivan redan är mindre i utgångsläge men av identiskt material. Skillnaden är att 125mm maskinen varvar runt 11-12000rpm och då blir periferihastigheten åter närmare 80m/s.

Användarvisningsbild

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

Williamm  
#710837
JohannesG skrev:
Erre skrev:Köp med så stort watt tal som plånboken tillåter.

Instämmer till fullo.
Det viktiga är att hålla hastigheten på skivan uppe. Orkar maskinen inte hålla varvet uppe slits även kvalitetsskivor ut väldigt snabbt med stor dammutveckling och hål i plånboken som följd. Hastigheten bör vara så hög som möjligt. Men givetvis aldrig högre än vad skivan tål.

Ett exempel. En 180mm skiva håller bra i början på en maskinen som varvar runt 8000rpm. När skivan blir sliten och krymper försvinner skivan allt fortare. Samma fenomen uppträder på en 125mm skiva trots att denna skivan redan är mindre i utgångsläge men av identiskt material. Skillnaden är att 125mm maskinen varvar runt 11-12000rpm och då blir periferihastigheten åter närmare 80m/s.


Det där har jag märkt. Den klena batteridrivna som varvar 800 skär som bäst när skivan är nästan slut...

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelslip, köpråd nybörjare.

zeetorg  
#710839 Själv så föredrar jag en mindre maskin på kanske 7-900watt då dom brukar vara både lättare och smidigare.
Men bland det viktigaste är att ha en maskin med så lite vibrationer som möjligt, man blir fort trött i händer och fingrar efter lite slipande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).