Logistik, Transport

Använda gamla stickvägar?

16 inlägg 7633 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Använda gamla stickvägar?

berraX  
#710725 Jag tänkte på sikt försöka göra mer själv i skogen. Att köra ut timmer tänkte jag skulle vara rimligt.....men när jag tittar lite mer kritiskt på stickvägarna är det inte så lätt. Jag kommer att köra med traktor, inte med skotare. Nu har jag obefintlig erfarenhet, men jag förmodar att en traktor (4wd) behöver bättre vägar än en skotare.

Befintliga vägar har ibland väldigt djupa spår. Det förekommer att det står rätt "stora" stenar mitt på vägen. Och så är det förstås många stora stubbar överallt. Jag börjar att tvivla på att det är körbart med traktor.

Vad göra man? Skall jag gå på stubbarna med motorsåg för att få ner höjden på dem? Fylla ut körspår med stockar? Om terrängen är alltför ojämn, röja fram nya stickvägar?

Hur får man med rimliga medel stickvägar som är körbara med traktor?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda gamla stickvägar?

Kenya Cane  
#710728 Jag avser att nyttja de gamla stickvägarna som gjordes för drygt 30 år sedan. De är gjorda med ca 30 meters avstånd.

De var inte alltid lätta att hitta men genom att vara ute i terrängen och där jämföra med Skogsstyrelsens karta för trädhöjder gick det bra.

När jag väl hade snitslat ut dem, röjde och gallrade jag bort allt som växt upp där. Nu återstår att kapa bort en del gamla stubbar som sticker upp lite högt. Tack och lov är de flesta ganska murkna vid det här laget och jag har heller inte så mycket körskador eller stora stenar.

Planen är att jag ska kunna köra där problemfritt både med min Polaris atv och min MB Trac 680 och att det aktuella beståndet på ca 8 ha ska skötas genom blädning.

Användarvisningsbild

Re: Använda gamla stickvägar?

halvproffs  
#710730
berraX skrev:
Hur får man med rimliga medel stickvägar som är körbara med traktor?


Bandgrävare.

Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

berraX  
#710743 bandgrävare.....det vore ju ett sätt att få bort körskadorna.

Men det låter lite dyrbart (?)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda gamla stickvägar?

halvproffs  
#710748
berraX skrev:bandgrävare.....det vore ju ett sätt att få bort körskadorna.

Men det låter lite dyrbart (?)


Duktig förare så blir det mycket gjort för pengarna och framkomligheten blir ju kvar i framtid.
Har själv anlitat grävare vid flertal tillfällen och det ångrar jag definitivt inte.

Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

berraX  
#710749 kenya Cane,
ungefär som hos mej en jag har nog värre körskador.

Jag har ock tänkt mej någon variant på blädning, även skogen inte passar för det. Men med begränsat uttag kan jag nog hålla på i många år innan det är dags för en traditionell slutavverknig

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

berraX  
#710751 halvproffs ungefär vad blev det för kostnad?
Man får väl räkna om timkostand till kronor/meter eller något i den stilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

Axl  
#710752 Ska det bara slätas till kör en duktig förare närmare 100 m/h.

Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

berraX  
#710753 Det kanske vore något att undersök lite närmare 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710821 Har en liten 7 tons grävare som jag brukar laga basvägar med. Det går fort och det blir bra. Är inte alltför ambitiös men nivån är att en bonntraktor ska kunna gå där. Om inte med en vinglig kranvagn så åtminstone med plantor i frontskopan eller en älg i lunningsvinschen. Den lilla maskinen har ju sina begränsningar ändå. Alltför stora stenblock eller stubbar flyttar man inte på.

Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

berraX  
#710823 Jag var skeptisk först, men det kanske är hörbart😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda gamla stickvägar?

halvproffs  
#710852
berraX skrev:halvproffs ungefär vad blev det för kostnad?
Man får väl räkna om timkostand till kronor/meter eller något i den stilen.


Är nog 30 år sedan tills för 5år sedan som jag anlitat grävare i olika uppdrag. Lagt igen fula hjulspår, fixat till körvägar och gjort körväg där det var helt omöjlgt att ta sig fram.
Har inga uppgifter om kostnader men runt 700kr timmen +m har jag för mig och är värt varje krona. Brukar tänka så här; Att ta sig fram med traktor och vagn på ett enkelt sätt utan att köra sönder dessa är värt massor. Är flera här som gör traktorvägar. @isteskog hade en jättefin redogörelse på vägbyggnation i Hälsinglands bergiga trakter.

Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

berraX  
#710853 kan de bryta upp stubbar också?

Jag får kanske börja reka vägarna och ha lite annan möjlig infallsvinkel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Använda gamla stickvägar?

halvproffs  
#710856
berraX skrev:kan de bryta upp stubbar också?

Jag får kanske börja reka vägarna och ha lite annan möjlig infallsvinkel.


Du måste anlita en ganska stor grävare, kanske 20ton och då följer stubbarna och stora stenar med👍

Avatar Fallback

Re: Använda gamla stickvägar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#710858 Då kan han få bilväg om han vill och har lust att ta upp rejäla väggator. Men att för att fylla hjulspår och släta till lite behövs inte mycket. Jag brukar samla material från sidorna och köra med schaktbladet lågt så fyller det ut spåren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).