Jag letar efter en äldre bensindriven bergborrmaskin för att jag tycker att de verkar som kul att ha.
Jag vet att det finns Atlas Coppco Cobra och Pionjär.
Vad rekommenderas?
Hälsningar Williamm.
williamm skrev:Hej!
Jag letar efter en äldre bensindriven bergborrmaskin för att jag tycker att de verkar som kul att ha.
Jag vet att det finns Atlas Coppco Cobra och Pionjär.
Vad rekommenderas?
Hälsningar Williamm.
tallen100 skrev:williamm skrev:Hej!
Jag letar efter en äldre bensindriven bergborrmaskin för att jag tycker att de verkar som kul att ha.
Jag vet att det finns Atlas Coppco Cobra och Pionjär.
Vad rekommenderas?
Hälsningar Williamm.
Du skulle ha en gammal warsop, undrar om det inte var vevstart på dom 🤔
Men det är rätt tunga grejor 😀
Motor: 1 cyl, 2- takt. Effekt vid 2400 varv/mnsinin: 2 hk. Bränsle: oljeblandad bensin (8% olja). Borrkapacitet: 10-15 cm/min i medelhård granit. Vikt: 42 kg.
Brorsan skrev:Det som är bra med cobran är att den är relativt lätt.
Man måste vara kompis med en cobra. Den har sina egenheter.
I insugningsrörets nederdel finns det bara en fjäderbelastad slipad platta som stänger insuget och bränslet
helt vid avstängd maskin.
När man drar runt motorn och det blir sug i insugsröret öppnar plattan något och öppnar samtidigt
4 st hål för bränsle runt insugsröret och motorn startar (förhoppningsvis) av bränsleblandningen.
Brånslemängden - varvtalet regleras bara av en bränsleventil- ställbart munstycke som samtidigt
är avstängning.
Det svåra är att du måste veta- höra når motorn får rätt mängd bränsle -som du justerar under gång
med munstycket.
Under starten ska den ha lite mer bränsle- kall motor, munstycket justeras in något vartefter den blir varm
så du får en bra gång.
Vid stopp stänger du munstycket helt.
När du kört ett tag och luftfiltret blir lite tätare av allt stendamm ändras förutsättningarna och
munstycket måste justeras igen.
Du måste ha lite motoröra med en cobra.
Jag har aldrig dragit den sur så stiftet behöver tas bort men man måste vara uppmärksam vid start
och veta om den får tillräckligt eller förmycket bränsle.
Iom den enkla förgasarkonstruktionen går motorn om bränslet rinner till munstycket, så har du bara tillräckligt
med bränsle i tanken och håller maskinen åt rätt håll kan du borra lite snett uppåt till och med.
Har maskinen stått länge kan plattan i förgasaren klibba fast - skruva bort luftfiltret och stick ner en skruvmejsel
mot plattan, tryck försiktigt ner den så du ser att det rinner fram bränsle. Då startar den på ett par ryck.
Jag förstår att många slänger den i närmsta sjö men jag trivs bra med den.
Det är en väldigt oöm konstruktion.
Jag använder den mest för dubbhål numera och till det är den perfekt.
Ska jag borra mycket för stenspräckning/sprängning hyr jag en kompressor och luftmaskin.
Brorsan skrev:Det som är bra med cobran är att den är relativt lätt.
Man måste vara kompis med en cobra. Den har sina egenheter.
I insugningsrörets nederdel finns det bara en fjäderbelastad slipad platta som stänger insuget och bränslet
helt vid avstängd maskin.
När man drar runt motorn och det blir sug i insugsröret öppnar plattan något och öppnar samtidigt
4 st hål för bränsle runt insugsröret och motorn startar (förhoppningsvis) av bränsleblandningen.
Brånslemängden - varvtalet regleras bara av en bränsleventil- ställbart munstycke som samtidigt
är avstängning.
Det svåra är att du måste veta- höra når motorn får rätt mängd bränsle -som du justerar under gång
med munstycket.
Under starten ska den ha lite mer bränsle- kall motor, munstycket justeras in något vartefter den blir varm
så du får en bra gång.
Vid stopp stänger du munstycket helt.
När du kört ett tag och luftfiltret blir lite tätare av allt stendamm ändras förutsättningarna och
munstycket måste justeras igen.
Du måste ha lite motoröra med en cobra.
Jag har aldrig dragit den sur så stiftet behöver tas bort men man måste vara uppmärksam vid start
och veta om den får tillräckligt eller förmycket bränsle.
Iom den enkla förgasarkonstruktionen går motorn om bränslet rinner till munstycket, så har du bara tillräckligt
med bränsle i tanken och håller maskinen åt rätt håll kan du borra lite snett uppåt till och med.
Har maskinen stått länge kan plattan i förgasaren klibba fast - skruva bort luftfiltret och stick ner en skruvmejsel
mot plattan, tryck försiktigt ner den så du ser att det rinner fram bränsle. Då startar den på ett par ryck.
Jag förstår att många slänger den i närmsta sjö men jag trivs bra med den.
Det är en väldigt oöm konstruktion.
Jag använder den mest för dubbhål numera och till det är den perfekt.
Ska jag borra mycket för stenspräckning/sprängning hyr jag en kompressor och luftmaskin.
tallen100 skrev:williamm skrev:Hej!
Jag letar efter en äldre bensindriven bergborrmaskin för att jag tycker att de verkar som kul att ha.
Jag vet att det finns Atlas Coppco Cobra och Pionjär.
Vad rekommenderas?
Hälsningar Williamm.
Du skulle ha en gammal warsop, undrar om det inte var vevstart på dom 🤔
Men det är rätt tunga grejor 😀
williamm skrev:tallen100 skrev:williamm skrev:Hej!
Jag letar efter en äldre bensindriven bergborrmaskin för att jag tycker att de verkar som kul att ha.
Jag vet att det finns Atlas Coppco Cobra och Pionjär.
Vad rekommenderas?
Hälsningar Williamm.
Du skulle ha en gammal warsop, undrar om det inte var vevstart på dom 🤔
Men det är rätt tunga grejor 😀
Vad är särskilt med dem?