Bioenergi

Grillkol

379 inlägg 98048 visningar 34 följer Svara, dela mm...   

Re: Grillkol

r93  
#709229 Instämmer med warpeter, men det ska inte brinna alls brinna när man tänder kolet! Då är det inte färdigt. En fullständigt rökfri glöd ska det bli!

Och om någon använder tändvätska så får jag be er lämna landet! På sin höjd en tändkub från biltema får användas, helst bara tidningspapper.

Likaså tempen! Denna kol blir otroligt varm! Så häv inte i som ni brukar.

Japp, nu är ni fast 😄 det går inte att äta något som är grillat på köpekol/briketter... det blir lätt att man tar med sig en liten kasse med kol när det ska bjudas på grillat, för annars sitter man hela middagen och tänker på att det smakar brikett.

Kul att fler har nördat ner sig, vore kul om någon hade ett fruktträd att kola!

Edit: googlar man pyrolys så är det mellan 500 - 1000 grader, har för mig att jag såg nån film med kolektivet, dom ville inte berätta exakt vilken temp dom kolade på, men man förstod att det var runt 600 grader.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#709236 Jag är lite nyfiken på detta, och undrar på hur råvaran skall vara, att den skall vara torr har jag förstått, men hur fint skall den vara huggen? spelar det någon roll?
Skall man packa tätt och helst utan luft mellan bitarna eller skall det packas luftigt...

r93  
#709240 Packas så tätt det går! Mer än hälften försvinner, jag kapar klyvd meterved i exakt längd som tunnan, då slipper man massa luft.

Lite finare klyvd än vanlig pannved, titta på bilderna i tråden så får du nog en hint.

r93  
#709243 Kul film

WarPeter  
r93 skrev:Edit: googlar man pyrolys så är det mellan 500 - 1000 grader, har för mig att jag såg nån film med kolektivet, dom ville inte berätta exakt vilken temp dom kolade på, men man förstod att det var runt 600 grader.

Jag har inte någon teoretisk bevisning men för oss har det börjat ge brännbar gas vid cirka 350-380 grader. Men tempen är ju sällan helt jämn så svårt att veta exakt.

Hur högt man vill gå är nog lite beroende på träslag. Björk verkar tåla 600 utan problem. När vi kört al har vi haft problem med att den blir lite för porös och vill falla sönder när vi sorterar om man kör så varmt. Vi har dock inte kört så många eldningar än att vi hittat en perfekt temp.

r93  
#709278 Spännande, vad har du för ”ugn” ?

Lindianerna  
#709286 @r93 Täpper du till det lilla hålet någon gång i slutet eller är det ständigt öppet?
Har du tätt i botten på lilla tunnan?
Ser ut som man borde prova 😁

r93  
#709290 Ja, lilla tunnan är tät i botten, står ju uppochner så någon glipa blir det nog, jag har prövat att täppa det lilla hålet, men har nog inte märkt någon skillnad på resultatet.

Givetvis!

Ju fler som börjar desto bättre! Så kanske vi kan få folk att grilla med riktig kol istället för kolat rivningsvirke eller ihoplimmat pulver.

WarPeter  
r93 skrev:Spännande, vad har du för ”ugn” ?

Om frågan var till mig så kör vi en hemmabyggd 1500 liters. Men planen är att bygga en på minst 5 kubik så fort vi hittar en bra tank.

r93  
WarPeter skrev:
r93 skrev:Spännande, vad har du för ”ugn” ?

Om frågan var till mig så kör vi en hemmabyggd 1500 liters. Men planen är att bygga en på minst 5 kubik så fort vi hittar en bra tank.

Ett sådant svar kräver en bild!

WarPeter  
r93 skrev:Ett sådant svar kräver en bild!

Haha, ja, hon är inte så fager längre efter ett antal eldningar men här är en nytagen iaf. Laddad och klar för eldning i helgen som kommer.
1618223858_ugnen.jpg

Användarvisningsbild

plax  
#709506 Då var min kolugn nästan färdig också, isoleringen kvar 😀
Blir nog test på lördag.
1618333104_20210413_194521.jpg
1618333109_20210413_194637.jpg

tallen100  
#709520 Man blir så inspirerad så kolning måste nog testas... 😀

Användarvisningsbild

Granstorp  
#709530 Förbereder redan ved för nästa kolning....har även börjat snegla på allt från accumulatortankar till farmatankar😂

r93  
#709532 Gör det! Sen är du fast!

För många år sedan var jag på en större 30-årsfest, det var min sambos barndomskompis så jag kände bara ytligt ett par deltagare, men jag visste att en hade vuxit upp på en skogsgård så honom sökte jag upp när maten var uppäten och groggarna började förtäras, vi hade mycket trevliga samtal om träd, jakt etc ända tills han började tjata om sin kol han gjorde, & ju fler groggar som konsumerades ju jobbigare blev han, jag minns att jag tyckte det var ett jäkla tjat på slutet.

Men nu har jag blivit likadan......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).