Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Om hyggesfritt skogsbruk och annat

300 inlägg 51171 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#708654
ulf 1 skrev:Vet inte vad du pratar om, jag har alltid haft det som jag velat med mina företag, med sportbarerna låg jag på 2-3 miljoner varje år mellan2008-2018
Innebär som du velat ha det att du haft en personalkostnad per anställd som inte motsvarar en ok månadslön? Bra chef?

ulf 1 skrev:du ska nog inte bekymra dig över mig, du har väl något på hemmaplan som du kan ta i tu med.
Absolut, bland annat 25 anställda i mitt företag med en personalkostnad per anställd på över 750tkr per år. Dvs ett företag med bra villkor för dom som jobbar där.

Men det är ju inte jag som skryter med att jag hela tiden vet mer än andra och att alla andra är lurade och inte fattar något. Så jag är mer nyfiken på hur du kunnat undvika att bygga upp ett stabilt företag med de fantastiska egenskaperna du har.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708839 Det finns ingenting i din värld som jag vill ha, har aldrig varit ute efter pengar eller att köra ett löpande band, volvofabrik är inte en livsstil det är ett exploaterande av människan, jag strävar efter att bara att göra det trivsamt för mina medmänniskor, flåshurtiga företagare som ska försörja allt fler vid i allt snabbare ekorrhjul är det mest tragiska jag vet.
I skogsindustrin är detta helt galet 200 meter stockar i minuten ska igenom de sista 20 fabrikererna i Sverige om dagen minst tusen kubik om helst 10tusen ska garantera att ekorrhjulet lönar sig, annars konkurs, småskitarna ska köpas upp och läggas ner, glesbygden ska bli glesare till allt är borta och tre fabriker finns kvar, då klarar dom att bilda kartell.
Nä WarPeter jämför aldrig dig med mig, vi är ett litet gäng som har jävligt kul och går det runt på öret så har jag lyckats, gör det inte det så går jag inte i konkurs, för jag vet inte hur man gör det, och någon bank har aldrig lyckats med det heller.
I går satte vi upp viltstängsel och hade en underbar dag i solen, det kommer en video om det om någon vecka, så att ni alla kan göra något för att skydda era plantor mot en idiotpopulation av Älgar och numera Hjortar, ni kommer att få lära er alla misstag som jag gjort så ni kan börja på en bättre nivå, men att komma på fel med saker är lika intressant för mig som att se att allt funkar.
En bra karl reder sig själv och hjälper andra.
Oro dig inte för lönerna hos mina anställda, de är inte livegna, och alla ni som gillar WarPeter lycka till på jobbet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Mellberg  
#708851 Något blev fel Ulf 1. =)) Behövs väl inga viltstängsel i det hyggesfria skogsbruket. :mrgreen:

Tanka HVO som jag, då är du klimatneutral på fem minuter. :D Åter igen gjorde jag en insatts för klimatet, när gjorde du det senast Ulf 1. :((

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708877 Vilken fantastiskt torftig värld vi skapat, där människan bara är en hoppande plånbok som till varje pris ska plundras, numera varje sekund, trodde ni att ni får vara ifred utan att nån gräver i plånboken dygnet runt, det man tjänar mest på just nu är alla dumskallar som ska bli fossilfria, man skrattar hela vägen till banken, subventionerna är miljarder kronor till alla mumbojumbo hittepån från industrin.
En är det Mellberg tjatar om, HVO visst är den grön (algerna som bildas i tanken menar jag då) dessa dolda skattepengar som vi betalar, ger politiker de sista kronorna de kan krama ur oss, dom vet ju att vi vill rädda världen, så säger dom att skiten som ska ersätta det fossila är grönt, så orkar vi betala 2.50 per kilowatt fast man vid avregleringen av elmarknaden "spådde" max 20 öre i framtiden från våra politiker.
Vindkraften som många skogsbolag får inkomster från nu, är perfekt när plantageskogarnas ålder ligger på 20-30 år.
Den gör vårt elsystem till ett svindyrt kaos som vi medborgare givetvis får betala.
Igår skulle jag köpa märkband på Jula när jag åkte för att sätta upp viltstängsel 19 kr per rulle hade kostat 49, så jag slappnade av och gjorde inte en kritisk granskning av erbjudandet, "nä tyvärr är det slut var svaret i informationen.
Jag gick ut på lagret och började pratad med en kille (min hjärna började tänka igen) jag sa, "när fick ni slut på märkbanden" hans svar gjorde mig helt ställd, "du, de där har vi inte haft på tå år, annonsen om extrapris ligger kvar för att den ger oss klick på googles"
Så den som tror mitt gnäll på industrin är nått som är "konspirationer"i min lilla hjärna, ni är bara små jävla hoppande grundlurade plånböcker, dygnet runt, och har ni ett kalhygge i eran skog då är ni industrins egna små bladlöss.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

bodaedet  
#708880 Ännu ett givande inlägg..... vad lärde du oss nu??

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

gurka  
#708881
ulf 1 skrev:, ni är bara små jävla hoppande grundlurade plånböcker, dygnet runt, och har ni ett kalhygge i eran skog då är ni industrins egna små bladlöss.


Du kan verkligen skapa motivation för din skosbruksmodell 😀 😀

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Torbjörn  
#708890
ulf 1 skrev:Vilken fantastiskt torftig värld vi skapat, där människan bara är en hoppande plånbok som till varje pris ska plundras, numera varje sekund, trodde ni att ni får vara ifred utan att nån gräver i plånboken dygnet runt, det man tjänar mest på just nu är alla dumskallar som ska bli fossilfria, man skrattar hela vägen till banken, subventionerna är miljarder kronor till alla mumbojumbo hittepån från industrin.
En är det Mellberg tjatar om, HVO visst är den grön (algerna som bildas i tanken menar jag då) dessa dolda skattepengar som vi betalar, ger politiker de sista kronorna de kan krama ur oss, dom vet ju att vi vill rädda världen, så säger dom att skiten som ska ersätta det fossila är grönt, så orkar vi betala 2.50 per kilowatt fast man vid avregleringen av elmarknaden "spådde" max 20 öre i framtiden från våra politiker.
Vindkraften som många skogsbolag får inkomster från nu, är perfekt när plantageskogarnas ålder ligger på 20-30 år.
Den gör vårt elsystem till ett svindyrt kaos som vi medborgare givetvis får betala.
Igår skulle jag köpa märkband på Jula när jag åkte för att sätta upp viltstängsel 19 kr per rulle hade kostat 49, så jag slappnade av och gjorde inte en kritisk granskning av erbjudandet, "nä tyvärr är det slut var svaret i informationen.
Jag gick ut på lagret och började pratad med en kille (min hjärna började tänka igen) jag sa, "när fick ni slut på märkbanden" hans svar gjorde mig helt ställd, "du, de där har vi inte haft på tå år, annonsen om extrapris ligger kvar för att den ger oss klick på googles"
Så den som tror mitt gnäll på industrin är nått som är "konspirationer"i min lilla hjärna, ni är bara små jävla hoppande grundlurade plånböcker, dygnet runt, och har ni ett kalhygge i eran skog då är ni industrins egna små bladlöss.

Om du inte har något vettigt att säga så kan du väl göra som oss andra: tiga!

Kanske skulle du hantera sina inlägg på samma sätt som du hanterar din skog, satsa på kvalitet istället för kvantitet!

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#708906
ulf 1 skrev:Det finns ingenting i din värld som jag vill ha, har aldrig varit ute efter pengar eller att köra ett löpande band, volvofabrik är inte en livsstil det är ett exploaterande av människan, jag strävar efter att bara att göra det trivsamt för mina medmänniskor, flåshurtiga företagare som ska försörja allt fler vid i allt snabbare ekorrhjul är det mest tragiska jag vet.

Hmm, det enda jag väljer att kommentera är att du som vanligt väljer att, helt utan faktagrund, skapa en bild av hur du tror det måste vara för att passa din världsbild och försvara dina val.

En intressant frågeställning: Om både mina och dina anställda älskar det vi gör och har kul på jobbet med skillnad att jag betalar en bra lön och dessutom delar vinsten med mina anställda, vem är det som exploaterar sina anställda?

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

morco  
#708914 HVO ger nada alger i tanken, det gör däremot RME som utvinns ur rapsolja. HVO är en syntetisk framställd exakt dieselmolekyl, betydligt mer komplicerad process än RME. Jag tror tyskarna körde wehrmacht på HVO då de inte hade åtgång till oljefält, men där kan jag ha fel...... till skillnad mot vad trådskaparen tror om Sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Mellberg  
#708916 Blir inga alger i HVO, Ulf 1, 👍 dessutom helt klimat neutralt. Härlig känsla detta, trots att det kostar en liten slant extra. Vi som är stadda vid kassa kan offra den pengen för både klimatet och den biologiska mångfalden. Som skogsägare gör man på så sätt tredubbel nytta. 😎

Den Svenska skogen är inte så dum, den duger till mycket, eller hur Ulf 1..... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

morco  
#708918 Är man ute efter goda egenskaper i stark kyla är HVO tom bättre än blankdiesel, parafinerar vid ännu lägre temperatur

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

ulf 1  
#708974 Märklig kritik jag får för mina inlägg, en bunt människor som alla verkar ha fått stockholmssyndromet och ihärdigt försvarar en industri som sugit ur all must ur större delen av vårt land, gjort hela skogslandskapet till en tragiskt virkesåker, på bekostnad av noll möjligheter för glesbygdens människor att försörja sig, i Härjrdalen finns 2800 turistjobb och 80 inom skogsbruket av 7000 arbetstillfällen, man har efter att sopat rent alla naturliga skogar avslutat idiotskosbruket med att sätta upp tusentalet Vindkraftverk som gör elen dubbelt så dyr.
Vad är det jag säger som ni inte förstår, som Lars brukar säga.
Vi är grundlurade, vi ska vara glada att vi har ett jobb, även om det innebär att du ska sitta i en hytt under taket och mata stockar från trädodlingarna år ut och år in, och även om du då tar turistjobben från tusentals mycket trevligare tillvaro som behandlar naturen med respekt och inte skövlar pinnarna för att om möjligt öka takten lite till.
Inse att vår behandling av naturen är sjuk, och börja där att göra något åt det, det finns tusentals orsaker att avbryta ett 200 år gammalt toktänk om skogsbruk men det finns bara ETT att fortsätta ... pengar, så jävla fattiga är vi i detta naturens U-land.

   TS
Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

röjar kalle  
#709089 Du håller stilen uffe fortfarande du har klarat dig från bannlysnig Bara det är en bedrift. 👍

Avatar Fallback

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

WarPeter  
#709092
ulf 1 skrev:Märklig kritik jag får för mina inlägg, en bunt människor som alla verkar ha fått stockholmssyndromet och ihärdigt försvarar en industr

Fast nästan ingen kritik försvarar någon industri, all kritik är ju riktad emot hur du beter dig och framför dina åsikter. Om du höjer nivån så skall du se att blir bättre. Du har ju kallat alla för grundlurade idioter i 1000 inlägg nu utan att komma någon vart så det kanske är tid att prova något annat?

Användarvisningsbild

Re: Om hyggesfritt skogsbruk och annat

Lars Lundqvist SLU  
#709099
ulf 1 skrev:Vad är det jag säger som ni inte förstår, som Lars brukar säga.

Du vill ha blandskog men ändrar din blandskog till trädslagsren björkskog.
Du hatar hyggen men gör ändå hygge.
Du bryr dig inte om pengar utan vill bara ha roligt men berättar ideligen om hur mycket du ska tjäna på huggkubbar, viltstängsel, pidestaler, slabs, osv.
Du skäller på företag som vill tjäna pengar men skryter om hur framgångsrikt ditt eget företag var,
Du tycker att det är för mycket älg och tycker att det är jägarnas fel, som skjuter älgar. Och gör inget för att själv minska älgstammen trots att du äger jakträtten på dina fastigheter.
Osv...

Det är nog där nånstans vi inte förstår. Du säger ett men gör ett annat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).