Bioenergi

Grillkol

379 inlägg 95782 visningar 34 följer Svara, dela mm...   

Re: Grillkol

WarPeter  
morco skrev:Jag tänkte annars det ger en bra fingervisning när kolningen är klar, när det inte brinner längre finns väl inget mer än kol kvar?

Helt rätt tänkt, det tar ganska lång tid så det är skönt att veta när det är klart annars är det lätt att avsluta för tidigt och få kol som inte är helt klar. Men bra isolering och gasåterföring bör det räcka att elda första tredjedelen av kolningen och sedan bara låta gasen värma. Dock har jag inte samma konstruktion så vet inte effektiviteten på den ni tittar på.

En annan fördel är att du och eventuella grannar slipper ganska frän röklukt om du eldar upp gasen istället för att släppa ut den. När gasen bränns är den nästan helt lukt och rökfri.

morco  
#707495 Är nu på fjällsemester med familjen men drömmer mig bort till skog, vedhuggning och numer kolning när man sitter och såsar i sittliften.

Återkommer med lite bilder om ett par veckor!

Användarvisningsbild

Granstorp  
#707502 Jag har ingen retur av gaserna till eldstaden, jag har borrat 4st hål i nedre delen av skorsten och hoppas att gaserna ska passera genom dessa och förbrännas i skorstenen. Ska även göra ett roster som kommer ligga strax över dom fyra hålen för att förhindra att veden eller kol täpper till hålen! Tunnan ska också isoleras med någon form av brandisolering! Aldrig gjort något liknande tidigare men ska bli riktigt intressant!

Hittills har bygget kostat mig 200kr(skorstenen)

WarPeter  
Granstorp skrev:Tunnan ska också isoleras med någon form av brandisolering!

Vanlig stenull funkar rätt bra såvida man inte eldar rätt på den. Väldigt mycket billigare än bransisolering.

morco  
#707511 Det finns stenullsmatta ca 30 mm tjock med stålnät, tror det är till för att isolera skorstenar. Tänkte använda mig av sådan runt tunnan, borde göra stor skillnad mot att elda oisolerat

morco  
#708797 Då är bygget klart, återstår bara att vira stenullsmatta runt tunnan så man får upp tempraturen tillräckligt högt. Som vanligt uppslukas man av själva skapandet så det blev inga kort under bygget men jag tror det framgår hur jag gjort.

Vinkelslip och sticksåg med metallblad. Inloppet är ett T-rör 125 mm med 100 anslutning uppåt till själva återföringen. slitsade upp ena sidan på T-röret och tryckte det på plats innifrån och vek ut plåtflikarna på utsidan för att hålla på plats. 100 röret slutar ca 10 cm under locket och skruvas fast mot tunnans vägg i ovankant. Färdigställt på ett par timmar.

Fyras igång nästa helg när ungarna är med, mina söner har en arbetshelg där de med några kompisar klyver ved och säljer till en kollega. Ungarna växer och förra året klöv de upp 5 kubib med yxa och hydraulklyv så i år har jag huggit lite mer 😀

Återkommer med resultat och lärdommar

Användarvisningsbild

Granstorp  
#708798 Snyggt @morco
Själv tänder jag min oljefatsmila imorgon runt lunch. Blir att ladda upp med både grillkorv och några burköl....Avslutade mitt bygge med att montera en rökgastermometer i tunnans övre del, köpte även ett paket brandisolering. Ska försöka komma ihåg att knäppa några bilder under premiäreldningen!

Användarvisningsbild

Arvid0  
morco skrev:Då är bygget klart, återstår bara att vira stenullsmatta runt tunnan så man får upp tempraturen tillräckligt högt. Som vanligt uppslukas man av själva skapandet så det blev inga kort under bygget men jag tror det framgår hur jag gjort.

Vinkelslip och sticksåg med metallblad. Inloppet är ett T-rör 125 mm med 100 anslutning uppåt till själva återföringen. slitsade upp ena sidan på T-röret och tryckte det på plats innifrån och vek ut plåtflikarna på utsidan för att hålla på plats. 100 röret slutar ca 10 cm under locket och skruvas fast mot tunnans vägg i ovankant. Färdigställt på ett par timmar.

Fyras igång nästa helg när ungarna är med, mina söner har en arbetshelg där de med några kompisar klyver ved och säljer till en kollega. Ungarna växer och förra året klöv de upp 5 kubib med yxa och hydraulklyv så i år har jag huggit lite mer 😀

Snyggt!
Vad har du för lock?
Senast redigerad av Arvid0 fre 09 apr 2021, 08:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Arvid0  
Arvid0 skrev:
morco skrev:Då är bygget klart, återstår bara att vira stenullsmatta runt tunnan så man får upp tempraturen tillräckligt högt. Som vanligt uppslukas man av själva skapandet så det blev inga kort under bygget men jag tror det framgår hur jag gjort.

Dubbelpost
Senast redigerad av Arvid0 fre 09 apr 2021, 08:51, redigerad totalt 1 gång.

morco  
#708819 Det är tillhörande lock till tunnan som spänns fast med tunnbant, sådan där plåtring med spännarm (inte med på bild), tror det blir riktigt tätt, får nog dreva lite brandisolering runt skorstensgenomföringen i locket. Nertill blev det väldigt tätt då T-röret har en liten diameterökning som spänner an mot insidan av tunnan.

Är det någon som har en susning om hur lång tid man behöver vänta efter att den gasat ur sig? misstänker det är varmt ett bra tag efterslutförd kolning. Skulle vara kul om man kund öppna dagen efter så ungarna får se resultatet innan de åker hem....

Användarvisningsbild

Arvid0  
#708822 Ja just de. Finns det lock att köpa till oljefat eller är det speciella oljefat? Borde ju gå att skära ut en plåt som lock annars.

r93  
#708826 @morco

Jättefint bygge!! Men hur är det tänkt att fungera? Jag har gjort en hem del oljefatskol och jag förstår inte hur man ska använda ditt bygge?

Ingen kritik! Bara nyfiken

Användarvisningsbild

Arvid0  
#708831 Nu svarar jag åt morco, tror han gjort denna:

Har själv tänkt testa den, verkar smidig.

morco  
#708833 Jag tänker elda nere i T-röret utifrån, blir ju en liten eldstad med diameter 125 mm som får matas med finkluven 30 cm ved, jag räknar med att draget gör att man kan mata den med längre ved och även om det nästan skulle brinna utifrån sugs lågorna in i skorstenen, det är sedan skorstenen som går upp nästan mitt i tunnan som värmer veden, räknar med att röret mer eller mindre glödgas.

När sedan pyrolysen startar så frigörs ju gasen som förs ner i det mindre röret rakn ner i eldstaden, på så sätt hoppas jag bara behöva stödelda i början. Ser många på tuben som bara eldar upp metangasen och det är ju iofs effektfullt men på detta sätt används den i processen.

Om en vecka vet jag om det funkar, har aldrig gjort kol tidigare

morco  
#708834 Stämmer, den har jag kikat på, jag tror dock det är en fördel att kunna centrera skorsten mer till mitten av tunnan.

Sedan bör man nog använda stenull, tål värme mycket bättre än glasfiber

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).