Grävmaskiner

Minigraver med stegmater i skogen

342 inlägg 183775 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#70181
Knegarn skrev:norska för nybörjare! :)


Ja, jeg er nybegynneren, ikke de andre to.

Rolfo :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#70191
Rolfo skrev:
Knegarn skrev:norska för nybörjare! :)


Ja, jeg er nybegynneren, ikke de andre to.

Rolfo :grin:

Nå, at en ruta går sönder, eftar at jobbat med stegmaster`n i 3 år kan vel inte vara ¨helt fel. :wink:
Enda "olykkan" som har händt mig under dessa åren, så det för man klara av. :???:
Kjännar mig mera som en nybörjare på at skriva på "Svorsk" på detta forum. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#70579 Nå har jeg kommet godt i gang å fått kjørt Mastern noen timer. Har fått litt fart på den men savner noe. Skulle kunne åpne kvistknivene uten at rammen rundt kniven åpner seg, berde kontroll på bjørka. Lengre armer på gripeklørene, de blir for korte når det er krok på bjørka. Mer kraft på kvistknivene når de kjøres ut og mer kraft på gripeklørene når de griper. Utover dette er jeg godt fornøyd.

Ikke vært noe særlig og traska rundt med motorsag i sludd, snø og masse vind de siste to dagene, godt å sitte inni traktoren.

Må også si at løsningen jeg har nå med å måtte rygge rundt i skogen ikke er bra. Har tatt litt tider å jeg bruker like lang tid på forflyttning som jeg gjør på hogst når jeg hugger nesten alt.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#70606
Høsøien skrev:Nå har jeg kommet godt i gang å fått kjørt Mastern noen timer. Har fått litt fart på den men savner noe. Skulle kunne åpne kvistknivene uten at rammen rundt kniven åpner seg, berde kontroll på bjørka. Lengre armer på gripeklørene, de blir for korte når det er krok på bjørka. Mer kraft på kvistknivene når de kjøres ut og mer kraft på gripeklørene når de griper. Utover dette er jeg godt fornøyd.

Ikke vært noe særlig og traska rundt med motorsag i sludd, snø og masse vind de siste to dagene, godt å sitte inni traktoren.

Må også si at løsningen jeg har nå med å måtte rygge rundt i skogen ikke er bra. Har tatt litt tider å jeg bruker like lang tid på forflyttning som jeg gjør på hogst når jeg hugger nesten alt.

Jeg kjenner ikke igjen disse problemer som du har beskriver her. Jeg har nesten for mye trykk både på gripklørne
og kvisteknivene(har maksimalt trykk 200bar). Det skal ikke være noe problem og åpne kvisteknivene uten rammen rundt kniven åpner seg(du må bare ikke holde denne funksjon for lenge for da åpner rammen seg også)., da kvisteknivene åpner seg først og lukker seg sist( dessuten er det jo ved "steg ut" at du behøver og åpne kvistknivene og da holder jo de små gripklørne treet uansett). Hvis du kjører steget helt ut og helt inn så skal det være et veldig krokete tre om ikke klørne skal få feste( men det kan skje om du ikke kjører steget helt ut til begge ender)
Har du målt trykket på traktoren din siden du har disse problemer?
Når det gjelder været så må du bare planlegge litt, jeg pleier og hogge det som trengs med motorsag når det er fint vær, og så sitter jeg i graveren med stegmaster`n når det er kaldt og regner/snør.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#71911 Hei igjen

Må vell komme med en liten oppdatering fra fjellet.

Har brukt de siste dagene på klargjøring for vinteren, minigraver, lekebil og generell rydding rundt om kring. Har også tenkt litt ang produksjonskapasiteten i skogen.

Det som synes klart er at min nåværende produksjonsmetode ikke fungerer særlig godt, traktor - henger - kran - master. Det er for vansklig å ta seg frem i skogen og tidsforbruket er for stort samt at det kjennes godt i skuldre og nakke etter å ha hengt over stolryggen i 8 timer. Har vurdert en annen traktor men finner ingen som jeg synes er riktig til riktig pris. Vil da ha en med kranen fastmontert på traktoren og da trenger jeg ikke krana som sitter på hengere i dag (ikke bare å flytte rett over pga konstruksjonen). Lassbærer kunne kansje fungert men det koster masse penger om den ikke skal være for gammel, og det blir fort litt svak/kort kran.

Men siden jeg har planer om å kjøpe meg en litt større gravemaskin til våren så sier det seg nesten selv, jeg må gå for samme løsning som dere 2 har/hadde og det nå! Men hva trenger jeg utover rotator, lenker, innfesting og en gravemaskin?

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#71946 Dette er traktoren du skulle hatt Høsøien. Valmet med "twin track" og laster til 175,000,-
http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=19872449
Bild

Men ellers er jeg enig i at graver er nok det beste, spesielt visst en har en i utgangspunktet, og terrenget forøvrig tillater beltekjøring. Her blir det ihverfall nok løftekraft.
Hvilken strørrelse på graver er det du vi ha?
Hva du måtte behøve i tillegg til det du nevner, måtte være en el,ventil(fås hos økonomideler for ca 2200,-) for olje til både rotator og aggregat, men dette vil jo komme an på hvor mange hydraulikkuttak det er på den graveren du kjøper. Men uansett vil jeg anbefale at du kobler det slik at du får betjening av aggregatet på joystick( tror ikke Rolfo hadde dette), for det er mye lettere og småjustere åpning av kniver og likenede når du betjener med hendene en med føttene(fotpedaler som finns i noen gravere for kjøring av Hammer eller tiltskuffe).
Hva slags graver har du idag?

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#71969 Hei

Graveren jeg har i dag er en Pel-Job 1,5 tonn.

Har planer om å kjøpe en til i størrelse rundt 4,5 tonn, maks 5 tonn da hengeren jeg har ikke er registrert for mer. Ser at Wakimaskin har mange i denne størrelsen. Hørt noe om dem?

Hvor bra er egentlig en graver til å ta seg frem i terenget uten at jeg må bygge meg vei først og hvor glad er den i snø? Hadde vært fint å fått bruke graver da sesongen her oppe for graving går fra april/mai til oktober. Surt med maskiner som står halve året. Blir dyrt med både traktor, graver samt at jeg skal på Agroteknikk torsdag og fredag for å få bestemmt meg ang ny vedmaskin. De fleste leverandører er jo der så da må det gå å bli enig med seg selv :grin:

Tenkte kansje å få montert 2 stk ekstra hydralikk uttak på en evnt graver, en til hver med on/off ventil på stegmastern og tippsylinderen til skuffa (kobler om når det skal graves). Får da rotatoren på høyre hånds side bevegelser, on/off på stegmaster og "utskytt" (skuffesylinderen). Det vil da bli det samme som jeg har på tømmerkrana i dag.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#71971 En beltemaskin blir aldrig like bra i terrenget som en hjulmaskin(hogstmaskin), men du behøver ikke lage skogsveg for og komme fram. Er det dårlig terreng så graver du bare til litt først(flytter på større steiner og røtter), så går det bra, dessuten kan du jo kommer til på plasser som ikke en hjulmaskin kan, når du graver litt først.
Men det er jo en fordel at terrenget er sånn noenlunde ok, så det er bare og belte rett inn.
Lager du (eller kjøper Rolfo`s) fot til aggregatet, så blir nok fremkommligheten mye bedre, da du kan løfte maskinen som når du har på en vanlig skuffe. Dette har ikke jeg, men tror nok det hadde vært en fordel noen plasser, så slipper en å rydde så mye med skuffa på forhånd.
Fungerer heller ikke spesielt bra på snø, om det er for bratt, men du har jo skjær så du kan måke litt. :wink:
Men skal du bruke den mye på snøkjøring, ville jeg prøvd og fått kjøpt et par brukte stålbelter og sveist på noen skikkelige knaster, og bare brukt disse om vinteren(sikkert ingen "höjadre" og bruke på sommervarm asfalt) :???:
Hva slags vedmaskin er det du vurderer? :geek:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#71983 Så på annonsen du la ved litt lenger opp. Litt mange timer, ikke skogshytte, ikke skogshjul og helt feil farge :wink: men ellers ser den rett fin ut. Problemet blir da, Traktor 175 000,- + Jakefeste 50 000,- + Kran 80 000,- + Graver 150 000,- = 455 000 å det blir for mye. Har satt maks på 500 000 totalt for hugging (stegmaster), vedmaskin og graver. Mer enn det blir vansklig å forsvare med det volumet jeg tenker ligge på.

Ser den fordelen med fot el for å ta seg frem, sikkert fin om jeg skal over en bekk, grøft el også om den kan "gli" litt slik baken på en skuffe gjør. Må sikkert måke litt om jeg skal klare å ta meg frem men det går fint. Skal ta vare på iden om "piggbelter" da den hørtes lur ut.

Vedmaskin ja. Tenkt mye frem og tilbake ang dette spørsmålet. Tror jeg ender opp med Tajfun RCA 400 Joy maskin, spørsmålet er bare hvilket innmatingssystem jeg skal ha. Ikke helt rett den bjørka oppi her. Kan fort bli Kisa Stegmater men skal se på stokkebordet til Tajfun på torsdag da det er helt nytt og jeg ikke har sett det. Dahlen skal vise en prototype som heter 2058 å det blir også spennende. Drømmen er jo fortsatt Pezzolato men det blir med drømmen.

Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#72015 Jo, selvfølgelig skal du ha stegmaster`n på graver, hvis du har tenkt og bytte i ny uansett.
Det er jo også en fordel at en kan svinge 360" med en graver. Selv har jeg brukt en liten henger som jeg henger i skjæret og lagt treet rett på denne med stegmaster`n, viss jeg har kjørt i småtre bestand eller ryddet langs vei.
Ellers tror jeg du gjør et godt valg med Tajfun vedmaskinen, den ser ut til og gi mye for pengene. :grin:
Du får holde oss oppdatert på hva det blir, alltid spennende med noe nytt. :geek:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#72072 Oppdateringer skal det bli ja. Nå skal jeg pakke kofferten for i morgen går ferden til Agroteknikk.

Kommer info når jeg er tilbake.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#72346 Hei, ser at skjer ting..

Jeg har vært opptatt ei uke, men nå lar jeg høre fra meg. Hvis Høsøien tenker på graver, må den minst være 4.5 tonn. jeg strevde med 3.7 tonneren, beltene ble litt smale og korte. Bør minst være 40 cm bredde tror jeg. Fremkommeligheten i 50 cm snø var ok, går nok enda bedre med en større maskin. Skulle jeg ønske et alternativ til graveren var det vel en traktor nr 2 med krane og skogshytte som kunne ta stegmateren. Det går jo raskere med hjul.., men graveren har sine fordeler med 360 graders sving, og den kan brukes til mye annet. Jeg kjøpte meg en hydraulisk hammer da jeg skulle få ned septiken til dattera mi, gikk som smurt.

Ellers gikk det brukbart med fotpedalen. Jeg skruvde på ei stang/ hendel som jeg brukte handa på. Fikk bedre "gefühl" da.

Det blir spennende å høre fra Høsøien hva han finner ut.

Rolfo

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigraver med stegmater i skogen

stegmaster  
#72594 Joda Rolfo. enig i det meste du skriver her. Tror understellet på min graver er ca 30cm lengre en på din pluss den har 40cm stålbelter, så det er intet problem og ta så store tre som det er mulig og ta på strak "arm"(men så har jeg også bare ca 70-80cm arm+ kort stikke på graver). En traktor nr2 med kran hadde selvsagt vært bra, men dette blir jo ganske dyrt når da stegmaster`n kommer i tillegg. Jeg kjöpte min mer som et tilleggutstyr til graveren(akkurat som du nå har kjøpt en hammer), og andre kjøper en rototilt eller likn.
Hadde nok ikke kjøpt en ny stegmaster hvis jeg ikke hadde gravemaskin fra før.
Nå får vi se hva Høsøien kommer med, han har jo antydet en ny 5 tonner. :wink:

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Høsøien  
#73099 Hei igjen

Har brukt denne uka i skogen med motorsaga. Furu hogst til eget bruk, må ha materialler til stolpehuset som skal opp neste sommer.

Var mye fint å se på Agroteknikk. Så i fremste rekke på vedmaskiner og det blir sansynligvis Tajfun RCA 400 Joy med stokkebord. Ikke skrevet kontrakt da jeg vil ta turen til Fåvang å prøvekjøre stokkebordet først, så jeg blir sikker på at det fungerer som de sier. Så også på gravere men det føles feil å kjøpe nytt så det ble med å se. Mye "stort" var det også, traktorer, treskere, hengere etc.

Tenker ta kontakt med Wakimaskin da de har flere gravere rundt 5 tonn til ca 150". Kjennskap til dette firmaet?

God helg.

Avatar Fallback

Re: Minigraver med stegmater i skogen

Rolfo  
#73161 Hei igjen, skulle gjerne vært på messa og sett jeg også.. Når det hjelder vedmaskin, så ser jo Tajfun 400 proff ut. Prisen er vel deretter. Hva koster den, og hva koster 380 sånn omtrent? Jeg trenger nok ikke så avanserte maskiner til mitt hobbybruk, har en gammel ombygd PIKO :)

Når det gjelder graver, så er det jo bra utbud om dagen. Hanix er den rimeligste japaneren. Du trenger kanskje ikke round tail i skogen, og står litt friere i valget da. Vi høres

Rolfo

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).