Motorsåg och handhållet

Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

18 inlägg 8219 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Fredrik Reuter  
#704622 Röj- och motorsågstillverkaren Stihl släpper nu en ny serie batteriprodukter. Mest intressant för skogen kan FSA 135 vara, en batteritrimmer som kanske kan fungera också som batteriröjsåg?

Stihl FSA 135 använder det beprövade batteriet AP 300 S och har nu, likt Husqvarna, en uppbyggnad med batteriet som motvikt i bakkant av sågen.

Även om Stihl idag inte marknadsför FSA 135 som en batteriröjsåg så kan det vara intressant att kolla upp om den kan fungera som en. Kanske till och med i jämförelse med Husqvarna 535 iFR - Test av ny skogsröjsåg med batteri.

Skogsforum kommer testa sågen under våren. Här kan det också vara så att vi kan testa sågen med ytterligare en ny produkt. Men det återkommer vi om senare.

Här kan du läsa mer om nya FSA 135 och också andra nyheter som en förbättrad batteridriven stångsåg med mera: https://www.mynewsdesk.com/se/andreas-s ... el-3080613



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704721 En absolut nödvändighet är att röjsågen/trimmern kan hänga helt utbalanserat i röjselen - på rätt nivå!
Stihls föregångående modell hade tyvärr motorn i fram och blev därför kraftigt framtung. Således blev den modellen omöjlig för skogsröjning. Hoppas Stihl har rättat till detta på den nya modellen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Williamm  
#704729
Niking skrev:En absolut nödvändighet är att röjsågen/trimmern kan hänga helt utbalanserat i röjselen - på rätt nivå!
Stihls föregångående modell hade tyvärr motorn i fram och blev därför kraftigt framtung. Således blev den modellen omöjlig för skogsröjning. Hoppas Stihl har rättat till detta på den nya modellen.
/Niklas

Det syns på bilden att den har en vinkelväxel. så det är troligen bättre.

Avatar Fallback

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704738 Och vem vill gå runt med en såg som väger som dom gjorde på 70 talet . för hobby möjligen men inte i professionellt arbete.

Avatar Fallback

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

axwell  
#704754
knaggen skrev:Och vem vill gå runt med en såg som väger som dom gjorde på 70 talet . för hobby möjligen men inte i professionellt arbete.


Nej, men vad väger dom ?

Tror inte att vikten är den största nackdelen, ev. en fördel !?

Såg att stamkvistaren väger 6,8 kg plus batteri 1,8 kg.
Dom är andra är inte riktigt lika tunga.

Batteriet påstås fungera ner till minus 10 grader och kan laddas i utrymme varmare än plus 5 grader.

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Fredrik Reuter  
#704755 FSA 135 väger enligt Stihl 4,3 kg. Med batteri 6,1 kg. Tycker du det är 70-tals siffror Knaggen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704770
Fredrik Reuter skrev:FSA 135 väger enligt Stihl 4,3 kg. Med batteri 6,1 kg. Tycker du det är 70-tals siffror Knaggen?

Det är ingen röjsåg det är en grästrimmer .och med upp till 45 minuter på batteriet så friskriver sig sthil i från allt ansvar det kan lika bra bli 10 minuter på batteriet.

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704772
knaggen skrev:
Fredrik Reuter skrev:FSA 135 väger enligt Stihl 4,3 kg. Med batteri 6,1 kg. Tycker du det är 70-tals siffror Knaggen?

Det är ingen röjsåg det är en grästrimmer .och med upp till 45 minuter på batteriet så friskriver sig sthil i från allt ansvar det kan lika bra bli 10 minuter på batteriet.

Det kan nog lika gärna bli 1,5 timmar på ett batteri också...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704781 Vad motsvarar FSA 135 för bensin maskin?

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704784 Kanske Stihl FS 131?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704787 Det är väl en 4mix trimmer?
Är det nåt o ha i skogsbruk?

Jag vet ingen som röjer med nåt under 45cc härikring.

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704789 Jag röjer ju med 535 iFR och den fungerar bra så länge man röjer upp till 6-7 cm, vilket I mitt fall funkar bra i de flesta fall.

Blir det över decimetern är den dock inte lika skojig, även om det till nöds går.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

anersimyra  
#704830
Niking skrev:Jag röjer ju med 535 iFR och den fungerar bra så länge man röjer upp till 6-7 cm, vilket I mitt fall funkar bra i de flesta fall.

Blir det över decimetern är den dock inte lika skojig, även om det till nöds går.
/Niklas

Med riktigt vass klinga så funkar det i vart fall utmärkt att röja asp upp till vad 200 klingan klarar att kapa igenom från två håll.. :-bd i övrigt så är 535:an rent löjligt lättviktig i förhållande till sin kapacitet som lätt är i klass med en bensinare i samma viktklass. Överraskande är även att batterierna klarar av riktigt låga temperaturer där jag själv inte märkt någon försämring vid temperaturer kring - 5 grader.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

JensSkoog  
#704852
Niking skrev:Kanske Stihl FS 131?
/Niklas

Mange skrev:Det är väl en 4mix trimmer?
Är det nåt o ha i skogsbruk?

Jag vet ingen som röjer med nåt under 45cc härikring.

Om FSA 135 motsvarar FS 131 så skulle den gå utmärkt i klenröjning och sly.
FS 130 är ochså utmärkt om man ska "lura" med sig någon nybörjare i
röjning och ge dom uppläring som jag gör. För mina yngsta flickor som
är runt 160 cm är en såg i den storleken perfekt. Mina stora röjsågar
skulle de inte orka bära många minuter.
Får se vad plånboken säger. Kanske jag skulle investera :wink:

Avatar Fallback

Re: Nya Stihl FSA 135 som batteriröjsåg?

axwell  
#704875
JensSkoog skrev:Får se vad plånboken säger. Kanske jag skulle investera :wink:


Ja Jens gör det, du brukar skriva recensioner med innehåll värt att veta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).