Henrik- skrev:Då hade jag borrat rejser.
Tänker lite åt det hållet.
Ska ta in lite offerter.
Dock så är ju tanken på flismaskin lite lockande.
När man ändå plockar träd, ta med lite grot och stammar som inte blir normaltimmer och flisa
Henrik- skrev:Då hade jag borrat rejser.
Vesslan skrev:- 4x6 för litet? 😂. ABSOLUT. Där finns ju Pelarborr, svets, arbetsbänkar o verkstad för 2 enduromotorcyklar, så det är för trångt.....
- Min lilla Erjotugg sprutar lika högt som jag kan tippa.
- Jag låter björken ligga ute o torka men täcker den på toppen med pressening. När den flisas så är den torr som Ved o tar då inte värme.
Jag byggde ett system med fläkt o tunnel längs golvet för att kunna torka men har aldrig gjort det.
Att ha förråd utanför huset o skruva in till pannan borde absolut funka. Brandsäkerheten på de nya pannorna är enorm. Min har till o med en temperaturkännare i matningen fram till pannan och ett system som fyller den med vatten om det skulle ta fyr. Dessutom så är det fallschakt fram till pannan (Eta har skruv där vilket omöjliggör bakbrand).
Tyskarnas krav på brandsäkerhet är grymma så där kan du vara lugn....
Den stora frågan är mer om man vill ha så mycket flis lagrat nära huset om det av någon anledning skulle ta fyr där.......
Cheers V
Erre skrev:Ex svärfar gjorde alltid 1 meters ved och la på tork i ett år innan han flisade det.
Fyllde på fort i magasinet när man stod å matade med 1m bitar i skaplig dimension.
Sen hade han byggt ett ändamålsenligt magasin. En höfläkt blåste luft under å igenom högen med flis. Blev aldrig mögel eller annat äckligt i hans magasin.