Skogsnyheter

Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

24 inlägg 7665 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704236 Ja, jag såg imorse på SvD debatt och tänkte bygga upp lite åsiktstryck i tangentbordet och skriva nåt senare under dagen, men är lite tam idag. Det blir att man mal om och om samma frustrerade kritik av hur klent skött Sverige är gällande sånt som ska skötas långsiktigt lagstiftningsvägen. Piska från vagnen där tyckarna åker gratis och ingen morot till bonden som drar.
Konstaterar att det i nuet blivit otroligt resultat av det opinionsupppiskande som skett mot allt och alla som äger /förvaltar skog. Nu snart är det bara ärkebiskopen och kungen som inte yttrat sej ännu.
Ja, vi får väl se vartåt det bär kommande år när rikspolitiken ska "ta itu med saken" efter skogsutredningen.

Åter till publiceringen på SvD debatt. https://www.svd.se/debatt Där fattar två SLU-professorer och två universitetslektorer pennan och driver på att skogsbruket med hyggesbruk måste överges. Mer än skogsprodukter och rödlista arter måste produceras och monokultur funkar inte framöver. Alla kommer vinna och ingen kommer förlora om vi ökar mångfalden i skogen.

Reflekterade under läsningen över min egen lilla situation som skogs- och naturbrukare, att jag följer ju fortsatt fars och farfars metod: "Låt det växa, det som vill växa". (Förtydligande. De olika trädslag som finns på platsen och marken där vill bära bäst, dvs ståndortsanpassat på akademispråk). Det tycks ha blivit bra skog till slut. Alltid. Det har aldrig funnits ett enda ha som är "urskog" allt har brukats mer eller mindre intensivt. Ändå har blivit +10ha naturreservat och det har under 1900-talet varit plockhuggningar och totalkalslag på 70-talet.
Hur ska man göra? Ska jag introducera annat? Ädellöv i Orsa redan nu? Ostkupor med mikroklimat? Plantkuvöser? Garanterat att fastän man har en levande, varierad skog, en bondskog, så kommer det ändå bli straffpålagor framöver och omyndigförklaranden.
Jag tror inte jag kan ändra brukandet på mina marker. Jag törs inte spara pga myndigheternas agerande, den behandlingen har jag genomgått. Jag har björk och asp på tallmarkerna plus nån lusgran.

"Grön infrastruktur"-kartan som Lst Dalarna gömt långt ner på sin hemsida ser inte lovande ut kan jag berätta. Det är så inriktningen på arbetet drivs framöver. Det finns nog en tankekarta där skogen väster om E-45:an från S-länet Värmland till Gällivare ska bort ur ekvationen och där människorna lämnas on-your-own.
Ja, vad menar de fyra statsavlönade akademikerna med sitt inlägg som inte redan sagts? Är det inte mer av samma i alla media dessa dagar? Passar man på att smida medans järnet är varmt där orden skövling, utarmning, miljökatastrof, osv ringer i öronen i mediestormen som pågår kring Sveriges skog.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704240 https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... A4n-ny.pdf

På sid 121 av 281 ser man en av många kartbilder däe man får en uppfattning av hur många våta filtar som finns att lägga över oss.

Så blir det i nästa steg när det konkretiseras ner på mer detaljnivå.
https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... r-kvar.pdf

Tror ni det blir klart nånsin. Det är statens avlönade konservatister som jobbar heltid över generationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Sne4  
#704245 Ungefär samma som tidigare,
en eventuell skillnad att de försöker trycka på samhällstjänster. DVS vad är allmänhetens nytta som kan trumfa de enskilda ägarnas intressen. Sedan blev det fluffigt och luddigt.

EDIT: På nedanstående länk så har samma tre herrar(som inte pysslar med marint vill säga) skrivit ungefär samma sak utifrån en studie för ett halvår sedan.
https://www.slu.se/ew-nyheter/2020/9/sk ... ens-alder/

Det ser inte mycket bättre ut i andra län heller, motsvarande för Södermanland(sid 124):
https://www.lansstyrelsen.se/download/1 ... 2-webb.pdf

Värt att notera om ni går in och tittar på motsvarnde för era marker:
-Skyddsvärda träd?
-Våtmarker?
-Skogliga värdetrakter?
-Ädellövskog?
-mm, många aspekter.

Håll rent i skogen, städa ordentligt och röj väl, håll efter befintliga diken om ni vill kunna skapa några ekonomiska värden för er i framtiden.

Utöver det, notera även artskyddsförordningen och det som tolkningar av den kan innebära framöver. Det är den som kan övertrumfa ovanstående - beroende på tolkning.
Senast redigerad av Sne4 mån 08 mar 2021, 09:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Badbollen  
#704247 Jättebra initiativ!

Det är på väg att blåsa upp till storm! Jägarkåren liksom skogsnäringen börjar trötta nu.

Några debattinlägg från den sansade jägarkåren.
Debattinlägg, 7/3 2021, skrivet av de ordförande Jägarnas Riksförbund, vice ordförande Jägarnas Riksförbund tillika rovdjursansvarig i JRF och distriktsordförande Jägarnas Riksförbund Dalarna.
”Jägare behandlas som terrorister”
https://www.jaktojagare.se/kategorier/d ... -20210307/

Debattinlägg, 1/3 2021, av en som har tröttnat.
”Urban elit ställs mot landsbygdens befolkning”
https://svenskjakt.se/opinion/debatt/ur ... efolkning/

Inlägg på Aftonbladet 5/3 2021:
"Karl Hedin stryker aldrig storstadseliten medhårs"
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Qm9 ... en-medhars

Avatar Fallback

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704278 DN drar nu på med stora orkanen mot vårt skogsbruk.
Huka er skogsgubbar snart är det skottpengar på oss.

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

svampbob  
#704285 Just nu blåser det bara åt ett håll. Titta runt i Europa på hur byråkraterna har lagt en död hand över skogsbruket i många länder. Det är samma trend som blåser in över Sverige.
Det som kan rädda Sverige är hur viktig skogen är för Sveriges välstånd skogsindustrin är så stor och mäktig. Det är mycket lättare att ta död på skogsbruket i länder där skogen bara utgör enstaka procent av BNP.

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Fredrik Reuter  
#704296
svampbob skrev:Just nu blåser det bara åt ett håll. Titta runt i Europa på hur byråkraterna har lagt en död hand över skogsbruket i många länder. Det är samma trend som blåser in över Sverige.
Det som kan rädda Sverige är hur viktig skogen är för Sveriges välstånd skogsindustrin är så stor och mäktig. Det är mycket lättare att ta död på skogsbruket i länder där skogen bara utgör enstaka procent av BNP.


Fast det gäller väl här i Sverige också?

Skogsindustrins andel av BNP

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

svampbob  
#704298
Fredrik Reuter skrev:
svampbob skrev:Just nu blåser det bara åt ett håll. Titta runt i Europa på hur byråkraterna har lagt en död hand över skogsbruket i många länder. Det är samma trend som blåser in över Sverige.
Det som kan rädda Sverige är hur viktig skogen är för Sveriges välstånd skogsindustrin är så stor och mäktig. Det är mycket lättare att ta död på skogsbruket i länder där skogen bara utgör enstaka procent av BNP.


Fast det gäller väl här i Sverige också?

Skogsindustrins andel av BNP


Ojdå då är det nog kört. Då kan dom halvera skogsindustrin utan att det märks på BNP.

Avatar Fallback

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#704299 Fredrik, kan du leta på mina tidigare inlägg så ser du hur liten del skogssektorn INTE är för Sverige. Jag har försökt få oss att inte gå i fällan att se på BNP.
Du ska begrunda exportnettot om vi ska se på skogens STORA betydelse. Det finns ingen sektor som bidrar så mycket till att betala utlandsfakturorna såsom med det vi får som skogen. Skrev ju härom dagen att tjänsteexporten är ca 180 miljarder tjänsteimporten ca 170 miljarder och vi går fantastiska 10 plus. Skogen ger ca 120 PLUS. Fordon, dvs lastbilar och bilar och kanske nåt mer på hjul går bara ca 20 plus. Det är så mycket import för att få till nåt att sälja och fakturera i utlandet. Skogen växer ju och vi skapar värden som är OERHÖRT bra att ha för vårt land.
Berätta om jag har fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Badbollen  
#704310
Orsa skrev:Fredrik, kan du leta på mina tidigare inlägg så ser du hur liten del skogssektorn INTE är för Sverige. Jag har försökt få oss att inte gå i fällan att se på BNP.
Du ska begrunda exportnettot om vi ska se på skogens STORA betydelse. Det finns ingen sektor som bidrar så mycket till att betala utlandsfakturorna såsom med det vi får som skogen. Skrev ju härom dagen att tjänsteexporten är ca 180 miljarder tjänsteimporten ca 170 miljarder och vi går fantastiska 10 plus. Skogen ger ca 120 PLUS. Fordon, dvs lastbilar och bilar och kanske nåt mer på hjul går bara ca 20 plus. Det är så mycket import för att få till nåt att sälja och fakturera i utlandet. Skogen växer ju och vi skapar värden som är OERHÖRT bra att ha för vårt land.
Berätta om jag har fel.


Källa: https://www.skogsindustrierna.se/om-sko ... etydelse2/
"Av svensk industris totala sysselsättning, export, omsättning och förädlingsvärde svarar skogsindustrin för 9-12 procent."

"Det mesta, cirka 80 %, av skogsnäringens produkter går på export."

"70.000 människor är direkt anställda i skogsnäringen. När man räknar in alla underleverantörer är 120.000 människor sysselsatta i branschen."

Vad som slank ut från Skogsstyrelsen idag: "Remiss av ny definition för hyggesfritt skogsbruk"
https://www.skogsstyrelsen.se/om-oss/re ... skogsbruk/
<--- Skogsforum kanske skulle kunna ordna med ett svar?

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Fredrik Reuter  
#704320
Orsa skrev:Fredrik, kan du leta på mina tidigare inlägg så ser du hur liten del skogssektorn INTE är för Sverige. Jag har försökt få oss att inte gå i fällan att se på BNP.
Du ska begrunda exportnettot om vi ska se på skogens STORA betydelse. Det finns ingen sektor som bidrar så mycket till att betala utlandsfakturorna såsom med det vi får som skogen. Skrev ju härom dagen att tjänsteexporten är ca 180 miljarder tjänsteimporten ca 170 miljarder och vi går fantastiska 10 plus. Skogen ger ca 120 PLUS. Fordon, dvs lastbilar och bilar och kanske nåt mer på hjul går bara ca 20 plus. Det är så mycket import för att få till nåt att sälja och fakturera i utlandet. Skogen växer ju och vi skapar värden som är OERHÖRT bra att ha för vårt land.
Berätta om jag har fel.


Hej,

Ja, nu svarade jag på ett påstående ang BNP och inte exportvärde. Skogsindustrin lyfter gärna fram exportvärdet men jag tycker båda är viktiga.

Lek med tanken att skogsindustrin har ett produktionsvärde på 150 miljarder kronor (80% går på export). Det är imponerande, så också i statistiken hos SCB. Det man dock måste göra (anser jag) är att bryta ner värdet på råvara. Vi avverkar drygt 90 miljoner m3sk per år. Det ger ett produktvärde på ~1600 kr per m3sk. Med tanke på att priserna på skogsmark toppat över 700 kr per m3sk så får jag faktiskt inte ihop det.

Motsvarande siffra för Österrike är drygt 3500 kr per m3, detta då de har ett produktionsvärde från deras skogsindustri på drygt 92 miljarder och avverkar 26 miljoner kubikmeter per år.

Jag kan inte siffrorna för Tyskland men killgissar att de är liknande Österrikes. Problemet är här att Tyskland importerar mycket massa och sågat från Sverige och konverterar sedan vidare till förädlade produkter. Det kallas ju populärt globala värdekedjor och här kan jag tycka att vi kan ligga högre.

Jag vet inte vad ni tycker men jag ser hellre att skogsägaren skulle få säg 50% mer i intäkt vid en högre plats i den globala värdekedjan, kanske till och med på bekostnad av lågskattade aktievinster från storbolag inom skogsindustrin. Det tror jag är glesbygdsutveckling på riktigt. Men det är jag det.

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Mellberg  
#704332 Vi avverkar nästan tillväxten och får ut 1600 kr/m3sk, det tycker jag är helt fantastiskt för något som vi kan göra varje år. När vi sedan de sista 60 åren avverkat allt mer utan att minska virkesförrådet, blir ju skogen en evighetsmaskin utan dess like.

Höga fastighetspriser indikerar ännu högre förväntad avkastning i framtiden, eller så är det bara spekulation.

Att sedan staten konfiskerat värdefull privatskog till extrema underpriser de sista 30 åren är naturligtvis en skam för demokratin och borde även vara det för en rättsstat .

Så har det varit under nuvarande regering och för varje år, har allt blivit ännu värre. :mrgreen:
Senast redigerad av Mellberg tis 09 mar 2021, 07:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Badbollen  
#704369 Bra debattinlägg om vårt hållbara skogsbruk https://www.norrteljetidning.se/artikel ... nvestering

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Mellberg  
#704423
Badbollen skrev:Bra debattinlägg om vårt hållbara skogsbruk https://www.norrteljetidning.se/artikel ... nvestering


Verkligen bra och begripligt skrivet, men 08orna verkar inte läsa den tidningen, inga repliker från MP, inte heller från en endaste miljömupp. =)) =)) =))

Vart tog Rebecka Le Moine vägen 🤬

Användarvisningsbild

Re: Mer av samma skogskritik, eller nåt nytt?

Mosstorpet  
#704469 Jag tycker att skogens värde för den svenska ekonomin o arbetstillfällen nedvärderas från vissa håll. Skogen och Malmen är väl dom naturtillgångarna vi har. Sen , är det verkligen så att skogsindustrin bara genererar typ 98 000 jobb ? Har man räknat med alla hustillverkare, arkitekter , snickare , bygghandel , åkerier m.m. Och vi är ju ca 316 000 privata skogsägare + bolagsskogar , kyrkan o staten. Hur är det möjligt ? I våran familj jobbar 40% utav vad skogen ger och då har jag inte räknat med frugan som tar hand om oss 😉 .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).