mån 08 mar 2021, 00:11#704236
Ja, jag såg imorse på SvD debatt och tänkte bygga upp lite åsiktstryck i tangentbordet och skriva nåt senare under dagen, men är lite tam idag. Det blir att man mal om och om samma frustrerade kritik av hur klent skött Sverige är gällande sånt som ska skötas långsiktigt lagstiftningsvägen. Piska från vagnen där tyckarna åker gratis och ingen morot till bonden som drar.
Konstaterar att det i nuet blivit otroligt resultat av det opinionsupppiskande som skett mot allt och alla som äger /förvaltar skog. Nu snart är det bara ärkebiskopen och kungen som inte yttrat sej ännu.
Ja, vi får väl se vartåt det bär kommande år när rikspolitiken ska "ta itu med saken" efter skogsutredningen.
Åter till publiceringen på SvD debatt.
https://www.svd.se/debatt Där fattar två SLU-professorer och två universitetslektorer pennan och driver på att skogsbruket med hyggesbruk måste överges. Mer än skogsprodukter och rödlista arter måste produceras och monokultur funkar inte framöver. Alla kommer vinna och ingen kommer förlora om vi ökar mångfalden i skogen.
Reflekterade under läsningen över min egen lilla situation som skogs- och naturbrukare, att jag följer ju fortsatt fars och farfars metod: "Låt det växa, det som vill växa". (Förtydligande. De olika trädslag som finns på platsen och marken där vill bära bäst, dvs ståndortsanpassat på akademispråk). Det tycks ha blivit bra skog till slut. Alltid. Det har aldrig funnits ett enda ha som är "urskog" allt har brukats mer eller mindre intensivt. Ändå har blivit +10ha naturreservat och det har under 1900-talet varit plockhuggningar och totalkalslag på 70-talet.
Hur ska man göra? Ska jag introducera annat? Ädellöv i Orsa redan nu? Ostkupor med mikroklimat? Plantkuvöser? Garanterat att fastän man har en levande, varierad skog, en bondskog, så kommer det ändå bli straffpålagor framöver och omyndigförklaranden.
Jag tror inte jag kan ändra brukandet på mina marker. Jag törs inte spara pga myndigheternas agerande, den behandlingen har jag genomgått. Jag har björk och asp på tallmarkerna plus nån lusgran.
"Grön infrastruktur"-kartan som Lst Dalarna gömt långt ner på sin hemsida ser inte lovande ut kan jag berätta. Det är så inriktningen på arbetet drivs framöver. Det finns nog en tankekarta där skogen väster om E-45:an från S-länet Värmland till Gällivare ska bort ur ekvationen och där människorna lämnas on-your-own.
Ja, vad menar de fyra statsavlönade akademikerna med sitt inlägg som inte redan sagts? Är det inte mer av samma i alla media dessa dagar? Passar man på att smida medans järnet är varmt där orden skövling, utarmning, miljökatastrof, osv ringer i öronen i mediestormen som pågår kring Sveriges skog.