Skogsmiljö och Trädlära

Markberedning - hur och var?

24 inlägg 6026 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Markberedning - hur och var?

Josephine  
#703392 En liten film som inte precis ser så rolig ut, om man inte älskar stora maskiner som trasar sönder mark och välter sten förstås. Rent spontant undrar jag ju var gränsen går för hur stenigt ett område ska vara för att man ska låta bli att markbereda det? (Klipphällar?)



Jag (brasklapp: som inte vet någonting) kan tänka mig att en f.d. igenplanterad åker som har slutavverkats kan lämpa sig bra att markbereda med en stor maskin. Men en stenig sluttning där regnvattnet kommer att spola ut både näringsämnen och tungmetaller ut i bäckarna och sjöarna? är det vettigt?

Går det att få EU-stöd för miljövänligare markberedningsmetoder? är det något att jobba mot?



   TS
Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

isteskog  
#703404 Skydda Skogen film.... Men kan hålla med om att är det för stenigt så låter man bli att markbereda. Och i sluttningarna kör man inte rätt upp och ner, iaf inte om man har en certifiering. Problemet med dessa filmer är ju att de ibland filmas så det ska se värre ut än det är! Finns många exempel på det .... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Torbjörn Johnsen  
#703406 Jag kan hålla med om att detta måste vara en tveksam markberedning att göra. Kan ju inte vara rolig för varken maskin (ägare/förare) eller skogsägare. Svårt underlag att bedriva skogsbruk på men det finns antagligen jord under stenarna. Hur gör ni som har sådan här mark?

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#703407 Vem är det som markbereder i dagens Sverige? Här i trakten har jag inte sett någon markberedning men det kanske beror på att alla slutavverkningarna gjorts av privata skogsägare som ofta planterar själva. Det finns en bolagsskog men den är än så länga bara gallrad de senaste 30 åren.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

jannee  
#703415 En skogsägare som vill ha ett optimalt återbeskogningsresultat markbereder.
Är oftast en "billig" utgift i förhållande till vad plantkostnaden innebär.
Filmen kunde mycket väl vara tagen hemma hos oss.
10 år efter en sådan här markberedning synd det inte att det är varit markberett, medan de plantor som planterats växer otroligt bra.
Kortsiktigt kanske det påverkar biologin, dock återgår snart allt till att vara som det var innan avverkningen ägde rum.
Stenar som välts upp hittar en ny position, småkryp finner nya boplatser, inte minst jordgetingarna.
En markberdning kanske t.o.m är gynnsam för den biologiska mångfalden.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Emanuel90  
#703419 Det stod ju lite frötallar här och där så jag hade nog med velat göra markberedning med harv för att få upp naturlig föryngring, på min egna marker föryngras det alltid med frötall om det finns tall i den avverkade skogen och numera kompletterar jag med sådd med.
Skulle inte vara möjligt utan markberedning på dessa marker med G28 i snitt.
Men jag tycker man ska vara tydlig med att det ska harvas grunt, bara flytta humus.
Jag förstår ju att harvning väcker känslor när det är en såpass kraftig störning, men det är ju också en förutsättning för vissa arter som inte klarar sig i konkurrensen om man lämnar marken orörd.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Sne4  
#703421 @Josephine: Sök på Terracut så ser du ett alternativ som fungerar väl under vissa omständigheter.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

Ekman  
#703503
Sne4 skrev:@Josephine: Sök på Terracut så ser du ett alternativ som fungerar väl under vissa omständigheter.


Vilka omständigheter är det? Dvs när funkar det?

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

halvproffs  
#703505 Om du har en kraftig röjsåg och det inte är för stenigt då fungerar det bra.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

Ekman  
#703516
halvproffs skrev:Om du har en kraftig röjsåg och det inte är för stenigt då fungerar det bra.

Ok tack. Av det jag läst förut verkar vissa tycka det är döden för sågen. Gissar att det område jag själv har i åtanke är lite för stenigt.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

isteskog  
#703518 Är man lätt på handen och inte pressar på så funkar det bra. Men det blir slött fort!

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Iskog  
#703524 Blandskog och löv skall ju lösa alla skogens problem och eliminera det fientliga plantageskogsbruket och tyvärr för balkongbiologerna är ju markberedning då en grundförutsättning att lyckas med blandskog på många marker.

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Sne4  
#703525 @Ekman: Mina inlägg på mobiltelefon kan bli lite väl korta ibland...
De förutsättningar som jag testat på är morän med hyfsat humuslager och tar man det lätt så gick det bra tyckte jag. Därmed borde det kunde fungera för ganska många. Nu är det inte så stor del av min mark som ser så ut, så det finns nog många här som kan bättre säga om man tycker att det fungerar bra efter X tusen plantor.

Däremot tyckte jag att det var på tok för segt i ett försök jag gjorde med kraftigt gräs. (Frugan är anti glyfosfat). Där konstaterade jag att planthackan var avsevärt snabbare, men då pratar vi ren torvjord utan risk för att få mothugg så att säga. Om någon undrar så kan jag nämna att när det blir större planteringsäventyr med de förutsättningarna, så får det bli roundup först.

Avatar Fallback

Re: Markberedning - hur och var?

isteskog  
#703527 Det kommer de aldrig att hålla med om, Iskog ...... 😉

Användarvisningsbild

Re: Markberedning - hur och var?

Kse  
#703565 Ja sånna propagandafilmer dyker väl upp med jämna mellanrum.

Och som alla som vill nå ut med sitt budskap så visar man såklart upp värsta tänkbara bild man kan, gärna till lite domedagsmusik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).