Skogsnyheter

Politik ska vi få

16 inlägg 6531 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Politik ska vi få

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702560 https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-g ... randringar

EU ska leverera skogspolitik. Är det bra eller inte för en skogsbonde som försöker vara balanserad i sina beslut redan idag. Vad får vi mer och vad får vi mindre av framöver?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

Josephine  
#702561
Orsa skrev:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-gor-sig-redo-for-klimatforandringar

EU ska leverera skogspolitik. Är det bra eller inte för en skogsbonde som försöker vara balanserad i sina beslut redan idag. Vad får vi mer och vad får vi mindre av framöver?


Han har en mejl adress. Bara att bestämma er för att skriva till honom och hans team:

https://ec.europa.eu/commission/commiss ... ns/team_en

Skriv om hur ni lever, vad ni gör idag och vad som är bra och dåligt. Bli er egen "lobby-maskin".

Avatar Fallback

Re: Politik ska vi få

isteskog  
#702570
Orsa skrev:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-gor-sig-redo-for-klimatforandringar

EU ska leverera skogspolitik. Är det bra eller inte för en skogsbonde som försöker vara balanserad i sina beslut redan idag. Vad får vi mer och vad får vi mindre av framöver?

Det blir nog lika bra som EU:s jordbrukspolitik blev ......... 👎 ~x(

Avatar Fallback

Re: Politik ska vi få

axwell  
#702580 Den där länken
Orsa skrev:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-g ... randringar


var nästan ett balanserat inslag jämfört med vad han sa i rapport 19.30-19.55 onsdag 24/2.

Nått i stil med att Sveriges skogar är i mycket sämre skick än vad vi tidigare trott osv., osv.

Hela uttalandet låter som om hans "fakta" kommer från ulf1:s monolog här på forumet. 👎

Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

Badbollen  
#702584 EU vill att vi bland annat ska anpassa Europas skogar för klimatförändringar, så kallad "klimatanpassning".

Vissa svänger sig även med begreppet "resiliens" (motståndskraft/förmåga till återhämtning). Att vi måste ha resilienta skogar.

Klimatanpassning har vi arbetat med länge i de svenska skogarna:

Till exempel:
- ståndortsanpassning
- aktiv bekämpning av granbarkborre
- grangallring på vintern/stubbehandling för att inte rotröta ska sprida sig/komma in i granbestånd
- grangallring i ett tidigt skede (syftet: t.ex. för att få ett stormfast bestånd).
- röjning (=> stormfasta bestånd, starka träd)
- plantering av bra plantmaterial (t.ex. plantor med motståndskraft: https://www.skogsindustrierna.se/bioeko ... FB2%202020)
- fler våtmarker anläggs(här finns stöd att söka)
- en stor del av den svenska skogen är även avsatt för naturvård (orörd/skötsel), vilket gynnar biologisk mångfald. Biologisk mångfald sägs ge resilienta ekosystem.
osv

Frans Timmermans är från Nederländerna. Det är viktigt att komma ihåg att personer inom EU kommer från länder där det är knappert med naturresurser. Nederländerna är dessutom rejält utsatt för klimatförändringarna. Monokulturella blomsterfält och väderkvarnar är min bild av Nederländerna. Används blommorna som byggnadsmaterial? Ersätter blommorna fossila produkter? Får vi energi från blommorna? Länder som Nederländerna och Belgien har dessutom en fossil energimix i sitt elsystem. Sverige är milslångt före, som vanligt 🙂

Det är nog inget att oroa sig för detta. Visst har känslostyrda miljöorganisationer lagt ner resurser på att lobba mot EU. Men de kan bemötas.

Avatar Fallback

Re: Politik ska vi få

r93  
#702594 Är året 2021 när dom sänkte svenska skogen?

Det är ju bara dåliga nyheter i en strid ström nu!

Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

skogshare  
#702612
Josephine skrev: Han har en mejl adress. Bara att bestämma er för att skriva till honom och hans team:

https://ec.europa.eu/commission/commiss ... ns/team_en

Skriv om hur ni lever, vad ni gör idag och vad som är bra och dåligt. Bli er egen "lobby-maskin".


Inspirerad av @josefins uppmaning att tillskriva EU-kommissionär FransTimmermans med anledning synen på skogsbrukets huvuduppgift i klimatarbetet, har jag skrivit nedanstående utkast och undrar om Skogsforum vill stå som avsändare av detsamma eller liknande skrivelse.


" Till 
EU-kommissionär Frans Timmermanns och våra EU-parlamentaiker


Maximal, global skogsproduktion och träbyggnation för klimatet 

För att klara det globala klimatmålet krävs, enligt vår mening som digitalt forum för enskilda skogsägare / skogsentreprenörer mm, inte minst ; 

-  en väsentligt ökad, global skogsproduktion för att maximera den naturliga koldioxidupptagningen ;

- en radikal, global ökning av avancerad, energismart träbyggnation,där träet fortsätter att lagra det i skogen upptagna kolet och samtidigt i stor utsträckning ersätter de enormt energikrävande byggmaterialen betong/cement, järn/stål, aluminium och plast.

Givetvis måste  värnandet / förstärkningen av den biologiska mångfalden och ett hållbart skogsbruk vara givna komponenter i framtidens skogsbruk, vilket samtidigt förutsätter långsiktiga och bra spelregler från politikernas sida med bl.a. en trovärdig respekt för äganderätten. 

När det gäller kampen för klimatet måste dock världens skogsägares klart uttalade huvuduppgift vara att sörja för maximal, hållbar skogsproduktion i syfte att möjliggöra mesta möjliga koldioxidupptagning och träbyggnation. Gärna med helhjärtat stöd från politiskt håll på alla nivåer ! 

Med vänliga hälsningar "

Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

skogshare  
#702614 @Josephine, ursäkta felstavningen av ditt namn ovan!

Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

Mellberg  
#702636 Holländare är inget jag kan rekommendera :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Politik ska vi få

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702657 Timmermannen Frans kan ha gener för att hantera en bila. Hoppas den inte får fritt fall på Svensk tall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

Badbollen  
#702661 Skogsindustrierna tänker tala Frans Timmermans till rätta: https://www.forestindustries.se/news/ne ... immermans/

Nej, vi ska inte sänka oss till miljöaktivisternas låga nivå. De går bakom ryggen på forskare, lobbar ovetenskapligt trams och mailbombar. Det är usch och fy. 👎

Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

Josephine  
#702700 min tanke när jag såg tråd-titeln var den motsatta - vadå "få"? Varför inte "ge"?

Som om vi vanliga medborgare vore totalt maktlösa? Vi bor faktiskt inte i Kina eller Syrien eller någon annan diktatur - vi har flera möjligheter att göra våra röster hörda. I detta fallet tycker jag att det är exakt vad medlemmarna i SFo skulle kunna göra.
Vilken fackförening företräder er? Varför låta arbetsgivarna (d.v.s. industrin) vara de enda som hörs?
En gemensam petition (på engelska) underskriven av 500+ skogsägare är inte en "mejlbombning".

Och ni skulle mycket troligen kunna finna stöd hos andra skogsägare runt om i Europa som inte heller har lust att få sina ägor konfiskerade av miljö och klimatskäl.

Avatar Fallback

Re: Politik ska vi få

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702709 Kanske så att de som passar som bönder inte vill hålla på med konflikter och politik utan vill få höra att man gör nåt bra emellanåt. Många upplever att de blir fråntagna, omyndigförklarade och fösta bakåt. Sen är det en ganska hög nivå, generellt bland bönder, jägare att följa lagar och (stå bakom kungen). Feg osynlig rikspolitik som lämnar över till aktivister och lobbyister är en skam. Ska vi skaffa en egen krigsmaskin menar du. Det är inte många glesbygdsbor som kan samlas och kongressa och hålla igång facebookgrupper. Så otroligt splittrande inställning till samhällsgemenskap. Nä, slick r-v i Bryssel ska våra EU-parlamentariker göra. De har försett sej med skattepengar för att göra jobbet. Det är min ståndpunkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Politik ska vi få

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#702710 Våra folkvalda ska lyssna, kompromissa och jobba för Sveriges framtid inkl försörjning och konkurrensförmåga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Politik ska vi få

skogshare  
#702718
Josephine skrev:min tanke när jag såg tråd-titeln var den motsatta - vadå "få"? Varför inte "ge"?

Som om vi vanliga medborgare vore totalt maktlösa? Vi bor faktiskt inte i Kina eller Syrien eller någon annan diktatur - vi har flera möjligheter att göra våra röster hörda. I detta fallet tycker jag att det är exakt vad medlemmarna i SFo skulle kunna göra.
Vilken fackförening företräder er? Varför låta arbetsgivarna (d.v.s. industrin) vara de enda som hörs?
En gemensam petition (på engelska) underskriven av 500+ skogsägare är inte en "mejlbombning".

Och ni skulle mycket troligen kunna finna stöd hos andra skogsägare runt om i Europa som inte heller har lust att få sina ägor konfiskerade av miljö och klimatskäl.


För framgång krävs att vi står eniga bakom ett tydligt och konstruktivt budskap till ansvariga politiker i både Bryssel och Stockholm och som kan vinna stöd bland meningsfränder långt utanför vår forum - såväl nationellt som internationellt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).