Bioenergi

Kökspanna med elpanna?

17 inlägg 7795 visningar 5 följer Svara, dela mm...   

Kökspanna med elpanna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#701650 Blev lite inspirerade av den andra tråden om uppvärmning med värmepump och vedpanna i kombi.

Vår gamla mangårdsbyggnad används sporadiskt på sommar och vinter. Idag värms den upp med en kökspanna och radiatorer som eftermonterades någon gång på 50-talet kanske. Det tar ett bra tag att få varmt på vintern. Varmvatten kommer från en beredare på vinden som värms av radiatorvattnet. Det sitter även en elpatron alldeles efter kökspannan, men den använder vi sällan. Nu när jag prövade den, så drog den jordfelsbrytaren...

Jag funderade på en elpanna med beredare för att kunna få varmvatten utan att elda (bra på sommaren) och för att kunna få i alla fall grundvärme på vinter utan att behöva lägga i ved var 4:e timme. Hade gärna haft kvar kökspannan för att kunna elda på, och får att få varmvatten till om flera vill duscha.

Går det att kombinera? Är det ens lönt? I en fritidsfastighet är det rätt mysigt att elda...

Hade jag bott där hela tiden hade vi nog valt en jordvärmepump, men känns inte aktuellt nu. Tror jag?

TS
Användarvisningsbild

Re: Kökspanna med elpanna?

Stampep  
#701679 Vet inte vad en elpanna kostar, men jag gjorde som så att jag satte in en luft/luft pump och en 30l varmvattenberedare i serie med den till kökspannan= Har alltid varmvatten till en dusch eller diska, eldar jag har jag till hela familjen. Alltid värme i huset om än kanske lite svalt på övervåningen men en brasa så är det varmt rätt fort. Har ju även AC på sommaren 👍

Nu är ju vårat hus ca 90m2 och vi bor där jämt så blir väl lite skillnad men för min del är det en enkel och hyfsat billig lösning.

#701681 Ser ju poängen med det, du har ingen elpatron till värmen då förstår jag?

Vad gick det på med luft/luft och beredare?

TS

nilsszzon  
#701684 ibland funkar det att driva ut fukten på elprylar som används mindre regelbundet med att man kopplar de utanför jordfelsbrytaren och kör de några gånger .

Användarvisningsbild

Stampep  
#701685 Ingen elpatron nej, tror jag kom runt 25k, då fick jag luftvärmepumpen installerad och klar av lokal firma med garantier m.m.

satte in vv beredare själv, tror den var biltema så den var billig. Blir väl en dyrare när den packar ihop, var lite test för att se hur det funka och det gör det över förväntan.

#701687 Jag är dock lite skeptiskt till luft/luft pga bakgrundssurret. Skönt när det är helt tyst när man äntligen är i stugan...

TS
Användarvisningsbild

Stampep  
#701689 Jo visst är det lite ljud, inget jag störs av, men då eldar jag ju när jag är hemma och har småbarn så tyst och lugnt då lär jag ha hörselkåpor 😉

Användarvisningsbild

lodin92  
#701694 Få igång eller byt ut befintlig elpatron och sätt in en 50l elektrisk varmvattenberedare i serie med befintlig låter ju som det enklaste.

Användarvisningsbild

Arvid0  
#701704 Hur funkar det idag? Ingen frysrisk eller är det glykol i systemet? Elradiator? Jag skulle ha fixat elpatron och satt dit telefonstyrning på den så du kan starta den lagom långt innan du ska dit. Vill du ta nästa steg skulle jag kopplat en mindre acktank till pannan, med elpatron, solfångarslinga och varmvattenberedare/slinga i.

Stampep skrev:Jo visst är det lite ljud, inget jag störs av, men då eldar jag ju när jag är hemma och har småbarn så tyst och lugnt då lär jag ha hörselkåpor 😉

Mm, mina barn vill inte följa med längre så det är så lugnt och skönt så. 🙃

TS

Arvid0 skrev:Ingen frysrisk eller är det glykol i systemet? Elradiator?

Jo, det fryser då och då, även tappvattnet. Borde dras om, det går i ytterväggen och har man inte har lika varmt inne som det är kallt ute så får man inget vatten till badrummet. I år frös även värmesystemet (på vinden). Eventuiellt har det börjat läcka någonstans, så vattnet är avstängt nu.

Expansionskärlet som är öppet står på kallvinden, och varmvattenberedaren likaså. Dum placering, men det är gjort för självcirkulation.

Har haft elradiator inställd på 11 grader i kök och badrum (som sitter ihop så att säga) men det har inte räckt.

Acktank, då börjar det springa iväg i kostnad. Tar det längre tid att elda upp värmen i huset om man sätter en acktank emellan?

TS
Användarvisningsbild

Arvid0  
Mangan skrev:
Arvid0 skrev:Ingen frysrisk eller är det glykol i systemet? Elradiator?

Jo, det fryser då och då, även tappvattnet. Borde dras om, det går i ytterväggen och har man inte har lika varmt inne som det är kallt ute så får man inget vatten till badrummet. I år frös även värmesystemet (på vinden). Eventuiellt har det börjat läcka någonstans, så vattnet är avstängt nu.

Expansionskärlet som är öppet står på kallvinden, och varmvattenberedaren likaså. Dum placering, men det är gjort för självcirkulation.

Har haft elradiator inställd på 11 grader i kök och badrum (som sitter ihop så att säga) men det har inte räckt.

Acktank, då börjar det springa iväg i kostnad. Tar det längre tid att elda upp värmen i huset om man sätter en acktank emellan?

En begagnad acktank kostar inte många kronor men kräver en viss insats. Det kommer ta något längre innan värmen går ut i systemet men om du då sätter fjärrstyrd elpatron så kommer det vara en viss värme när dy börjar elda. Dock bör du ju ha underhållsvärme så inte något fryser sönder, det blir garanterat mer kostsamt. Huset mår inte heller så bra av att kylas ut och sedan värmas upp om vartannat. + att det tar lång tid att vörma upp ett utkylt hus.

#701829 Vågar man köpa en begagnad tank, med tanke på korrosion i slingor mm?

TS
Användarvisningsbild

Nyborg  
Mangan skrev:Vågar man köpa en begagnad tank, med tanke på korrosion i slingor mm?

Köp en utan slingor? Med beredare av koppar? 😎

Användarvisningsbild

lodin92  
#701886 Ja du törs köpa en begagnad panna med tanke på slingorna. Även beredare funkar men det ta lite längre innan du har varmt vatten. Skulle slingan bli för dålig så kan du enkelt komplettera med en tappvarmvattenautomat för ca 2000 kr begagnad i framtiden. Det tar inte längre tid att få varmt i huset med ackumulatortank, första varmvattnet ska ju gå till huset sedan får laddomaten starta när det blir för varmt i pannan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).