Verkstan

Vagn framför fyrhjuling?

14 inlägg 6527 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vagn framför fyrhjuling?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70062 Håller på och kör ut grus men det kunde vara vad som helst. Tankarna går till en frontlastare men med en fyrhjuling blir det svårt. Vet någon om det finns någon vagn som man sätta framför fyrhjulingen i stället för bak? Skulle vara perfekt för att köra ut exempelvis grus då man vill att vägen ska bli bättre framför i stället för efter. Kanske man kunde göra om en Jula-kärra på nåt sätt? Ideer?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

alias  
#70066 Hej Uvskogen!

Går dina tankar åt att bygga ett tippbart flak i främre vinschfästet eller ramen
och sedan använda pivot-hjul som avlastning fram, eller hur ser funderingarna ut?

Mina tankar gick åt att konstruera liknande en framända på en minidumper som används på byggarbetsplatser, fast med pivot-hjul fram istället för styrning.

Liknande denna:
http://www.mascus.se/Entreprenadmaskine ... 930d3.html

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70068
alias skrev:Hej Uvskogen!

Går dina tankar åt att bygga ett tippbart flak i främre vinschfästet eller ramen
och sedan använda pivot-hjul som avlastning fram, eller hur ser funderingarna ut?

Mina tankar gick åt att konstruera liknande en framända på en minidumper som används på byggarbetsplatser, fast med pivot-hjul fram istället för styrning.

Liknande denna:
http://www.mascus.se/Entreprenadmaskine ... 930d3.html

MVH
Alias


Lite åt det hållet men jag tänkte mig att ha en vagn som jag trycker fram, men jag tänkte mig ett dubbelhjul (ihopsatt som ett pivothjul) för att det skulle gå lite stabilare i skogen. Tippningen på samma sätt som man har på vagnarna bak fast här med hjälp av vinschen fram .

Funderade på om man inte kunde sätta en dragkula fram så man kan ha ett runtomsvängande drag för säkerhets skull. Kanske man kunde modifera ett standard plogfäste som "drag" fram. Fast din ide om att fästa den ena änden direkt i ramen är bra. Jag har en rejält att fästa i fram på min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Torparn79  
#70094 hmm...
nu vill inte jag sprida alltför mycket negativ energi här, jag är oxå road av de mest baklängesvända lösningar man kan klura ut men...
har du kollat med Cramo, Ramirent eller liknande hyrfirmor vad dom tar för att hyra en självlastande, bandgående dumper över några dagar för att köra ut gruset..??

det där med pivothjul är lite riskabelt, morfar hade ett lastflak bakpå sin traktor "Sötnosen", en modifierad Allis Chalmers.. det byggde på att flaket satt i ett fäste liknande hydraularmarna på traktorn, sen satt det ett rejält pivothjul mitt under (?lite osäker på placeringen?) flaket.. det som kunde hända var när man lastat på något tungt på flaket att pivothjulet blev det hjul som styrde hela skutan, morfar gjorde den upptäckten i ca 20 km/h, den snodde runt likt en radiobil och slutade med nosen i diket..

Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Nolltax AB  
#70110 En trehjulig moped. Skär bort bakre delen. Bränn på stolpen från en vajerkran.

Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

alias  
#70111 Hej Torparn!

Kan hålla med om att det nog är billigare att hyra om man bara ska ha kärran några timmar - men är ju alltid skoj att spåna på tekniska lösningar.

Min tanke var dock en vridled mellan ramen och själva flaket, så att detta kan följa markytan, samt två separata pivothjul, ett på var sida (ungefär så att de spårar med fyrhjulingens däck när man kör rakt fram).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

tomasb  
#70118 Varför krångla?? Är det inte bara att sätta en dragkula fram så "backar" du bara?? samma vagn och allt. Och om du vill så är det bara skifta mellan fram och bak när du ska ut igen om det är långt.

Användarvisningsbild

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70127
tomasb skrev:Varför krångla?? Är det inte bara att sätta en dragkula fram så "backar" du bara?? samma vagn och allt. Och om du vill så är det bara skifta mellan fram och bak när du ska ut igen om det är långt.


Därför att det är roligt att krångla! :grin:

Nå, annars följde jag upp förslaget med att hyra. En sån här
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/P ... anguage=SV

kan jag få över en helg, levererad till skogen för ca 3500 exkl. Så det är ganska mycket pengar om man ser framför sig behov flera gånger. Men visst, för en enstaka gång så verkar det onekligen effektivt.

Ska för övrigt kolla hur lätt/svårt det är att få dit en dragkula fram. Kanske kan funka med en liten vagn i varje fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Nolltax AB  
#70130 Fäste snöblad. Lös kula går att köpa på Biltema.

Användarvisningsbild

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Torparn79  
#70142
alias skrev:Min tanke var dock en vridled mellan ramen och själva flaket, så att detta kan följa markytan, samt två separata pivothjul, ett på var sida (ungefär så att de spårar med fyrhjulingens däck när man kör rakt fram).

MVH
Alias

tjenare Alias.
på det flaket/vagnen morfar hade så var det en ledat för rörelser upp/ned men det hjälpte inte då väggreppet blev bättre för pivothjulet än traktorns styrhjul, detta gjorde att hela ekipaget levde sitt egna liv med en livrädd morfar på kommmandobryggan, det blev bara 2 resor ner i diket sen tröttnade gubben och satte dit 2 fasta hjul och en vanlig dragstång..

hoppas att jag förklarar förståeligt, det är ju lätt för mig som ser kärran framför mig men inte det enklaste att förklara..

Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Nolltax AB  
#70144 Bulta fast en dragkula fram.
Ta schassit av en trehjuling.
Montera en handske.
Koppla handsken på kulan.
Ledat i lod såväl i våg. Frikopplad styrning på båda stödhjulen.
Rättning mittåt.
Lås styrningen alternativt länka den till atvn. Eller lås handskens rörelse i sidled.

Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

deex  
#70145 finns ju dumpervagnar till kompaktlastare typ denna

http://www.skancat.se/Bobcat/Redskap/Dumpervagn.htm

motsvarande borde ju gå att bygga fast till fyrhjuling

Avatar Fallback

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Mickev  
#70330 Slå på stort när du ändå är igång ;)
http://www.northerntool.com/webapp/wcs/ ... =200318291

Användarvisningsbild

Re: Vagn framför fyrhjuling?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70349

Fin grej!
Frågan är om du inte ska satsa på en skidsteer istf atv?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).