Jag nappade på Fritidshuggarens recept från början då det verkade överkomligt i priser och jag har den mekaniska kunskapen att snickra till delarna på maskinen. Sen att jag behövde och fick hjälp med ett kopplingsschema till räkneverken är jag bara tacksam för då det inte hände ett skvatt vid första provkörningen. Längdmätningen var inget problem då det bara handlar om en rulle mot stammen som registrerar hur mycket som matas ut från sågen. Skulle det glida i klorna vid kvistning så kompenseras det av att rullen då räknar bakåt. Med räknarens kalibrering så går det att komma väldigt exakt på längdmåtten, vilket är bra där hela maskinen försvunnit i en rishög efter 15 m granstam. Diametermätningen gav lite mera bryderi då jag som så många andra funderade på ovala kugghjul, kedjor, vajrar och programmerbara datorsystem. Både komplicerat och svårt för den som inte kan så jag sökte andra lösningar. Enkelheten är oftast det som är svårast att se då man snöat in på en tanke men när jag övergav rotation och vinklar på kvistknivar eller klor och istället kollade på slaglängden på greppklornas kolv så uppdagades lösningen. Jag kollade med olika dimensioner på rör, färgburkar och en huggkubb för att jämföra med slaglängden och det befinns då att tack vare klornas utformning med vinkel så har man en nästan helt linjär funktion från 5cm upp till ca 30 cm innan det börjar spåra ur på grövre dimensioner. Dessa grovlekar är inte så intressanta att mäta ändå så där duger ögonmåttet och synvinkeln.
Bifogar några bilder på monteringen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto